Bära snowboard

Ur bärsynpunkt, är det bäst med traditionella bindningar eller step-in? Jag har diskuterat frågan med flera kompisar utan att komma någon vart. Vad pudelns kärna är, är huruvida det är att föredra att ha vikt på ryggen eller på fötterna? Moderna 'vanliga' bindningar är en ganska stor andel av en brädas totalvikt, samtidigt som step-inbindningar är ganska lätta. Istället har man tyngre skor.

Låg totaltvikt är alltid (?) bättre, men om man utgår från att kombinationer (traditionella) tunga bindningar + lätta skor = (step-in) lätta bindningar + tunga skor var tycker Utsidans läsare man ska sträva efter att ha vikten? På ryggen, högt och en bit bakom kroppen eller på fötterna?
 
Skönt på foten

Hej,

Min erfarenhet är att hellre ha den extra vikten på ryggen.
Eftersom tyngre vikt på fötterna känns mer i benen än en tyngre vikt på ryggen.
Jag tror att det blir mer utav en fotboja om man lägger vikten på foten.

Det är i alla fall min uppfattning.

Mvh, Per Nyberg.
http://www.sverigesfriluftsguide.com
 
är ett helvete...

nej då. bara skämtade lite. men jag tycker att en skön sko är det viktigaste när det gäller just gång med packning. en step-in sko kan ju bli lite väl stel. för övrigt så är det bästa sättet att minska totalvikten på packningen är att släpa brädan efter sig i lina. då slipper man bära hela paketet med snowboard, snöskor, fika, vatten, kläder osv.

ha det bra
 
Angående frakt av bräda.

Det finns ju en massa sätt att bära bräda, man kan ha den innanför ryggsäcken, så den vilar på bärremmarna. Man kan hålla i den nedre kanten på brädan från utsidan, så den lutar innåt kroppen.. osv osv
Men jag ahr ingen erfarenhet av stepin bindningar.

Men som det föregående talare sa; Att man kan alltid dra brädan och dyl efter sig i en lina, då funkar fångremmen jättebra, den sitter fast och allt.

Men ett litet tips här... Om man kommer till ett stort flackt område, med en massa pudersnö, minst 30-40 cm iaf, så kan man faktiskt ligga på brädan och paddla, eller åtminstånne stödja på den. då har man ju givetvis tagit av brädan... Det är mycket skönare när man har nått att luta emot, brädan ahr en stor belastningsyta och den väger nått kilo, ett mästerligt tips.

MVH / tomas
 
Oj oj!

Vet itne vad för turer ni tänker på.
Var förra vintern i Norge (trollheimen) och vandrade en vecka med bräda. Utgick ifrån en bivack hela tiden så det blev bara toppturer och dagsturer iväg.

Men jag skulle inte tveka. Vanliga hederliga buckelbindningar och vanliga snowboard boots på fötterna i ett par snöskor.

Brädan kom jag fram till att jag bäst hade på ryggsäcken med hjälp av två remmar. NAckdelen var att det var lite bökigt att få fram sprit köket etc, eftersom jag var tvungen att ta av brädan.

Att bära brädan i handen är INTE att rekomendera inte heller att dra den bakom sig. Att tappa brädan i en brant eller annat skulle vara för himla pissigt.

Dessutom vill man ha händerna fria att stödja med. (Mycket skönare att gå med stavar)
Ett par teleskopstavar är guld värda på vägen upp och är inte ivägen alls på vägen ner. (packa bara ner dom i säcken)

Lundahgs snöskor fungerar fin fint. Jag som väger 70 kg passar det perfekt med strl M eller L. (beroende på snön)

Att ligga på brädan och paddla sig fram verkar vara himla jobbigt. Jag har inte provat det alls, men det beror väl mycket på sträckan och har man snöskor finns det juh ingen anledning.


För övrigt kan jag säga att det är ett superfint sätt att ta sig fram på och framförallt betalar allt sig när man får köra neråt.

- ptr
 
Lite varianter

I flera år har jag löst det med ett par avkapade lätta randonnéskidor med en jättelätt randonnébindning och hudar.

När man går uppför så har jag brädan på ryggan och sedan byter jag bara och sätter mina "miniskidor" på ryggsäcken.

