Bra trådinitiativ
Totteman.
Jag handlar second hand sedan länge. Av alla större möbler i mitt hem är det bara sängarna och ett pandemiinköpt höj/sänkbart skrivbord som köpts nya. Behöver jag något till mitt hem eller till mig själv - en slickepott, en liten hylla, skor, en jacka - börjar jag alltid leta i Erikshjälpen/Röda korsets butiker eller på Tradera och Blocket, beroende på vara jag letar efter. Precis som Joanna skriver går det att göra fynd både i kvalitet och pris. Vill nån tänka godhetsknarkare om mig, vassego!
Mitt skäl är resurshushållning/hållbarhet i första hand och ekonomi i andra. Men jag vet och ser att många gör det av ren och skär nödvändighet för att de har ont om pengar helt enkelt - nysvenska familjer, pensionärer, ungdomar, studenter m fl.
Svensk Handel publicerar regelbundet
rapporter om begagnatmarknadens utveckling. 2024 omsatte kläddelen av second hand-marknaden 4,7 miljarder. Kvinnor handlar mer än män, unga mer än äldre.
Det jag personligen märkt de senaste åren, efter pandemin, är att priserna stigit ganska mycket, men olika, beroende på vad det är för ort. Det skiljer t ex mycket i pris på Erikshjälpen i Kungsbacka (rik kommun förklaringen?) resp. Lund (många studenter?) och Malmö (många nysvenska familjer och många fattiga tyvärr?).
Till sist en
OT-reflektion utlöst av denna tråd, men kanske mer av frustration av flera andra diskussioner de senaste veckorna:
När tråden dök upp slog jag vad med mig själv om hur många inlägg det skulle ta innan den övergick till tuppfäktning. Jag förlorade kan jag säga.
Bara skärp er (och ni vet vem ni är), ni som inte har ngt bättre för er än spamma trådar med pajkastning, tykna kommentarer, påhopp, starta trådar som verkar vara avsiktligt provocerande, avsiktliga feltolkningar, personliga vendettor och annan skit. Sedan
Karolina P, f.ö. en klok skribent jag saknar mycket här på Utsidan, startade
den här diskussionsetiktråden om samtalsklimatet redan 2020 har det tyvärr bara blivit värre, och ni är en liten klick profiler, de flesta anonyma, som står för detta. Hade jag varit admin hade jag infört temporär avstängning och karantänsregler.
Jag säger som Britt Edwall (författare, kolumnist i DN mm) för 30 år sedan: Skura dom i truten bara!