.270 WIN

Jag har en kompis med mindre datorvana som ska köpa sin första studsare. Han kommer att jaga älg och fågel, främst toppfågel, med studsaren. Samtidigt vill han ha en kaliber med flackare kulbana än tex 308. Han är intresserad av .270 WIN och skulle gärna vilja ha synpunkter på denna kaliber.

/ Simon
 
270 W

Denna kaliber är en 30-06 nedstrypt till 6,86 mm. Patronen är lång och fordrar en bössa med långt lås. Kalibern lämpar sig bäst för hjortdjur på långa avstånd. En 6,5*55 med 7 gr kula, inskjuten på 200 m ger ett överslag på 100/150 m 59/51 mm. En 270 W med 9 gr kula ger 43/38. Som du ser helt marginell skillnad till priset av ökad rekyl och dyrare ammunition. En intressant kaliber för valet vore en 7mm 08 som är en nedstrypt 308. Sako hamrar bössor för denna kaliber.
Koivu
 
jag har en .270 som jag är mycket nöjd med. största men ack så påtagliga problemet har blivit att få tag på helmantel. Använder min till älg och skulle nog ha den till topp också om inte min 222 varit så mycket lättare att bära.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bjerko 243 Win? Jakt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.