Finns det statistik över olika "överlevnads"-scenarior? Dödsfall till exempel...

Finns det statistik över olika "överlevnads"-scenarior? Dödsfall till exempel...

Jag håller på att skapa ett 2-timmars föredrag om "överlevnad".
Tanken är att jag skall hålla det på ställen som bibliotek (ni vet, man har en trädgårdsmästare, svampplockare, vinkännare... som pratar otvunget och avspänt för intresserade) och föreningar av olika slag.

Ingen utbildning utan mer en sammanfattning av handbok överlevnad så att säga. Varför fryser man, exempel på ätbara växter, psyket, vikten av planering...

Och min fråga är: finns det siffror på antalet människor som fryser ihjäl, svälter ihjäl*, skadar sig på grund av lågt blodsocker och sådant? Jag bortser nu från dementa 92-åringar som sticker iväg endast iklädda nattlinne.

*Någon måste väl ha svultit ihjäl under de senaste hundra åren?
 
Prata med den på Polisen i ditt län som är ansvavig för eftersök, då kan du få en hel del bra info om folk som går vilse. I Västra Götaland är det c:a 7-10 pers/år i kategoring jägare/fiskare, svampplockare och andra friluftsmänniskor som går vilse, Antalet är troligare större norrut med mer skog och ödemark. Men människor som dör därute är mest gamla och sjuka människor som oftast förfryser eller liknande. Satsa på så mycket statistik om hur vanliga människor går vilse, det är väl mer intressant då dessa som kommer för att lyssna på dig tillhör den kategorin.

Det finns dock en historia från USA där några vandrare gick vilse men trots att de hade utrustning så gav de helt enkelt upp och dog. Det verkar även vara den största anledningen till att folk dör under överlevnadssituationer. De flesta människor har något att leva för, där finns många historier att hämta.
 
Fram till på 1930-talet var svält inget okänt i Sverige......När vi pratar om olyckor så stiger mest vinter do fram för mig, Anaris, enstaka skadade solo skidåkare, obra....Invandrarbarnen i Östergötland, krogfyllon som lägger sig att sova i snön......
Överlevnad tror jag normalt inte på i fredstid....tilltrots att vi varje dag sysslar med det.
Problemen uppstår om man börjar med olycka, skadad, förvirrad, vilsen....
Det finns statestik men ingen egen rubruik i statistisk årsbok, man får fiska och samla ur många källor.
RV, Polisen, Fjällräddningen, Överlevnadscentrum.
Skulle gärna vila höra dig alt läsa ditt manus om möjligt.
//J
 
Tack för att ni tar er tid.

Hoppas ingen tror jag är för lat att själv söka information hos olika myndigheter, att skriva på utsidan är ett bra sätt att få kompletterande kunskap från andra erfarna.

Att jag är intresserad av siffror beror på att jag vill kunna ställa risker i relation till behovet av att ha överlevnadskunskap.
Om var tionde bärplockare någon gång tvingas övernatta utomhus i snöglopp, ja då kan det anses viktigt med kunskaperna.
Men om det rör sig om två-tre stycken vartannat år då blir det mer en personlig fråga, att man lär sig av intresse.
Dessutom är det trevligt att ha fler exempel än Stenmark och den där segelbåten som sjönk längs Alaskas vinterkust med tre barn och fader.

Manus är inte färdigt men mina tankar ser ut ungefär som följer:

Vad menas med överlevnad?
Kraschat plan i Kanada
Vilse i lingonskogen
Tv-serien Lost
Cast Away
Leva i Vitryssland* med usla resurser, dåligt vatten, intermittent el osv.
Eller vårt dagliga liv med jobb, handla på ICA, dagisproblem, bilar som ligger för tätt på vinterväg…

Problemen vid skogöverlevnad (framförallt).
Fuktiga jeans
Lågt blodsocker
3x3 (tre minuter – tre dagar – tre veckor)
Vätska
Kyla
Måste man få tag på mat?...
Inget om skador

Den mentala biten.
Viljan att överleva
”Tuffhet” (om jag aldrig har frusit och tvingats pulsa i snö blir det jobbigare den dag jag faktiskt går vilse i en mörk skog med snöglopp)
Förberedelser (hur klär jag mig, har jag uppskattat hur snabbt jag går i skogen)
STOP

