Begagnat kan vara bra

Var idag till Myrorna för att se vad de hade för intressant.
Hittade en regnjacka av märket Decathlon och modell TRIBAI i min storlek. Tejpade sömmar och gummerad på insidan. Jackan är lätt, vilket är bra såklart.
Jackan är helt oanvänd.
Det bästa var priset: 29 kr

Den får hänga med när jag cyklar. Både som regnplagg, men också som vindplagg. Nedpackad tar den inte så mycket plats.

Tack till den som lämnade in den!

Ja, ibland kan man göra rejäla fynd på begagnatmarknaden. Jag köpte en HELT oanvänd Fjällrävenanorak för halva priset för ett antal år sedan.

Förutom underkläder har jag nästan slutat köpa nytt. Inte för att jag någonsin varit storkonsument av kläder, men ändå.

Vinted är helt fantastiskt. Är inte bara Sverige, så där finns hur mycket som helst, i alla möjliga skick. Enkelt, billigt, miljösnällt (eller åtminstone mindre miljöelakt). What’s not to like?

Förutom underkläder har jag nästan slutat köpa nytt. Inte för att jag någonsin varit storkonsument av kläder, men ändå.

Vinted är helt fantastiskt. Är inte bara Sverige, så där finns hur mycket som helst, i alla möjliga skick. Enkelt, billigt, miljösnällt (eller åtminstone mindre miljöelakt). What’s not to like?
Jag köper mycket på Vinted som barnkläder till dottern. Själv har jag köpt kläder, skor och en Suuntoklocka för bråkdelen vad de skulle kosta nya.

Att det skulle vara en innegrej tror jag inte på och jag skulle ha råd att köpa nytt, men vaför det när det går att hitta bra saker begagnat.

"har blivit en innegrej"?

Det har varit populärt i över 30 år (...) Själv började man smått köpa lite på UFF runt 1994 och ännu tidigare från Gula Tidningen. Och tror inte folk gör det främst för priset, utan för att man inte gillar modet i vanliga butiker.
30 år räcker inte för min del, men det betyder bara att jag är gammal :) Har handlat på loppis i hela mitt liv, redan innan dedikerade second hand-affärer blev vanliga (men visst minns man UFF). Redan på 70-talet var det loppis på Mårtenstorget i Lund, och jag är lycklig ägare till loppisfynd från både ikoniska El Rastro i Madrid och anonyma u-landsbasarer.

Mitt liv styrs ju inte av rådande trender, än mindre av rädslor för att bli tagen för
(...) kommunist, kärnkraftsmotståndare, fattigpensionär och uteliggare (...)
...eller valfri annan folkgrupp ;)
Jag handlade på loppis även mitt i de värsta "slit-och-släng" - tiderna, när allt gammalt var omodernt och skulle bort. Min lägenhet är möblerad med "Scandinavian design"-klassiker, som nu betingar skyhöga priser på Bukowski, men som jag fiskade upp ur sopcontainrar. Mina köksskåp är fulla av Picknick-tallrikar köpta för 2 kr/st på 70/80 talet, när alla tycktes hata 50-talsdesign (nu skulle jag inte ha råd att köpa dem i fina antikaffären).

Samma med friluftsprylar. Mina Jämtkängor var loppisfynd redan när jag hittade dem, och har hållit i ett halvsekel till därefter. M90-tröjan är still going strong. Alla mina ull-mellanlager, löpar/träningskläder, min florstunna 75 grams vindjacka, vandrings/klätterbrallor, skidkläder, annars svindyra Marmot-skalvantar, skridskokängor, med mycket mera, är loppisfynd, en del annat är köpt begagnat på nätet eller av vänner. I second hand-butikerna prissätts fina ullunderställ och dunjackor som vilka syntetplagg som helst.

Kläder är ändå roligast. Med lite vässad blick fiskar man upp designplagg som är vackrare, gjorda av bättre tygkvaliteter, mer välskurna och välsydda än det moderna snabbtillverkade skräpet. Utöver trosor och sockor har jag nog inte köpt nya kläder sen 70-talet. När mina döttrar växte upp gick det dessutom inte att hitta vettiga tjejkläder utom på loppis, så även de började handla second hand.

Så vist kan man tänka både miljö och pris, med det är framför allt kul :)

Vore ju märkligt om man lät sitt handlande styras av vad som eventuellt är trendigt/otrendigt för stunden, och vilka människoflockar man vill/inte vill bli förknippad med.

OT
Nu tycker jag att du ser det halvtomma glaset; här finns (också) intressanta och positiva inlägg, och då är mitt glas halvfullt ;). Själv har jag nyss skrivit massor om hur kul och användbart det kan vara att fynda på loppis, uppmuntrat folk att strunta i trender och moden, listat mina bästa fynd, samt tipsat om saker som man ofta hittar till riktigt bra priser... Var det inte något åt det hållet du ville se i tråden?

