Speed-hike i Idretrakten

Vi tar en spontanresa upp till Idre om ett par veckor. Delar av sällskapet kommer främst att fiska men jag vill ge mig ut och vandra/springa i området då jag aldrig varit där innan.

Så. Finns tips på fina turer med start i Idre-trakten? Jag ser att det går en led av något slag från Idre åt nordöst och upp på Nipfjället. På vägen verkar man även passera Städjan. Finns andra fina turer på 10-35 km som inte får missas?

Tack!
 
Upp på Nipfjället är det enklast att köra bilen... Parkeringen däruppe är Sveriges högst belägna del av det allmänna vägnätet, 1001 möh.
 
Upp på Idre fjäll, sen ner i dalen för att sedan ta stigen upp på Städjan sen ner på andra sidan mot Nipfjället. När du kommit upp på Nipfjällets topp(inte så högt) är det bara att vända och springa tillbaka.
 
Du kan gå från Idre Fjäll till både städjan och lillnipen.

Om du ska ta dig upp på lillnipen så är ett tips att gå den lilla stigen runt toppen och gå upp på baksidan. MYCKET finare än att gå raka vägen upp.

Vi var där för en vecka sedan. Har skrivit om hela resan och lederna här om du vill läsa, där ligger även bilder och filmer:
http://bondmoran.nu/?page_id=16663

/Bondmoran
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.