Det roliga.
Ätliga växter
Göra upp eld
Visa lite kul prylar (nödask, vattenfilter…)
Orientera

*För 18 månader sedan att jag i anställningsintervjuer på civilförsvaret och det var intressant att ta del av deras samarbete med Vitryssland och höra om hur överlevnad i städer fungerar med knappa resurser.
Särskilt som mina föräldrar har erfarenheter av att fly från krig (Estland) och leva under knappa omständigheter (Finland).
Och min svärfar fick ju som liten pojke bidra med mat (kaniner och gädda) under fyrtiotalets Rügen.
 
Visst är det så att det inte är så väldigt vanligt, och det gör ju som du är inne på att risken inte är så stor.

För de allra flesta så är det betydligt viktigare med färdmeddelande och att man alltid är klädd och utrustad så man klarar en övernattning där man befinner sig.

För går man vilse eller skadar sig så man inte kan förflytta sig så blir man i de flesta fall hittad rätt snabbt om folk vet var man är.

Skadar man sig allvarligt (medvetslös eller liknande) så spelar överlevnadskonskaperna inte så stor roll.


De flesta olyckor lär ske när folk mer eller mindre får panik. Jag minns exemplet i nån av överlevnadsböckerna om en man som fått motorstopp på vintern. Dåligt klädd tvingas han överge bilen och bryter sig in i en sommarstuga där det finns både konserver, ved och tändstickor. Han hittas ihjälfrusen 50 meter från stugan...

Kan man istället tänka "Jahopp, verkar som vi får stanna här över natten" så klarar man sig nog betydligt bättre.


Jag är ju själv överlevnadsintresserad men inser ju själv att det i det stora är väldigt mycket "kuriosa".
 
Mina stolpar i detta forum skall ses som en snabb skiss över mitt upplägg, jag har ett hyfsat färdigt "manus" som innehåller de fyra huvudpunkterna men som växlar mer fram och tillbaka.


Bakgrunden till att jag vill skapa ett föreläsningsmaterial är att mina före detta kollegor förfasade sig över att jag var klädd i ullstrumpor (tunna) förra sommaren. Vad jag än sade kunde jag inte övertyga dem om att jag inte svettades som en gris i värmen...

Samma kollegor brukade förresten skaka på huvudet när vi gick vår promenad runt kvarteret på lunchen, ofta hade jag ingen jacka på mig i vårkylan. Att jag faktiskt drog på mig mössa och merinotröja under skjortan spelade ingen roll, jag hade ändå ingen jacka och alltså måste jag frysa.

Då dök tanken upp att sprida lite kunskap om hur man kan klara en besvärlig situation bättre genom att vara vettigt klädd, förberedd (mentalt) och ha med sig några prylar för att kunna skapa skydd mot vind och regn.
För mig handlar mina "överlevnadskunskaper" inte så mycket om överlevnad utan mer om att inte lida i onödan i ett besvärligt läge.
 
Skadar man sig allvarligt (medvetslös eller liknande) så spelar överlevnadskonskaperna inte så stor roll.

Med alla de oändligt många senarie som kan ske tycker jag nog att det påståendet faller bort ganska snabbt! Kan som exempel ta den före detta utbildade Marinsoldat som föll ner i en ravin i USA eller Canada (kommer inte ihåg) och blev alvarligt skadad. Han bröt bägge benen eller om det var bäckenet, i vilket fall så kunde han inte gå. Det rann en liten bäck i ravinen som han låg brevid och kunde dricka. Han hade haft överlevnadsutbildning i militären och viste att den lav som växte där nere kunde man äta, vilket han också gjorde. Han hittades efter 5 veckor och klarade sig.

Jag tror nog han tyckte sina överlevnadskunskaper var mycket viktiga!

/mattias
 
För mig handlar mina "överlevnadskunskaper" inte så mycket om överlevnad utan mer om att inte lida i onödan i ett besvärligt läge.

Överlevnad handlar inte bara om att klara sig från döden. Det handlar även om det du nämner att minska lidandet i ett besvärligt läge t.ex. Ett läge som mycket väl kunnat bli en situation på liv och död om man inte haft de kunskaperna.

/mattias
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.