Utbildning i Allemansvett

Lite så.

Nu kan man se tecken som tyder folk är mer oförmögna att lära sig själva eller av varandra, det måste uppenbarligen till en "expert" eller snabbkurs för att man ska kunna ta till sig.

Kanske orkar man inte/anser sig inte ha tid i dagens uppstressade samhälle att lägga ner det som krävs på att samla på sig nödvändig kunskap på egen hand ?

Kanske är en generation/kulturfråga ?
 
Senast ändrad:
Det här är väl mycket det man lär sig från sina föräldrar/äldre generationer, då sitter det i ryggmärgen. Får man inte det så blir det problem, och som alla vet, lära gamla hundar sitta . . .
Tyvärr en baksida av pandemins positiva effekt när allt fler söker sig ut i naturen. Men samtidigt något som pågått en längre tid när det viktiga är att ticka av saker på sin "bucket list" utan att egentligen förstå vad det innebär, vilka krav som krävs etc. Har man gjort det en gång vänder man ju aldrig åter, nya mål i sikte, så varför bry sig?
En stor utmaning för alla organisationer som jobbar för friluftslivet och även för samhället i stort. Kräver nog mycket jobb på många plan, från förskola och uppåt.

För övrigt tycker jag begreppen Svemester och Hemester är bedrövliga ord. Kan upplevas mycket nedsättande för de som aldrig någonsin har möjlighet att tillbringa en semester utanför Sveriges gränser. Vi har (förutom jag som är pensionär) semester, punkt slut. Sedan var vi tillbringar den är väl upp till var och en? Men sluta trycka ner de som inte har råd med att det är lite visset att man måste tillbringa semestern i Sverige. Finns så otroligt mycket att uppleva inom landets gränser.
 
Senast ändrad:
Det är enkelt. Problemet är att STF bygger Hotell och restauranger på fjället. Sluta med detta, alla som vill besöka fjällen kan väl campa & vandra och ta med sig sitt eget käk & laga till det på campingkök i regnet. Som förr i tiden. Såklart att det blir problem när alla kan ta sig ut till Hotellet med helikopter el fyrhjuling el båt. Tackar vet jag Sarek.
 
För övrigt tycker jag begreppen Svemester och Hemester är bedrövliga ord. Kan upplevas mycket nedsättande för de som aldrig någonsin har möjlighet att tillbringa en semester utanför Sveriges gränser. Vi har (förutom jag som är pensionär) semester, punkt slut.


Jag borde satt ett citattecken runt ordet för jag håller med dig, men det är det ordet som ofta används av vad man förmodar är samma människor som nu tydligen behöver bildning hur man beter sig när man inte har asfalt under fötterna.

Ligger nog även en del i föregående talares synpunkter om "Hotell" i Fjällvärlden, många av problemen känns som dom flockas bla runt Jämtlandstriangeln och Kebnekaise där sådana anläggningar finns.

Det är ju tveksamt om de förstnämnda får förnyat arrende, kanske har Samerna börjat lacka ur.....synd i så fall och av trist anledning för dom har ju accepterat turister där sedan gamla Storulvån och Sylarna byggdes början 1900tal.
 
Lörning baj doing.
Tror steget från soffpotatis till fjällmulle kan vara långt ibland .
Bra om det finns bra grunder att utgå ifrån om man vill uppleva och njuta av fjällen på riktigt.
Hur stort skulle intresset vara om man hade korta utbildningar, typ 2 h, om fjällvett?
 
Det är ett utslag av människor som inte bryr sig, inte vill bry sig. Oftast yngre när det gäller vanlig nedskräpning. Samma grej när man käkat snabbmat, slänger bara där man står. Hemma i huset samma sak, bryr sig inte.
Tappar man något får det ligga kvar. Morsan och farsan skiter också i stort, curlar och betalar.

Därute ska de göra upp eld med hjälp av att repa av björknäver från levande träd. Såga/hugga ned brännbart i omedelbar närhet till vindskyddet. Lämna soppåsen i eldstaden och rista sin tagg i tusch på bästa vägg i vindskyddet. Skatboet från fiskelinan ligger där det ligger.

I gamla tider fanns också odågor men samhället hade kollektivt en gemensam kultur av att styra upp.
Den saknas idag då sunt och enkelt friluftsliv reducerats till en vara i upplevelseindustrins ekonomiska förhoppning på god avkastning. Dessa borde ha ett moraliskt ansvar att budgetera en del av vinsten till uppfostran av sina kunder.

När jag kommer till ett vindskydd där den som var där före mig har klyvt lite torr ved och lämnat en täljd tuppkam, lite torr näver så vet jag en sak. Jag befinner mig oftast långt därute och de som varit där är sanna friluftsvänner.
 
Senast ändrad:
Högar med sopor är ju ett tecken på att folk inte bryr sig..

