ActiveMap ersätter Outdoor Navigator raster+vektor?

I USA har Outdoor Navigator (ON) har varit ett populärt program för att läsa kartor och sjökort i rasterformat från Maptech. Maptech ligger t ex bakom BSB-formatet. Tidigare har ON kunnat köpas genom Maptech men nu erbjuder Maptech Pocket Navigator istället.

Författaren till Outdoor Navigator har återfått fulla rättigheter till sin produkt och går nu vidare i programutveckling till ActiveMap:

"I learned a lot from Outdoor Navigator and am working hard to make activemap better than anything previously seen. There will be a much tighter integration between the web/mapserver and your device (PDA, smartphone, whatever). I'm working on direct over-the-air transfer of map data to devices. That might not be important for existing iQue's, but it will certainly be important for devices moving forward. I'm also working on the ability to overlay other data on top of maps (weather, tides, photos, friend-locations, etc.)."

Jag ställde frågan om programvara för att visa både vektoriserade data som t ex en topokarta och rasterdata (Google Earth, ortofoto) med utnyttjande av overlays och fick svaret:

"I think that in order to do overlays properly, you have to change the mode of all imaging done on a device to one that incorporates an alpha channel for transparency. This is starting to become very common on desktop devices today and many web sites. Using transparency allows for very complex overlaying while providing the user with good control over seeing what they want to see. This type of thing is just starting to happen on handheld devices (PDA's, etc.). I don't know of a stand-alone unit like a Garmin, Magellan, etc. that comes close to implementing this type of alpha transparency. I think you'll see general transparency before you start to see good overlay techniques.

I'm working with a mixture of raster and vector technologies. I can't really say more than that until I can show something"

Inte för att jag vet vad en alpha channel är för något. Men tiden är mogen för handdatorprogramvara som kan visa raster och vektor samtidigt med data nedladdade från servrar, dvs Map on demand. T ex vektoriserad fastighetskarta på rastrerat ortofoto.

Skärmteckniken för handhållna enheter utan PDAkapacitet är dock inte mogen än för kombinationsprogram. Inte ens Magellans Explorist 600 har mer än 240x160 pixels upplösning. Kanske kan organiska lysdioder vara en lösning, kanske ej (min Samsung z500 3G telefon har en extern OLED-skärm. Den syns knappt i solljus).

Länk att bevaka: http://www.activemap.com
 
Tack för länkarna. Vad jag inte blir på det klara med är huruvida den variabla transparansen styrs i applikationsprogramvaran eller om det behövs särskilda drivrutiner och kanske till om med hårdvara för skärmens grafik på t ex en handdator.

Eller ännu mer till kärnfrågan. Måste man invänta att variabel transparans införs på handdatorer innan kartografiska program kan använda finessen är risken att vi får vänta länge. Å andra sidan, om det hela kan mjukvarustyras med snart tillgängliga operativsystem (linuxkärna för Palm t ex) så kan det gå snabbare. Sen är det ju inte säkert att man verkligen behöver transparans för att överlagra vektorgrafik på rasterbilder, det räcker ju med att bestämma hur summan av två informationer ska bli i varje punkt. Jmf den gula överlagrade färgen för åker på den den digitala fastighetskartan, det kan ju lika gärna beskrivas som en transparant polygon på ortofotot.

Det är först när bakomliggande rasterbild ska visas i många färger som transparans blir nödvändig känns det som för att uttrycka det genuint amatörmässigt.
 
Här kommer ytterligare en länk

http://www.lunaloca.com/tutorials/antialiasing/ Länken beskriver antialiasing dvs kantutjämning, som uppnås när transparensvärdet (alpha-channel) minskar i kanten på ett objekt för att skapa en övertoning mellan för- och bakgrund och därmed en mjukare övergång. Äsch titta på bilderna i länken så förstår du!
 
Mycket klargörande. Hantering av transparans verkar vara en lösning på det irriterande fenomenet att kartsymboler t ex på en gpsmottagarskärm omges av en vit halo. Jag citerar Per Brune:..."på min GPS (60C) så blir hussymbolen inifrån räknat: En vit kvadrat, en svart ram, en vit ram. Det är den yttersta vita ramen som jag upplever som störande och onödig, som jag gärna skulle villja slippa. Därför ville jag prova hur kartan ser ut helt utan hus."

Använder man digitala sjökort som Navionics finns en vit halo kring alla symboler för sten och bränning. Eftersom symbolen i sig är den internationella med en ring av punkter kring de betydelsebärande elementen i mitten (som används ensamma på svenska sjökort eller C-map) så blir den vita halon extra stor.

P.S. På iQue's skärm består hussymbolen 0x6100 av en inre kvadrat om 3x3 vita pixel omgiven av en ram av en pixels bredd. Nästa pixel utanför har bakgrundens färg. Ramen ser bredare ut än vad den är eftersom även spalten mellan de ljusa pixlarna är svart. Vid snedgående linjer finns ingen transparanshantering för att mjuka ut linjen.

Ännu en sak att beakta vid bedömning av programvara för kartvisning.
 
Enligt mannen bakom AciveMap så behövs inga hårdvaruförändringar för att införa variabel transparans. Det ställer krav på procvessorkapacitet men det finns tillräckligt kraftfulla processorer i handdatorer nu.

En typ av transparans används redan, nämligen transparant bakgrund. Vektoriserade linjer och punkter får då full opacitet överlagrade på en rasterbild medan bakgrunden i vektorskiktet är helt transparant.
variabel transparans i övre skiktet gör dock metoden med överlagring mer användbar, framför allt eftersom det övre skiktet inte bergränas till linjer och punkter. Ta t ex en väderradarbild överlagrad på en karta.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.