Advanced Elements upplåsbara - bra eller dåliga?

AirFrame och service??

Jag blev lite fundersam för ett tag sedan, hade bestämt mig för att köpa 2 AirFrames för att ha som skojiga komplement. Jag hade bokat möte med agenturen för demo och provpaddling men han dök inte upp och var oerhört nonchalant i telefonen när jag ville veta varför.
Detta får mig att fundera hur service och försäljning av t.ex. ev. reservdelar och tillbehör sköts?
Denna försäljare fick mig att - hur intressant och lockande AirFrame än verkar vara - försöka hitta en annan leverantör!
Någon som har bra förslag på andra än AirFrames kajaker?
 
Jag var inne på Marincenter / Watski på Erstagatan 22 (08-644 0000) och såg i förbifarten en uppblåsbar kajak hängande på väggen strax innanför entrén. Jag gav den inte tillräckligt mycket uppmärksamhet för att komma med någon åsikt om den men eftersom du bor i Stockholm (enligt din profil) så kanske det är värt att höra efter med dem?
 
Luftkajak.

Jag har haft en Advanced Elements Airframe one i ca fem år. Jag är jättenöjd. Eftersom jag inte har plats för en riktig kajak så är den här kajaken ett bra sätt att komma ut på sjön. det går ju naturligtvis inte att jämföra den med en riktig kajak, men den är stabil och trevlig att paddla. Jag paddlar mest på insjöar, men har också varit ute till havs i rätt hög sjö och det var inga problem. Jag har kört på stenar och hört hur det skrapat i bottnen, men när jag tagit upp kajaken syntes inga märken. En slang till sargen läckte och jag kontaktade Luftkajak. Killen där skickade upp både slang och reparationsgrejer utan vidare. Han tog inte betalt ens. Jag tyckte också att jag blev väldigt trevligt bemött.
Om jag ska ge mig ut på en längre havspaddling så hyr jag kajak eller lånar från min kanotklubb, se den uppblåsbara är ett bra komplement.
 
Hobie har uppblåsbara kajaker också.

Nackdel jämfört med andra konkurrenter: PRISET. De kostar en rejäl peng.

Fördelar: De drivs med sk Mirage Drive, dvs pedalanordning och benen. Ger en helt annan räckvidd och fart på en uppblåsbar kajak. De kan också seglas. Inte bara med vinden.

Nackdelar med en av fördelarna: Pajar Mirage Driven (ganska robusta grejor faktiskt) så har man plötsligt en vanlig paddeldriven uppblåsbar kajak som går betydligt långsammare och är tyngre att ta sig fram med. Mirage Driven kräver också lite omsorg, koll och underhåll. Så man inte råkar ut för några överraskningar. För det mesta är det djupt nog för "pingvin-vingarna" under vattnet men man måste hålla lite koll på vattendjupet när det grundar upp och ta upp Mirage Driven i tid..

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jote Uppblåsbar kajak - Advanced Elements Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.