Klassisk Ambassadeur och tunn lina?

Är det någon som råkar ha koll på hur tunn lina en klassisk ambassadeur klarar av?
Jag har en 6500 syncro som jag kanske kommer använda till lätt vertikalfiske och skulle vilja ha en tunn lina till detta. Är 0,13 mm för tunt får jag ta och kika på något annat alternativ.
 
Jag har flera Ambassadeur rullar och kan inte egentligen se att det finns några begränsningar i hur tunn lina rullen kan hantera. Är det flätlina du tänker använda?
 
Hej
Jag tror att ju lättare/mindre spole du har på din rulle, som ska dras igång av betet, ju bättre går kastandet.
En liten Amb typ 2500 är nog vettigare för 0.13, men som sagt allt går, det beror väldigt mycket på hur rutinerad du är som kastare och hur väl du lyckas ställa in rullen (samt att du har ett bra spö som har en mjuk kaströrelse)

Fast ska du BARA vertikala, så spelar det mindre roll.
 
Det gäller flätlina och droppa rakt ner ifrån båten.
Det jag funderar på är hur tunt som går bra utan att linan riskerar att skära ner igenom lagren.

En Ambassadeur 2500 hade ju dock varit trevligt oavsett. 😊
 
Själv använder jag en 6000C sedan drygt 50 år tillbaka för tyngre kustfiske, tvåhandsspö, bestesvikter 40-80g, laddad med 200m 0,40 mono som jag föredrar till det fisket. Använder samma rulle ibland med lättare båtspö för vertikalfiske. Visst håller jag med Cuba Cola att en mindre rulle hade varit att föredra till det "pillemete" du beskriver, om du inte specifikt har behov av att få på större längder flätlina för djupare vatten.
Ambassadeur har dock en effektiv linspridare som i princip funkar likadant oavsett storlek. För havsöringfiske från båt använder jag en mindre Ambassadeur 3600 Black Max laddad med tunn Berkley Fireline (kommer inte ihåg dimensionen nu) och det funkar utmärkt. Samma linspridare för kryssuppläggning som på 5000/6000 serien så borde funka även för dig. Glöm inte att grunda spolen med Mono för att undvika att linpaketet kan rotera på spolen;)
 
Glöm inte att grunda spolen med Mono för att undvika att linpaketet kan rotera på spolen;)
Mycket bra tips.

Det gör också att det spelar mindre roll att spolen är stor. Fyll först upp med mono-lina, och ta sista biten den längd och dimension av flät-lina du tycker att du behöver.
 
Ju mer "brutal" kryssuppläggningen är desto tunnare lina bör man kunna använda utan risk för att den ska skära ner i underliggande linlager. Viktigt är att linan alltid är väl sträckt när den vevas upp på spolen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dndyols Sökes - Ambassadeur Record - RCN 51 Fiske 1
ljaw Centrifugalbroms Ambassadeur Fiske 2
Tommy505e Ambassadeur PGS Fiske 4
Freddan75 Hur servar jag en Ambassadeur 6000 (rod) Fiske 11
Jonny Elofsson Problem med Ambassadeur 5600AB Fiske 16
Älgö Tunn handske + Fiske 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.