Men vi ska inte underskatta slitaget som blir av folk som bara är oerfarna och egentligen vill göra rätt. Det finns många som ser ett vindskydd i skogen som någon slags vildmark. Som enligt dem innebär att saker förmultnar. Nya grejer växer upp. Det finns hur mycket som helst. Man får ju ta vet och elda upp den i skogen, en uråldrig rättighet. Jag tror många skulle bli förvånade om de förstod hur länge spåren finns kvar, och om de multiplicerade sin åverkan med alla personer som nyttjar platsen på ett år. Jag tror att de flesta som förstör runt vindskydden skulle skärpa sig om de förstod.

De slänger inte skräp på marken. De lägger skräpet i fickan och sedan trillar det ut. De lämnar inte bajspapper på marken, de lägger lite mossa över. De tror att de utan svårighet ska ha samma koll som de har hemma men blir överraskade av vinden, mörkret, kalla fingrar, lågt blodsocker.

Odågor kommer vi alltid behöva stå ut med tyvärr! De blir troligtvis färre när coronan är över.

Jag gissar att flera gamla naturrävar här har fått nöjet att ta med sig oerfarna ut i naturen nu när så många blivit intresserade av friluftsliv helt plötsligt. Hur tycker ni att oerfarna människor med goda intentioner klarar sig?

Vilka råd tror ni att de behöver för att det ska bli bra i praktiken?
 
Jag tror att det kanske kan vara vettigt med någon form av kurser som Totteman är inne på. Sen är ju problemet som alltid att kommunicera dessa till rätt målgrupper.

Det här är frågor som diskuteras mycket inom besöksnäringen; de senaste veckorna har jag suttit på ett par stycken onlineseminarier där det tagits upp. Det är viktigt att komma ihåg att det inte bara gäller nedskräpning och slitage, Hur väl man än sköter sig, så kan besökstrycket bli för högt om för många besöker en plats samtidigt. Dessutom beror det på beteendet. Om man har, säg 10 fjällvandrare som rör sig enskilt och lite slumpmässigt i ett område, så riskerar det att orsaka mer störning än om samma 10 rör sig i en organiserad grupp. Inom Muddus har nu Laponiatjuotjudus börjat jobba med zonering där man jobbar utifrån fyra nivåer för att kanalisera besökare. Nivå 1 är väldigt lättillgänglig (nya entrén vid Skaite), och Nivå 4 är mest restriktiv.

Hur mycket ett område "tål" skiljer sig nog åt en del. Kebnekaise är ju t ex redan väldigt exploaterat. Sarek med hela Laponiaområdet är förvisso mycket större, men också känsligare och tål inte samma besökstryck - oavsett om alla som besöker området sköter sig förträffligt, så det räcker nog inte heller bara med utbildningar/kommunikation. Om besökstrycken ökar inom vissa området kommer det nog krävas någon form av ytterligare föreskrifter för området, beroende på hur känsligt det är.
 
Förmodligen är det inte människor som har ett genuint intresse att försöka lära sig som är det största problemet, dom söker och hittar nog den information och lärskap som behövs på ett eller annat sätt.

Problemet är nog rimligen större när det gäller "Bucket-list-folket" som till exempel mest bara vill slabba av "Keb", Jämtlandstriangeln eller Blanktjärnarna/Pyramiderna i Vålådalen.
Dom har förmodligen måttligt med tid och intresse över för några kurser i folkvett.
 
Senast ändrad:
Högar med sopor är ju ett tecken på att folk inte bryr sig..



Jag gissar att flera gamla naturrävar här har fått nöjet att ta med sig oerfarna ut i naturen nu när så många blivit intresserade av friluftsliv helt plötsligt. Hur tycker ni att oerfarna människor med goda intentioner klarar sig?

Vilka råd tror ni att de behöver för att det ska bli bra i praktiken?


Folk med goda intentioner är nog som sagt inte dom man i första hand behöver ägna några kurser i folkvett på, det är snarare folk som inte ens ids ta med utrustningen tillbaka till civilisationen utan dumpar den kring fjällstationerna eller ännu värre i vildmarken o.s.v som är ärkerövarna som förstör för oss alla.
Hur man ska lyckas omvända dessa med några webbkurser begriper inte jag, men vi får se.

Inte för jag kvalar in under epitetet "gammal fjällräv" men jag har väl i alla fall fått en mindre flock med människor att få ökat naturintresse och dom kommer sannolikt inte bli ett framtida problem för varken fjäll eller natur på grund av mindre lyckat beteende av vad man kan se nu.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda-lo Tips om utbildning? Fjällvandring 3
brunolundh Utbildning! Fjällvandring 0
4000 Utbildning Fjällvandring 5
Lavskägge Utbildning Fjällvandring 10
1234 Alpin utbildning vid Kebenekaise Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.