Packlista

Hejsan,

Planerar min första cykelsemester i sommar och tänkte se om någon hade tips/input på min packnings lista, vad har jag glömt/inte tänkt på? eller vad bör jag kanske skippa?

Drömmen är att cykla Treriksröset -> Smygehuk, med ett flertal pauser hos kompisar/familj längs med vägen.

KatergoriObjektLänk/kommentar
Cykel/packningsobjekt
Cykel
Förlängt styrehttps://www.bikester.se/bbb-road-ae...6thmtYm75AGQZ5qNBEHZ4DNf9mpOIUTgaAqJqEALw_wcB
Cykellås
Cykelhjälm
Cykellyse (avtagbar)
Mobilhållarehttps://www.jula.se/catalog/fritid/...5n9zQwp_wLczIBBM31YaAvAyEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Styrväska1https://www.decathlon.se/p/339029-2...#/demodelsize-254no_size/demodelcolor-8737865
Cykelväska 1 (fram)https://www.bikester.se/vaude-trailfront-ii-styrvaska-M1098296.html?vgid=G1621835#cgid=36919
sadelväskahttps://www.xxl.se/white-traveler-s...ayTU4r9EQwBncu_4F_hoC_xMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Vattenflaskhållare
Vattenflaskhållare
Ryggsäck
Gelpacksadel
Ramväskahttps://www.bikester.se/cube-rfr-top-tube-bag-M135669.html?vgid=G475045#cgid=36919
Ramväska 2AGU Venture Tube Ramväska 4l brun | bikester.se
På mig
cykelbyxor
cykelskor
cykelhandskar
Underkläderhttps://www.lightinthebox.com/sv/p/..._Boetd0-F553CV2aOfWWZqky3AhnsieRoCFCUQAvD_BwE
Strumpor
T-shirt
Solglasögon
bandana
Ryggsäckmax 30L, prioriterar att lägga vikt i de andra väskorna
extrakläder
Underkläder 3x
Strumpor 3x
Shorts
T-shirts 3x
Regnjacka
Regnbyxor
byxor
Tröja
reflexväst
sandaler
Badbyxor
Reparationssaker
Kedjereparationskitt
Extra kedja
Verktyg för att laga kedja
Luftslang 2x
kombi insektsnycklar
slanglagningskitt
Däckavtagningsverktyg
cykelolja
Luftpump
Kampingutrustning
tälthttps://www.outnorth.se/vaude/arco-1-2p-85174
liggunderlaghttps://www.outnorth.se/urberg/airmat-pump-76582
sovsäck
Kudde (uppblåsbar)https://www.outnorth.se/urberg/air-pillow
Matlagningsutrsustning
T-sprit
Tändstickor
stormkök
Spork
Kost
peppar
salt
vatten
Frukost​
Havregryn
Frukost​
Blåbärssoppa
Måltid​
Mat 4x måltiderPrimärt reserv, käkar på resturanger/mackar så långt det går
mellanmål​
proteinbars 10 st
mellanmål​
Tonfisk 3 st
snacks​
godis
snacks​
nötter
Behållare
Bränsleflaska
Salt/pepparkar
vattenflaska 1 lifestavhttps://generalprepper.se/vattenren...NnxwX_Fp96NIEHgI6mL42Uhkzgc6bttxoCImQQAvD_BwE
Vattenflaska 2
Camelback
Hygien
tvål
Toapapper
Tandborste
Tandkräm
handduk
Övrigt
Skavsårsplåster
Skavsårstejp
plaspåsar (fryspåsar)
Bok
Myggmedel
Solskyddsmedel
iduminsalva
Powerbank vevuppladdninghttps://www.clasohlson.com/se/Exibe...2jDAKRr1-70eX6HhjLRKDWiSypZ_a0URoCJR0QAvD_BwE
Hörlurar 2x
Ladningsslad
spännremmar
armekniv
pollenvaccin
Inför
Ladda ner poddar/Musik
Ladda in rutter på enhet
 
Det beror på hur långt du ska cykla men om du innan du ger dej iväg monterar på en ny kedja och nya drev så ser jag ingen anledning till att ha en extra kedja med sej.

Varje sparat gram och lastvolym är värt mycket för om du ska ha med dej en extra kedja så måste du även ha med dej specialverktyget för att byta kedjan.

En vanlig kedja bör hålla mer än 500 mil, beroende på hur kuperat det är och hur mycket växling som behövs.

2st slangar blir också lite överkurs. 1 reservslang bör räcka om du har ett reperationskitt med dej.
 
Senast ändrad:
Vill avråda dig att använda ryggsäck. Försök att få ner din packning så pass mycket att den får plats på cykeln, det kommer att göra upplevelsen mycket trevligare. Får du inte plats med enkom ramväskor så rekommenderar jag touringväskor/cykelväskor/panniers framför ryggsäck. Som det ser ut nu har du för mycket packning för enbart ramväskor. Sadelväskan du länkar till är enbart 10 liter. Finns större! Tältet är tex rätt tungt och förmodligen bulkigt = tar stor plats. Kanske lite mycket kläder på listan osv. Varje par T-shirt- och strumppar tar plats. Merinoull är bra. Luktar inte illa lika snabbt som tex syntetmaterial.

