lätta tunna myggsäkra byxor / tights

Tänkte vandra i ull-långkalsonger men myggen biter igenom, kan någon tipsa om lätta byxor som andas bra att vandra med i fjällen. Jag vill alltså inte ha klassiska vandringsbyxor, typ fjällräven, utan tänker mer i löpartights eller något, gärna snabbtorkande. Tacksam för tips.
 
Nej, jag brukar oftast använda vanliga vandringsbyxor som jag vet är myggsäkra och har de fickor jag behöver. Favoriten är vanliga Fjällräven Grönlandbyxor som inte har stretch eller dubbla tygpartier..
Hemmavid har jag ofta ett par Haglöfs midfjell som är tunna och stretchiga, men jag vet inte om de är myggsäkra då jag ännu inte testat dem i fjällen. Kanske något för dig att kolla?
Annars tror jag på kimkim’s förslag, dubbla lager av ett par långkalsonger ihop med ett par lite lösare sittande vindbyxor i ex tätvävd nylon ( typ löparvindbyxor).
 
Det finns många tunna syntetiska täta byxor som är avsedda för varmare klimat. De har, tror jag, överlag bra skydd mot knott o mygg mfl, men jag upplever dem inte som tillräckligt robusta för användning på fjälltur.
-Men har man funderat på att använda ullkallingar så …….
 
Jag kör med Houdini Liquid Rock Pants för allt friluftsliv i plusgrader. Tunna, väger strax över 200g i L, vindresistenta men andas och myggtäta. De verkar outslitliga, jag har tre par jag varierar mellan och det äldsta paret är över 10 år. På ett av paren sprack en söm, men det lagade Houdini på livstidsgarantin.
Till i år har de uppgraderat och bytt namn på modellen, men kolla på deras hemsida så hittar du den.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.