Isolering för att skydda mobiltelefon/powerbanks från kyla

Hur isolerar ni era telefoner och powerbanks ifrån kyla när ni åker skidor flera dagar?
Kanske inte är så viktigt om det inte är kallare än -10 men har snöat in på ämnet och försöker hitta någon bra lösning där man kan bära dem innanför jacka/kläder på ett bekvämt sätt. Tar bilder med telefonen så den ska ändå vara lättillgängliga.

Har hittat div. "thermopåsar" som ex. den här.
 
Är visserligen sällan ute i flera dagar i så pass låga temperaturer, men har ändå märkt att man behöver lösa detta. Har sytt på en ficka på insidan av min M90-tröja, som jag oftast åker i på vintern. ´Verkar funka och känns hyfsat lättåtkomligt.

Det går att köpa färdiga, lösa fickor, med blixtlås och allt, i sybehörsaffärer - så t o m jag som skolkat från alla syslöjdlektioner klarade av att sy på en sådan.
 
bra ide
Är visserligen sällan ute i flera dagar i så pass låga temperaturer, men har ändå märkt att man behöver lösa detta. Har sytt på en ficka på insidan av min M90-tröja, som jag oftast åker i på vintern. ´Verkar funka och känns hyfsat lättåtkomligt.

Det går att köpa färdiga, lösa fickor, med blixtlås och allt, i sybehörsaffärer - så t o m jag som skolkat från alla syslöjdlektioner klarade av att sy på en sådan.
Bra ide, jag har faktiskt IKEAs sylåda så kanske kan hitta på något där.
Har funderat på att ha en OOM chest pocket och fästa den runt halsen och kroppen på något sätt så den sitter still.
 
När jag inte använder power banken på vinterturer ligger den i packningen ( och blir kall ). När jag slår läger för natten placerar jag elektronikpåsen i sovsäcken och använder inte power banken för än den är uppvärmd. Om jag har "bråttom" med att använda den efter att jag slagit läger placerar jag den närmast huden så att den värms upp snabbare.
 
Powerbank, telefon och pannlampa mot kroppen dagtid för att hålla de varma vintertid och i sovsäcken nattetid. Det har alltid funkat för mig. Lite knöligt men alternativet är att vara utan då kyla verkligen dränerar battterierna snabbt
 
Jag använder termopåsen som du länkade till och tycker att den fungerar bra. "Pluppen" på linan som man stänger öppningen med är i metall, vilket är mindre mysigt när man tar på den utan handskar.
 
Jag använder termopåsen som du länkade till och tycker att den fungerar bra. "Pluppen" på linan som man stänger öppningen med är i metall, vilket är mindre mysigt när man tar på den utan handskar.
Bär du ändå påsen kroppsnära? Den isolerar ju även FRÅN kroppsvärmen? Om jag skulle designa den själv, skulle jag göra den dunfylld på utsidan, men oisolerad mot kroppen.
 
Använder en gammal Haglöfs Watatait. Hänger runt halsen å sen utanpå underställ men under mellanlager. Lätt å plocka fram för kartkoll o fotograferande. Dunpåsar till mobilen tycker jag är trams. Har du flyplansläge på så utvecklar den ingen värme å dör isoleringen ingen nytta 😉
 

Bilagor

  • IMG_0410.jpeg
    IMG_0410.jpeg
    387.9 KB · Visningar: 12
Ja, isolering bromsar ju bara värmeförlusten, så den kan ju bara förlänga tiden det tar innan batteriet blir för kallt om man inte har en värmekälla inannför isoleringen. Och jag gissar att det inte är särskilt många extra timmar man får, så att försöka värma batteriet med kroppsvärme lär nog vara en betydligt bättre lösning än att isolera det.

Jämför med ett isolerat hus med värmen avstängd. Det håller sig inte varmt särskilt länge.
 
Använder en gammal Haglöfs Watatait. Hänger runt halsen å sen utanpå underställ men under mellanlager. Lätt å plocka fram för kartkoll o fotograferande. Dunpåsar till mobilen tycker jag är trams. Har du flyplansläge på så utvecklar den ingen värme å dör isoleringen ingen nytta 😉
Jag har faktiskt en sån. Funderade på att ta den men tycker du inte att den trycker mot nacken och dinglar när du rör på dig?
 
Jag har faktiskt en sån. Funderade på att ta den men tycker du inte att den trycker mot nacken och dinglar när du rör på dig?
Inte mig du frågar, men JAG tycker i varje fall det är skitjobbigt med grejer som just dinglar och trycker mot nacken. Samma med allt som skulle spännas runt bröstet, som du var inne på med en midjeväska.
Men jag är en sån som hatar bröstrem på ryggsäckar också, tycker det känns hämmat och ofritt, särskilt om man får upp flåset lite och vill kunna andas fritt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.