Mitt bästa tips är att göra en provtur med övernattning från hemmet. Du märker du vad som är viktigt och vad som passar dig. Ha det så kul!
 
Tag med kedjelås 500 mil är ju utan last men kedjan klarar ju denna sträcka även av ej högsta kvalitet.Och om en länk går av kan man komma vidare ändå.
Skulle du ändå behöva ny kedja el slang finns det under vägen i affärer en extra slang kan vara bra och laga den med punktering omgående då risk för punktering ökar pga last ,kolla även att pumpen fungerar bra om du ej har kolsyrepatroner som kan vara bra på tur.
Skulle skippa stormkök och ist ett litet primus mimer gaskök med en lilla Trangia kastrull om du ej vill köpa nytt.
Vattenfilter rekommenderas spec om det blir varmt så ej vattnet tar slut och även du av värmeslag.
Ha inga cykelväskor med blixtlås, de kan gå sönder, det hade jag på en tur och en tröja försvann.
Ev 2 par cykelbyxor, el tvättmedel och kortbyxor om ej torra.
Har ett par MTB byxor med löstagbara innerbyxor med vaddering där man kan ha vanliga kalsonger ist samt går nästan ned till knäna och har många fickor som kan vara bra för värdesaker när du tex handlar under vägen.
Har haft tälet ok ev finns beg bättre ,ev kan du anv tarp och myggnät och spara volym och pengar spec om du kan bo i hus eller enklare campingstugor.
Jag hade nog ca 60L packväskor men då 3.6 kg tält stormkök och gummistövlar på 90 T före små billiga tält och skoöverdrag och små gaskök fanns i affärerna.
Cykeln vägde nog tot 50-60 kg båda händerna krävdes för tex lyfta upp över trottoarkant fast lätt racercykel i stål med påmonterad fram pakethållare som med styrlager med stora muttrar som ingen kunde justera på vägen medförde byte efter resan.
Kolla även igod tid om din utv räcker ev byte till större kassett.
Kolla även styrlager ok spec när du ska ha styrväskor vilket jag ej skulle vilja ha om ej väldigt lätt .
 
Senast ändrad:
Några förslag. En extra kedja är onödigt, men ta med kedjeverktyg och några extra länkar. https://www.cykelgear.se/reservdela..._filters={"min_price":[12],"max_price":[529]}
Verktyg som passar till alla skruvar & muttrar osv på cykeln. Lite buntband och silvertejp & snöre att laga saker med. Gaskök istället för Tsprit. Camelback behövs inte, och cykla inte med rygga. Tältet är ganska tungt, det finns sådana som väger ca 1kg. En läsplatta med en massa bra böcker. Kartor och info offline på mobilen, men ta med papperskarta oxå. Fördetmesta kan man nog stanna vid en butik på em, och köpa middag, frukost och lunch för nästa dygn, men kolla var nästa finns. Då kan man laga en massa smarrigt käk, man behöver inte leva på fjällvandringsmat. Kamera såklart.

Have fun !
 
Jag ser nu att du även ska ha med en uppblåsbar kudde. Ganska onödigt för du skapar en kudde av dina extra kläder. Så har jag alltid gjort och det har funkat bra. Jag vet inte om en uppblåsbar kudde är så mycket skönare?

Camelbacken går ju helt bort för du har ju 2st flaskor. Behöver du ha mer vatten med dej så får du hitta plats till ytterligare en flaska i packväskorna. Du kan alltid dricka/tanka vatten på någon bensinmack eller köpa i butiker längs vägen.

När man cyklar långtur så stannar man alltid och vilar när man ska dricka vatten. Så om du måste undvara platsen för flaskhållarna, för en packväska så gör det inget för det går lika bra att ha dricksflaskan i eller ovanpå en packväska när du ändå ska stanna för att dricka.

Det är bara på cykeltävlingar som man absolut inte stannar för sånt.

Resorb eller extra salt kommer du att behöva för du kommer troligtvis svettas litervis varje dag under turen.

Kedjeolja kommer du att behöva. Vi brukar olja kedjan varje 5-8 mil när vi är ute på långturer, så snåla inte med kedjeolja för det skonar kedjan - gör inget om du oljar för mycket men för lite sliter onödigt på kedjan.

Oljekletet torkar du av med papper och några droppar bensin på någon bensinmack. Lyfter du ut och lutar tankpistolen så finns där alltid några gratis bensindroppar och det räcker för att torka bort oljeklet.

hsp:s inlägg är riktigt bra och läsvärda. Mycket vettig information!
 
Senast ändrad:
Återhämtningspulver behövs ej mer än på tävling räcker med tex rörsocker och salt.jag har provat och de kostar mkt köpte lådor med pulver förr med bra rabatt men ska man ej tävla så onödigt!
Dock viktigt att laga nyttig och god mat då resan tar 12-18 d ber på kondition och vilja.
I Alperna finns det folk som åker runt med kreditkort och en sovsäck och tandborste de bror på värdshus,vandrarhem,enklare BB.
 
