Allemansrätt i Finland?

Hej
Tänkte ta och bege mig på besök till vårt östra grannland, men kom att tänka på en sak - har Finland allemansrätt liknande den i Sverige?
Det som jag personligen undrar över - är det okej att tälta i naturen där utan tillstånd?
Någon som har koll?
 
Beträffande

Åland har jag läst i turistbroschyrer att man inte får tälta utan markägarens tillstånd men i praktiken torde det inte vara några problem att t ex tälta som kajakpaddlare om man håller sig borta från bebyggelse. Ser man någon att fråga så frågar man och det kan ju vara bra att ha tillfälle att fylla på dricksvatten.

I denna pdf sägs inget om särbestämmelser avseende tältning på Åland men däremot finns särbestämmelser avseende jakt och fiske http://www.miljo.fi/download.asp?contentid=72990&lan=SV

Här en länk om allemansrätten på Åland http://www.naturum.ax/index.php?option=com_lashornan&Itemid=17&artikel=29 egentligen väldigt lite som skiljer formellt. Eldningsförbud verkar mycket adekvat med tanke på hur lite det regnar där på öarna.

Thure
 
Det finns faktiskt en skillnad mellan allemansrätten i Sverige och Finland. I Finland är det alltid förbjudet att göra upp eld utan markägarens tillstånd, något jag har för mig är annorlunda i Sverige. Många friluftsområden och nationalparker har dock ställen där det är tillåtet att elda. Tältning är tillåtet på samma sätt som i Sverige.
 
mnja...

Regelverket om tältning i egentliga Finland kan väl diskuteras. Min bedömning är att det är lite strängare mot tältaren än i Sverige.

För säkerhets skull - fråga om lov om man tältar nära bostadshus. Men det gör ni väl ändå även i Sverige hoppas jag...

Sen konstaterar jag med viss irritation att många statligt ägda kobbar i Skärgårdshavets nationalpark har tältförbud - men man får ankra med båt... Å andra sidan finns det ofta "privata kobbar" i närheten som staten inte rår över och då brukar det inte vara några problem...

Sommarhälsningar från en annan kobbe lite närmare Åbo.

Vänligen/Dag
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.