Hur servar jag en Ambassadeur 6000 (rod)

Ingen aning faktiskt. Jag har aldrig provat. Du kan ställa frågan på Planket på Fiske.nu. Artikelförfattaren till länken är mycket aktiv där. Ett annat alternativ är att ställa frågan till Dr Fisk på samma site.

Olle
 
Rätt olja i rätt sammanhang

En utmärkt olja, men jag skulle inte chansa.

Oljor är specifika, för sina användningsområden.
Detta lärde jag mig, under min tid innom motorsporten.
Vissa oljor fungerar bättre (smörjer bättre), tillsammans med vatten. Helt avgörande i detta sammanhang, ju.

Skulle man analysera ABUs rullolja, finner man nog, att den finns att köpa för samma pris som literflaskor, under annat namn.

Men, hur mycket olja (många rullar), går det åt egentligen?

/Björn
 
INTE symaskinsolja!

Jag har provat och det var inte kul!
Speciellt inte då temperaturen föll mot noll.
Detta gäller Ambassadeurer med både glid- och kullager. Kanske du inte behöver köpa just ABU's olja men en olja för rullar skulle då jag rekommendera.

/Niclas
 
Oj, inte roligt! Jag fick ett svar pa http://www.fiske.nu att det gick bra med symaskinsolja. Jag har alltsa redan smorjt den. Men inte kan val symaskinsolja stalla till problem vid nagra minusgrader? Fryser den???? Narmaste "mission" ar Miami beach, sa det kanske ar riskfritt pa kort sikt.
 
Det har tydligen foljt en nagot forvirrad diskussion pa http://www.fiske.nu . Jag ringde min redskapshandlare och han sa att problemet med symaskinsolja(engelsk symaskinsolja i det har fallet, den kanske fungerar utmarkt) var att den forlorar smorjegenskaperna i saltvatten, men fungerar mycket bra i sotvatten. For min del sa var det lika med rida for min privatservice. Nu skall jag fiska med rullarna med symaskinsolja i Florida och sedan lamna in pa totalrengoring. Sa gar det om man forsoker gora saker sjalv. =(
 
Lämna inte in!

Hej igen Fredrik!

Inte behöver du lämna in den. Plocka isär den och torka av lagren ordentligt, ev avfetta om nödvändigt. Smörj sedan med bra olja avsedd för ändamålet. Och nej, symaskinsoljan fryser inte men den är lite för tjock och smörjer inget vidare när det är kallt, åtminstone inte den jag använde.

Mvh Niclas
 
annars kan jag rekomendera abus rulldoktor, han brukar besöka större fiskeaffärer 1gång/år, gäller bara att ha lite tajming ;)
 
Dessvärre..

PerP; sa:
annars kan jag rekomendera abus rulldoktor, han brukar besöka större fiskeaffärer 1gång/år, gäller bara att ha lite tajming ;)

har ABU "pensionerat" sin rulldoktor läste jag för ett tag sedan.

Det var väl för dyrt att ge samma service som Shimano ger sina kunder.

//Göran
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilket drag ska jag använda för att fiska i fjället? Fiske 4
m22aa Vad fick jag för fisk? Fiske 4
Pellepelikan Vad fick jag för fisk? Fiske 4
jotho Hur köper jag Norskt fiskekort?! Fiske 2
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
klättermicke Nu behöver jag expertishjälp Fiske 3
mipert Hur avliva näbbgädda? (Och hur bevara fisken medan jag fortsätter fiska.) Fiske 11
pjh891013 Vilket flugfiskeset ska jag köpa?? Fiske 7
Jocka Vilket Flugfiskespö ska jag köpa? Fiske 9
mipert När kan jag lättast titta på öringarna i lilla bäcken? Fiske 7
magbe238 Flugfiske - va e de jag köpt egentligen? Fiske 3
vuogga Vilken haspelrulle ska jag köpa?? Fiske 23
Avslmedl Jag förstår inte ett skit Fiske 15
Floot Hur vänder jag min rulle? Fiske 3
Floot Vad ska jag köpa för fluglina? Fiske 12
frni Vilket spö tar jag inför Afrikasemestern? Fiske 5
Tiveden Jag vill fiska!! Fiske 1
TG Jag har bestämt mig :-) Fiske 1
flugfiskarn jag och farsan... Fiske 1
PoH Jag har valt spö ! (tror jag) Fiske 6
xerxs jag vill veta allt om flugfiske! Fiske 20
Björte Vad gör jag för fel? Fiske 2
Hur bygger jag en kallrök (fiskrök) Fiske 19
Ahvenet Klassisk Ambassadeur och tunn lina? Fiske 6
dndyols Sökes - Ambassadeur Record - RCN 51 Fiske 1
ljaw Centrifugalbroms Ambassadeur Fiske 2
Tommy505e Ambassadeur PGS Fiske 4
Jonny Elofsson Problem med Ambassadeur 5600AB Fiske 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.