Sovsäckstemperaturer vs verkligheten

Hej!

Det jag undrar är hur många grader över komforttemperaturen för män (Tlimit) som ni män sover bekvämt och hur många grader extra utöver det som det börjar bli för varmt för er så ni måste ta av er kläder eller knäppa upp säcken?

Tillexempel:

En sovsäck som inte finns har Tlimit x grader, i den sover en man bekvämt först när det är y grader över Tlimit alltså vid (x+y) grader och börjar bli för varm och måste knäppa upp sovsäcken efter ytterligare z grader, alltså vid (x+y+z) grader.

Där jag skrev y och z är de siffror jag undrar över, vad för temperaturer det är för er i verkligheten?

Är det samma förhållande för alla säckar, vintersäckar som sommarsäckar? Alltså är det alltid TEX 5 grader högre än Tlimit ni känner er bekväma oavsett sovsäck?

Ni får gärna dela med er om eller vad ni har för kläder på er, ifall ert liggunderlag är bra isolerat och ifall ni sover i tält eller inte, samt ifall era säckar är EN-testade.

Tack på förhand.
 
Den övre gränsen när sovsäcken blir för varm och man öppnar upp den gradvis är ju flytande så inget jag kan ange.
Däremot den undre temperaturen där jag som man tycker gränsen för komfort ligger stämmer för min egen del mer överens med TComfort än TLimit när jag sover i tält på ett välisolerat liggunderlag.
 
Jag tror den exakthet du strävar efter är svår att nå. Det är massa grejer som påverkar om man sover lagom varmt. Vinddrag, tält, liggunderlag, utmattning, svett, kamrat i tältet, osv. För egen del (man) så vill jag ha några grader till övers på T-comfort. Tex min fjällsommarsäck har -2 T-comf. Den funkar bra ner till någon plusgrad och jag börjar svettas i den nånstans vid 15 grader gissningsvis, men har aldrig mätt upp den övre gränsen.

För övrigt så undrar jag varifrån detta med att män skulle klara sig med T-limit medan kvinnor behöver T-comf kommer ifrån. Känns som ett marknadsföringsgrej framförallt liksom alla andra "kvinno- och mansgrejer" där funktionen är exakt densamma, bara storlek o färg som skiljer.
 
Men för att siffernörda:
Sommarsäcken har T-limit -8 och där ligger jag 12 grader över för att sova bekvämt.
Vintersäcken (ej EN testad men det står -29 på den vilket jag tror motsvarar T-comf) och där kanske jag oxå sover ca 12 grader över gissningsvis. Fast med ett varmare liggunderlag.
I båda fallen med minst underställ och tröja och tjocksockar i sovsäcken.
Så det kanske inte är exponentiellt förhållande eller vad det kallas?
 
Står det bara en temp-angivelse så brukar det vara T-limit.

gällande T-comfort kontra T-limit så säger argumenten att comfort är att en standardkvinna inte ska frysa i underställ. T-limit ska en standardman inte frysa i underställ.

kvinnor och män är olika rent biologisk. Av mina egna erfarenheter så upplever jag att kvinnor fryser lättare än män.
Tänker det är bra att vi har olika måttstockar så att det inte mannen blir norm endast som det är så mycket övrigt
 
Men för att siffernörda:
Sommarsäcken har T-limit -8 och där ligger jag 12 grader över för att sova bekvämt.
Vintersäcken (ej EN testad men det står -29 på den vilket jag tror motsvarar T-comf) och där kanske jag oxå sover ca 12 grader över gissningsvis. Fast med ett varmare liggunderlag.
I båda fallen med minst underställ och tröja och tjocksockar i sovsäcken.
Så det kanske inte är exponentiellt förhållande eller vad det kallas?


Tjena Micke, sorry för sent svar men har faktiskt varit upptagen med precis det här. Jag köpte en billig EN-testad säck för 700kr (Tlimit 2,4 grader) och gjorde 4 experimentnätter och det här är mitt resultat:


Med isolerat liggunderlag (på alla)


ca 1,5-2,5°C över T limit - vaknade flera gånger under natten, trots underställ, hoodie, jacka och i fosterställning. Fick dock en natts sömn men vaknade helt förstörd (i tält). Fruktansvärd natt.


6-7°C över T limit. För kallt för endast underställ och långärmad t-shirt. Men när jag tog på mig varm ulltröja blev det perfekt. (+buff).


ca 12°C över T limit - sov bekvämt med endast underställ, men behövde dra åt hooden för att inte frysa av kalluft som kom in (inomhus med öppna fönster i mitt rum)


20°C över T limit - sov med undetställ utan att öppna upp säcken med dragkedjan, men hade armarna utanför säcken och hooden var ej tightad. Jag kände att det var precis på gränsen att börja svettas men det gjorde jag inte. (inomhus, höjde rummet till 22C)


Min slutsats är att jag kan på ett eller annat sätt sova bekvämt från 6-25C över Tlimit. Har funderat på Tlimit (-3C) säck för sommarbruk, m.a.o bekvämt mellan 4-22C kanske och då har man marginal för det mesta. Och funderar på köpa fjällsäck för sommarbruk runt (-12) med marginal mellan -5 och 12 C kanske.