Härligt med all feedback det uppskattas och jag tackar er verkligen för alla tips. Mycket bra tankar.

Gör följande justeringar:
KatergoriObjektLänk/kommentar
Cykel/packningsobjekt
sadelväskaersätts med en på 16,5L
Ryggsäck tas bort
2 x forkbag (+2st infästningar "gaffelbur")tillkommer
Extra kläder
underkläder, strumpor, T-shirtsÄndras till 2x istället för 3x av varje (+ ett set på mig)
Reparationssaker
Extra kedjatas bort
Verktyg för att laga kedjatas bort
Luftslang 2x ändras till endast 1st
eltejpläggs till
Kampingutrustning
Tältser över alternativ
Kudde (upplåsbar)ser över, klädkudde är bra kanske kör en uppblås bar som komplement, vill inte missa sömn (kommer troligen inte vara ett problem dock)
Matlagningsutrustning
Stormkökses över.
Behållare
Camelbackska fundera, tycker om att ha extra vatten, men ni har bra argument.

Några tips på hur lång stäcka man kan tänkas avverka på en dag (1000 faktorer spelar ju självklart roll dock)?
Lite förutsättningar:
-Kommer köra en Gravelbike med packning ca 30-40 kg.
-cyklar ca 2x5 km/dag till/från jobb.
-Tog årets första "långtur" i helgen 2x40 km på lördagen körde en enkel MTB, första turen var molnigt men fin, 200% nöje! andra turen var motvind och kallt, 80% nöje pga motvinden. men ingen av turerna var något större bekymmer.

Tänker att sikta på en 12 mil dagar då det är motvind och tungt, men 16+ mil dagar då det är sol och medvind.
Ska inte stressa, men man vill ju alltid planera lite.
 
När jag kollar på väskorna och försöker skapa mig en uppfattning om packningen utifrån listan, så gissar jag att du kommer att få svårt att få plats med prylarna. Jag gjorde själv en bikepackingtur Kiruna-Haparanda i somras (finns en RR från turen att läsa här) och största utmaningen med bikepackingväskor är att välja prylar med så liten volym som möjligt. 30-40kg packning!? Din packningslista + väskorna + packningsvikten är en ekvation som i mina öron inte går ihop. Det låter dessutom väldigt tungt att cykla med, det skulle jag inte vilja ha på en gravel. Jag körde slanglöst men hade med två extraslangar, då det inte var möjligt att hitta de dimensionerna i någon shop längs vägen. Små vitala prylar kan också vara bra, t ex en eller två extra indömen till prestaventiler. Jag hade även med några ekrar och nipplar med rätt längd. Ett ekerbrott kan innebära totalstopp, men är ganska lätt att fixa om man har rätt ekrar. Det är inget man heller kan räkna med att lätt fixa annars.
 
Sikta på ett snitt på ca 10 mil/dag, beroende på hur vältränad du är. Att avverka 15 mil/dag låter inte längre som en njutbar cykelsemester.

Poängen är ju att du inte ska pressa skiten ur dej, utan du ska ju kunna njuta och stanna och titta på sevärdheter mm utan att känna press att du måste mala mil för att komma ikapp den tänkta dagsetappen.
Låt det ta den tiden det tar!
 
När jag kollar på väskorna och försöker skapa mig en uppfattning om packningen utifrån listan, så gissar jag att du kommer att få svårt att få plats med prylarna. Jag gjorde själv en bikepackingtur Kiruna-Haparanda i somras (finns en RR från turen att läsa här) och största utmaningen med bikepackingväskor är att välja prylar med så liten volym som möjligt. 30-40kg packning!? Din packningslista + väskorna + packningsvikten är en ekvation som i mina öron inte går ihop. Det låter dessutom väldigt tungt att cykla med, det skulle jag inte vilja ha på en gravel. Jag körde slanglöst men hade med två extraslangar, då det inte var möjligt att hitta de dimensionerna i någon shop längs vägen. Små vitala prylar kan också vara bra, t ex en eller två extra indömen till prestaventiler. Jag hade även med några ekrar och nipplar med rätt längd. Ett ekerbrott kan innebära totalstopp, men är ganska lätt att fixa om man har rätt ekrar. Det är inget man heller kan räkna med att lätt fixa annars.

Jag var nog lite otydlig, Packningen är uppskattar jag till strax under 25kg (medräknat typ 4L vatten), jag har uppskattat en volym på ca 35L för packningen (+/-).
Sedan är cykeln ca 12 kg så är väl strax under 40kg totalt (cykel + packning).

Cykelväska 1 (fram) rymmer 13L
Sadelväskan Rymmer 16,5L
Ramväska 2 Rymmer 4 L
2x Forkbag á 5L
= 43,5 L
Sedan har jag även en mindre styrväska1 för godis och en ramväska för powerbank till mobilen och powerbars för mig.
 
Det låter mycket. Jag har cyklat turer på många veckor och klarat mig med 13/14 kg packning på cykeln. Då får man med allt man behöver, men det inkluderar inte vatten & käk & whiskey !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandringsfia Packlista för novembercykling! Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.