Fördelarna är att det är stabilt och bra att gå på skidor samt att det är en billig lösning om man som jag kör med hårda pjäxor. Är det pysslig terräng nedför kan man dessutom åka på skidorna. Nackdelen har varit att skidans bärighet blir lite mindre i riktigt djup lössnö samt att man får lite extra moment i svängarna av skidorna på ryggsäcken.

I vintras blev jag dock rent ut sagt omsprungen av en snubbe på snöskor (MSR Ascent) i Engelberg så i år tänkte jag pröva en liknande lösning.

///Peter
 
bra ryggsäck...

...är a och o.
man vill ju inte att tyngden där bak ska vingla så förbenat.
jag hade ett par lundhagssnöskor storlek L och ánvänder komperdells teleskopstavar. sen tillkommer ju spade och sond...
hade lite problem utför eftersom paketet på ryggen inte satt still på vägen ner.
sen köpte jag en alpin-säck från jack wolfskin med fästen för det mesta... skidor, stavar, isyxa, snöskor, stegjärn, spade, ja, det mesta helt enkelt. trots alla dessa grunkor känns säcken (på 45 liter) ganska slimmad. saken är bara den att det är den enda jag hittat som allt sitter bra på och den är så grymt stor!
jag skulle vilja ha en mindre säck, typ da kine...därav diskussionen i ett forum bredvid detta...
någon som har nån mindre säck att rekommendera för den som har alla dessa prylar med sig, men vill ha en lite tajtare säck som är på typ 25 liter.
har kollat på vaude, men det känns mer som en skid-säck...
/j
 
Skulle gärna svara

men - reglerna tillåter inte information från säljare.
Det finns dock ryggor speciellt anpassade för snowboard.

God Jul!
Ronny
 
Jag skulle nog välja bindningar med straps eftersom dom skorna är bättre att gå i...

hedencrona: skidor, stavar, isyxa, snöskor, stegjärn, spade...
Vill du ha allt detta på ryggan så får du nog leva med en lite större rygga...
Själv har jag en DaKine Helipro. Den kan du bära bräda/snöskor/stavar(alt. skidor) och den har två fästen för spadskaft/yxa. Spadbladet finns det fack för.
Stegjärn vet jag inte var man skulle fästa, men det är en liten säck (18L?).
Nästa storlek upp borde vara bättre i så fall.

Vad gäller att "paddla" på brädan så kan det vara ända sättet. Såg flera stycken använda den tekniken när dom hade fastnat på platten förra säsongen.
Det låg ca 60cm nytt puder på en mycket mjuk bas...
Att gå i det är om inte annat bra mjölksyraträning!;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OffPist2000 Bära eller inte bära det är frågan Snowboard 2
hedencrona hur bära snöskor? Snowboard 8
sespalan Topptur i Lofoten. Snowboard.. eller? Snowboard 1
fotomangan Nerför Sylarna med Snowboard Snowboard 24
jela längd på snowboard? Snowboard 4
Adventure-Cilla Snowboard med UCPA Snowboard 4
Inde7 Snowboard near stockholm Snowboard 2
tango tips på nybörjarbok snowboard? Snowboard 2
ponte_95 Måste man gå snowboard gymnasium Snowboard 11
magnus1977 snowboard? Snowboard 0
karl-petter Skön snowboard film? Snowboard 17
ViktorForsberg Snowboard vid kebnekaise Snowboard 3
avslutad120814 skidor + snowboard? Snowboard 2
fiskbulle666 snowboard-ort i frankrike Snowboard 0
R1-Gustav Köpa Snowboard på nätet? Snowboard 3
lromberg Slalomskor på snowboard?? Snowboard 13
Jätte Micke Student SM i Snowboard Snowboard 0
mirrre snowboard i österrike Snowboard 1
afem Snowboard offpist i Götet? Snowboard 3
dabac snowboard - tips till nybörjare & er som hyr brädor Snowboard 2
Blåbär Repade Snowboard? Snowboard 3
zeromaker Snowboard i Jämtland Snowboard 3
gambit13 Skydd när man åker snowboard Snowboard 4
Coqrouge GAMMAL snowboard sökes (Sims eller Winterstick) Snowboard 0
T.i.m Snowboard offpist Snowboard 11
Palle07 Snowboard på tur? Snowboard 12
Kan man åka snowboard med storskor? Snowboard 18
fbk Snowboard Snowboard 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.