Och apropå exponentiellt förhållande har jag också funderat på? Men jag tänker: köper man en sommarsäck (20C) så kommer man ju kunna sova bekvämt 0 grader över T limit om det är 20C ute så det varierar ju mellan intervall. Men gissningsvis är det linjärt samband om man bortser från vissa exempel som jag precis gjorde.

William
 
Med en så billig säck gissar jag att den är fiberfylld och kanske tom genomstickad vid sömmarna, vilket i så fall innebär att det bildas köldbryggor som påverkar din upplevelse negativt utöver bara sambandet mellan EN angivelsen och upplevd värme. Vad var TComfort på säcken?
Jag upplever själv att TComfort stämmer mer med min upplevda lägsta bekväma temperaturgräns (trots att jag är man) när jag sover i underställ och sockar.
Min sommarsovsäck (Marmot Hydrogen, 2012 årsmodell) har Tcomfort +4C, Tlimit -1,1C. Med den säcken upplever jag gränsen går runt +4C innan jag vill ta på mig en extra tröja som förstärkningsplagg.
Min tresäsongssäck (Marmot Pinnacle) har TLimit -12,2C och TComfort -5,5C. Jag har ännu inte testat gränsen för den sovsäcken, men sovit i tält på Hardangervidda i -4C på utan att frysa med mössa, underställ och sockar och rejält åtdragen huva på sovsäcken.
 
Jag har sovit lång över 100 nätter i en Haglöfs Goga Pro dunsovsäck.
Komfort: 3
Limit: -3
Extrem: -19

I bara kallingar sover jag bra ner till runt komforttemperatur, blir det kallare så föredrar jag dra på mig ullunderställ.
 
Tyvärr alla siffernördar det finns biologiska variabler, du själv är ju uppvärmningen av luften i sovsäcken och isoleringen är till för att fördröja avkylningen. I vilken kondition är du när du går och lägger dig? Givetvis variera det precis som vad du ätit och druckit på kvällen och vintertid hur rask var nu din kvällsgymnastik?
Min sommar höst sovsäck säger Tkomfort -5, den kan bli för varm somliga sommarnätter och det brukar jag förbereda genom att öppna den helt och bruka den som quilt. Jag har två vintersäckar en med - 20 repektive -35 som Tkomfort, i tält vintertid har jag aldrig frusit i den varmare men väl i den tunnare. Sovställ i ull och mössa samt sockar. Sover alltid i innerlakan, för det är vida enklare tvätta ett sideninnerlakan än en sovsäck.
Så mitt råd blir gå ut och pröva, svala nätter innan ni går på tur med oprövade sovprylar.

go tur och vintertid på marken dubbla liggunderlag.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Med en så billig säck gissar jag att den är fiberfylld och kanske tom genomstickad vid sömmarna, vilket i så fall innebär att det bildas köldbryggor som påverkar din upplevelse negativt utöver bara sambandet mellan EN angivelsen och upplevd värme. Vad var TComfort på säcken?
Jag upplever själv att TComfort stämmer mer med min upplevda lägsta bekväma temperaturgräns (trots att jag är man) när jag sover i underställ och sockar.
Min sommarsovsäck (Marmot Hydrogen, 2012 årsmodell) har Tcomfort +4C, Tlimit -1,1C. Med den säcken upplever jag gränsen går runt +4C innan jag vill ta på mig en extra tröja som förstärkningsplagg.
Min tresäsongssäck (Marmot Pinnacle) har TLimit -12,2C och TComfort -5,5C. Jag har ännu inte testat gränsen för den sovsäcken, men sovit i tält på Hardangervidda i -4C på utan att frysa med mössa, underställ och sockar och rejält åtdragen huva på sovsäcken.

Säcken jag syftade på var:


Tack för svar, alltid bra att läsa folks erfarenheter. Men de varierar som sagt så ville testa själv då jag inte har så bra erfarenhet med EN-testade bagar. Du menar att de kan variera ändå? Oavsett om en säck är EN-testad?
 
Tyvärr alla siffernördar det finns biologiska variabler, du själv är ju uppvärmningen av luften i sovsäcken och isoleringen är till för att fördröja avkylningen. I vilken kondition är du när du går och lägger dig? Givetvis variera det precis som vad du ätit och druckit på kvällen och vintertid hur rask var nu din kvällsgymnastik?

go tur och vintertid på marken dubbla liggunderlag.

Jo jag har lite koll på det, har gjort mina behov, ätit och lagt mig varm varje natt, dock så, om det är för kallt, har jag vaknat senare frusen, trots att jag lägger mig varm. Dock så skiljer det sig mycket om man är varm eller kall person givetvis men det var kan man säga var syftet med min lilla undersökning för att ta reda på;)
 
Gå på egna tester man börjar med 3-5 gr som säkerhet på glädje siffrorna och till nästa köp så kan du mer om hur varm säck du behöver eller vill ha inga större problem bli av med värmen men svårt på andra hållet:)
Bra märken och ej på viktjagar modeller så har man dubbla löpare på säcken och kan öppna i fotänden samtidigt som du kan öppna vid huvudet samt dragsnod.
Har du köpt fel ta med ett extra tunnt ligg underlag enl bild.
campz-alumatte-single-1.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nermander Sovsäckstemperaturer Bo och sova 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.