OnT
...kan jag fylla på att jag nyligen köpt mycket fina gå-stavar till mina barns fader, och en urvacker och kaminvarm ulltröja med hög krage, full rumptäckning, tumgrepp och blixtlås (allt detta önskvärt men ovanligt!), som jag genast tog med på min skidresa. Den kostade 45 spänn och verkar bättre äm t o m en M90 Värmetröja :)
Just fina ullkläder lönar det sig verkligen att spana efter second hand, nya är antingen svindyra eller stickade i en sämre ullkvalitet (i värsta fall både och :p)

(y)

Köpa begagnat är bra.

Där kan man göra en skillnad för miljö och klimat på riktigt samtidigt det inte är stor och dyr uppoffring i ens liv utan snarare att man sparar pengar.

Heja Tradera, Blocket och Loppis och Fuck Temu och Amazon.

Det är överkonsumtionen och slit och släng som är det stora Globala miljöproblemet.

Tack vare inköp av en begagnad ryggsäck av min dotter fick jag en fin cykeltur genom vårfagra Halland igår för att hämta ryggsäcken. Lövsprickning, jordbrukslandskapet, blå kärrhök, glador idylliska Fylleån en bit på banvallsleden mm.

Thure

20250425_120618.jpg
20250425_124203.jpg
Screenshot_20250426_085644_Strava.jpg

Bra trådinitiativ Totteman.

Jag handlar second hand sedan länge. Av alla större möbler i mitt hem är det bara sängarna och ett pandemiinköpt höj/sänkbart skrivbord som köpts nya. Behöver jag något till mitt hem eller till mig själv - en slickepott, en liten hylla, skor, en jacka - börjar jag alltid leta i Erikshjälpen/Röda korsets butiker eller på Tradera och Blocket, beroende på vara jag letar efter. Precis som Joanna skriver går det att göra fynd både i kvalitet och pris. Vill nån tänka godhetsknarkare om mig, vassego!
Mitt skäl är resurshushållning/hållbarhet i första hand och ekonomi i andra. Men jag vet och ser att många gör det av ren och skär nödvändighet för att de har ont om pengar helt enkelt - nysvenska familjer, pensionärer, ungdomar, studenter m fl.

Svensk Handel publicerar regelbundet rapporter om begagnatmarknadens utveckling. 2024 omsatte kläddelen av second hand-marknaden 4,7 miljarder. Kvinnor handlar mer än män, unga mer än äldre.

Det jag personligen märkt de senaste åren, efter pandemin, är att priserna stigit ganska mycket, men olika, beroende på vad det är för ort. Det skiljer t ex mycket i pris på Erikshjälpen i Kungsbacka (rik kommun förklaringen?) resp. Lund (många studenter?) och Malmö (många nysvenska familjer och många fattiga tyvärr?).

Till sist en OT-reflektion utlöst av denna tråd, men kanske mer av frustration av flera andra diskussioner de senaste veckorna:
När tråden dök upp slog jag vad med mig själv om hur många inlägg det skulle ta innan den övergick till tuppfäktning. Jag förlorade kan jag säga.
Bara skärp er (och ni vet vem ni är), ni som inte har ngt bättre för er än spamma trådar med pajkastning, tykna kommentarer, påhopp, starta trådar som verkar vara avsiktligt provocerande, avsiktliga feltolkningar, personliga vendettor och annan skit. Sedan Karolina P, f.ö. en klok skribent jag saknar mycket här på Utsidan, startade den här diskussionsetiktråden om samtalsklimatet redan 2020 har det tyvärr bara blivit värre, och ni är en liten klick profiler, de flesta anonyma, som står för detta. Hade jag varit admin hade jag infört temporär avstängning och karantänsregler.

Jag säger som Britt Edwall (författare, kolumnist i DN mm) för 30 år sedan: Skura dom i truten bara!

Jag lät ju som en helt oförbehållsam begagnat-entusiat, men det finns faktiskt friluftsprylar som jag drar mig för att loppisfynda p g a troligen överdrivet säkerhetstänk. Det gäller fr a regnplagg, därför att det är så svårt att med blotta ögat avgöra om de fortfarande håller tätt. Ett sätt vore ju att testa dem hemma i duschen, men det är nog bara Erikshjälpen som har ångerrätt (och då bara mot tillgodokvitto).
Jag bortser nu för klara fall som lossnad sömtejp o.d., men det kanske finns fler små tecken man kan tyda? Är det någon loppis-räv som kan tipsa om mer sådant, som man kan kolla direkt i affären?

OT: precis som Småtärna skriver i Karolinas gamla tråd, tycker jag att bästa sättet att hantera tjafs och urspårningar är
(...) att nästa skribent, dvs den som skriver efter ett trist inlägg, bara nonchalerar och inte lägger mer ved på brasan. (...)

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg