Ännu en tråd om lofoten

Hej!

Ska under juli månad göra en fjällresa med några vänner där vi bland annat ska bestiga Kebnekaise för att sedan ta oss vidare till Lofoten. Jag har sökt runt lite på forumet och fått reda på en hel del om Lofoten men har fortfarande en del frågor.

Vad finns det för platser man absolut bör besöka i Lofoten? Ingen i sällskapet är några hardcore-äventyrare men vi gillar att ta oss utmaningar. Det vore fantastiskt roligt att ta sig upp på något högt berg som inte kräver klätterutrustning eller klättererfarenhet. Några tips?

Vi är också väldigt sugna på att fiska lite. Trots att vi vet att vi kommer misslyckas katastrofalt så ska vi ändå satsa på att vara lite självförsörjande. Dvs att fiska upp vår mat. När det gäller fisket har vi inte heller särskilt stor erfarenhet. Var kan man fiska? Får man fiska överallt. Är det lönlöst att bara ställa sig någonstans och bara fiska eller kräver det lite mer engagemang och kunskap?

Alla tips om Lofoten är välkomna! Turistguider i all ära men personliga tips brukar ofta vara de bästa!

Mvh
/Felix
 
Lofoten är en vacker plats och det finns oerhört mycket att se – men som vanligt, det beror på vilka intressen ni har.
Borg är en bra plats att besöka om ni gillar Vikingatid. Där hittade man en vikingahall som, om jag minns rätt, är 84 meter lång – och så byggde man upp den i full skala några meter ifrån den riktiga, ni kan alltså se ett långhus i detalj och sedan gå ut och se var det stod. Bra utställning i ena halvan av långhuset och ett riktigt långhus i andra hälften. Bra gjort, inget ”hej och hå” eller andra överdrifter. Ett vikingaskepp finns att besöka med båthus och allt. Värt ett besök.

Andenes är en plats dit mina tankar ofta går, varför vet jag egentligen inte – men jag kände mig hemma där, platsen gjorde sig bekväm inom mig på något sätt. Därifrån kan ni begå valsafari, vi gjorde det och såg 19 kaskelotvalar varav fem just intill båten. Kanske lite stort att fiska efter men om ni får någon så lär ni bli mätta…
Bra restauranger med möjlighet att äta annorlunda mat, jag smakade på valbiff och struts från samma tallrik. Lite annorlunda.

I övrigt, åk omkring och bara titta och njut. Det är klimatzon 1. Detta innebär at ni på ena sidan vägen ser kritvit sandstrand som på Hawaii, avlöst av gräsmark på andra sidan vägen ser ni ljunghed, kanske ett hus klätt med rosor eller murgröna, sedan fjällhed, sedan fjäll med snö på toppen. Snacka om kontraster! (Jag bor i Jämtland i klimatzon 7).
Inlandsisen låg inte här senaste gången så fjällen är dramatiska.

Malströmmen utanför Å är sevärd om man orkar ta sig dit.

Hyra rörbuer med tillgång till fiskebåt kan ni göra på många platser och det kostar inte skjortan för ett dygn.

Kör ni bil, ta några turer längs småvägarna istället för att köra stora vägen. Det går ofta att ”ta sig runt” på dessa – och det är oftast mycket sevärt.

Kör ni bil från Kiruna så besök krigsminnet på andra sidan gränsen.

Bjerkvik just där Lofoten börjar heter/hette Hålogaland och därifrån kom vikingen Ottar som på 800 talat berättade för den engelska Kungen om sitt liv just här. Engelska Kungen skrev ned hans berättelse och det är väl den första ögonvittnesskildringen från Skandinavien. Ottar var den förste som seglade norrut och bland annat besökte Nordkap och landet bortom Nordkap. Han berättade även mycket om Samerna som han bl.a. tog upp skatt från i form av skeppståg, dvs rep av valrosshud.

Thomas
 
Har cyklat ifrån Sörvågen och vidare norrut. Om jag ej minns helt fel nu så stannade vi i Mölnarodden och köpte fiskedon och frågade även där vart man kunde fiska. Mannen förklarade då att vid nästa bro på väg E10 skulle man garanterat få fisk - om man tog sig över bron och svängde vänster ner till brofästet. Och mycket riktigt stämde detta. Vi behövde bara kasta ut och låta draget sjunka så hög det på "varje" kast.
 
Har cyklat ifrån Sörvågen och vidare norrut. Om jag ej minns helt fel nu så stannade vi i Mölnarodden och köpte fiskedon och frågade även där vart man kunde fiska. Mannen förklarade då att vid nästa bro på väg E10 skulle man garanterat få fisk - om man tog sig över bron och svängde vänster ner till brofästet. Och mycket riktigt stämde detta. Vi behövde bara kasta ut och låta draget sjunka så hög det på "varje" kast.

Låter underbart! Det är väl bara att fråga på och börja fiska =)
Behövs fiskekort eller liknande?
 
lite sent möjligen??

...men ta en båt till öarna...de är helt otroligt vackra...väröy är en av de yttre...helt fantastisk...där har du berg...röst är helt underbart också...ännu längre ut...lycka till...ta en båt ut och fiska...de kör ut turister för att fiska nämligen...
kram från anna
 
Fiske i Lofoten

Så lenge man fisker i sjøen og ikke i ferskvatten, behøves ikke fiskekort. Man skal dog ikke fiske for nær osen til lakseførende elver, jeg tror grensen er et par hundre meter, så er det greit.
 
på tal om lofoten och kebnekaise...

klättrade med romain idag...och han skulle jobba på tarfala...så kontakta honom så kanske han kan vara med på en kebnekaise bestigning? bara ett litet tips...
kram från anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tanya Lofoten, lödingen Naturområden 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.