8 dagarsvandring i Slovenien

Tjena alla engagerade.
Ska till Slovenien och vandra i drygt en vecka. Är framme nu på lördag 27/10. Jag tänkte be om tips på vandringar: det kan vara en jättelång, eller två långa, eller en lång och flera korta. Jag har all utrustning så bostad och käk är inga problem, om det inte skulle råka vara så att man helt enkelt inte får campa (jag vet att man inte får tälta i Triglav). Alpint eller lågland spelar ingen roll, men ingen klättring.
Nattkyla är inga problem om den inte blir lägre än -15.

Tack så mycket på förhand.
 
Här finns lite info om Triglav med omnejd. Lagom folktomt såhär års. Har du tur prickar du ett höstligt högtryck och då kan turen bli väldigt vacker, men bered dig på att det också kan vara motsatsen: busväder, noll sikt och/eller stora mängder bottenlös, lömskt instabil nysnö i branta rännor. Inget man chansar på att traversera utan repkamrat och full alpin utrustning (och kanske knappt då heller).
Alltihop är kalksten, extra halt vid minsta nederbörd.
Trakterna strax ovan (norr om) Bohinj-sjön kan vara ett fint alternativ på lite vänligare höjder.
Passa på och ta dig ner en sväng till någon av de gamla venetianska hamnstäderna vid den korta slovenska kusten, själv tycker jag i särklass bäst om Koper - betydligt mindre turistigt än de mer kända badorterna, vacker och välbevarad stadskärna, ännu genuin fiskehamn samt ett mysigt och centralt vandrarhem att bo i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hnordlander Flerdagarstur i Slovenien Trekking 1
create Kroatien,Slovenien,österrike mm på egen hand? Trekking 1
hsalberg Vandring i Slovenien? Trekking 2
Triglav-Slovenien Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.