Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-06-22, 07:58
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Vadarpåsar slits sönder snabbt och är rätt begränsade ändå. Ibalnd går ju vaden en bra bit upp på låren/grenen och inga vadarskor når ända dit.

Mitt val blev att vandra i trailskor genom sarek och bara klampa rakt ut i jokken och låtsas som det regnar och sen bara fortsätta på andra sidan Hur bra som helst.
Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 08:55
greendanger greendanger är inte uppkopplad

Jag skulle köra på foppatoflor/sandaler. Jag har vadat med Salomon GTX kängor, kan säga att blir de våta på insidan, så tar det en evighet att torka samt kommer under fortsatt vandring mer och mer stinka A P A!
Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 11:10
G.Kraft G.Kraft är inte uppkopplad

Nu verkar konsensus vara att vadarpåsar inte är speciellt bra, skriver även under på att trailskor är fantastiskt sköna även blöta samt att de torkar snabb. De är dessutom så lätta att de kan kvalificera som lägerskor utöver kängor även om det såklart går fint med enbart trailskor.

Ett tillägg på vadarpåsar är nog att det är högst olämpligt att göra dem höga , att simma med fyllda vadarpåsar på fötterna är nog inte det lättaste och kan göra dem livsfarliga om man dras med.

För den som ändå vill ha påsar:

Byggde nyligen en packraft enligt denna sajt: https://www.diypackraft.com/

Skulle jag nånsin tillverka vadarpåsar skulle jag göra det med samma metod och bara förstärka med en yttre sula som limmas på utan krav på vattentålighet.

Fantastiskt hållbart material som är relativt enkelt att få helt vatten och lufttätt. Dock en liten tröskel i att skaffa verktyg (ca 400kr) men därefter kan man tillverka det mesta, vadarpåsar, packsäckar, ryggsäckar, liggunderlag, båtar, etc

Finns även på exremttextil.de men har inte provat deras vävar i någon större utsträckning.

/G
Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 11:20
Kommer inte på något bra Kommer inte på något bra är inte uppkopplad

Båten

Citat:
Ursprungligen postat av G.Kraft Visa inlägg
Nu verkar konsensus vara att vadarpåsar inte är speciellt bra, skriver även under på att trailskor är fantastiskt sköna även blöta samt att de torkar snabb. De är dessutom så lätta att de kan kvalificera som lägerskor utöver kängor även om det såklart går fint med enbart trailskor.

Ett tillägg på vadarpåsar är nog att det är högst olämpligt att göra dem höga , att simma med fyllda vadarpåsar på fötterna är nog inte det lättaste och kan göra dem livsfarliga om man dras med.

För den som ändå vill ha påsar:

Byggde nyligen en packraft enligt denna sajt: https://www.diypackraft.com/

Skulle jag nånsin tillverka vadarpåsar skulle jag göra det med samma metod och bara förstärka med en yttre sula som limmas på utan krav på vattentålighet.

Fantastiskt hållbart material som är relativt enkelt att få helt vatten och lufttätt. Dock en liten tröskel i att skaffa verktyg (ca 400kr) men därefter kan man tillverka det mesta, vadarpåsar, packsäckar, ryggsäckar, liggunderlag, båtar, etc

Finns även på exremttextil.de men har inte provat deras vävar i någon större utsträckning.

/G
Lite utanför tråden. Låga CB är bra typ på orienteringstävlingar när tc är ett lerfält. De långa ligger i båten för strandhugg på vår och höst.
Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 19:36
Friluffarna Friluffarna är inte uppkopplad

Lite mer vis av Utsidans medlemmar är jag nu inne på Merrell vattensko som komplement till vandrarkängorna när det blir större vad eller våtmark. Tänker att de sitter stabilare än foppa/ sandler och torkar snabbt, men kängorna för all vandring.

https://www.merrell.com/SE/sv_ ... l?pid=36348W
Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 05:13
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

För tung

Du drar på dig nästan 3 hg för mycket för att ha en sko som används sparsamt. Jag tycker du skall ta en titt på Inov8:s lättaste modeller.
Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 17:35
G.Kraft G.Kraft är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Fjällkjell Visa inlägg
Du drar på dig nästan 3 hg för mycket för att ha en sko som används sparsamt. Jag tycker du skall ta en titt på Inov8:s lättaste modeller.
Instämmer, mina fötter kom inte överens med Inov så körde Salomons trailskor vilka sitter perfekt. Tycker det känns bättre än foppatofflor då man med trailskor även har riktigt bra sko att vandra i om det blir väldigt varmt, kängan pajar eller man helt enkelt nöjer sig med bara trailskor för att gå så lätt som möjligt.

/Gustav
Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 21:23
sih sih är inte uppkopplad

Såg precis dom här https://www.naturkompaniet.se/ ... 300000483864 i den här https://youtu.be/gv4kGU0g6ns filmen
Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 21:24
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Ja inte skulle jag ta med mig både trailskor och vandrarkängor. Kängorna lämnar man hemma om man kör trailsko och tar istället med sig fler strumpor och extra innersula..
Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 14:00
thomalin thomalin är inte uppkopplad

När jag nu såg denna tråd så minns jag att jag ju har två par Lundhags coverboots liggande. Slängde upp dem på köp och sälj 😃

Inget jag använder längre till fjällturer, har dock gjort det två gånger och då var de bra, men de är väldigt smidiga att ta på kortare turer när vikten inte är avgörande. När vi använde dem i fjällen dubblade de även som absidgolv...
Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 11:48
Elvah Elvah är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thoand Visa inlägg
Har själv aldrig provat men av en erfaren vandrare har jag fått tipset att kapa en rulle gladpack på mitten. Vid ett vad så rullar han gladpack utanpå sina lundhagsskängor och så högt upp som behövs för det aktuella vadet.
Själv har jag vid några tillfällen dragit på regnbyxorna över mina Lundhagare och dragit åt med en rem nedtill. Det har fungerat bra.

/Thor
Har testat remmar men det läcker in om man är i vatten en stund. Är det någon som kör gladpackvarianten? Hur bra är den? Hur många varv virar ni och till hur många vad räcker en rulle?
Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 15:53
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av sih Visa inlägg
Såg intressanta ut, men undrar om materialet verkligen håller för sån användning som i klippet. Tyvärr finns de inte på Naturkompaniet i min by. Nån som sett dem i verkligheten?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.

Logga in