Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det är en rasande skillnad på bra bruksknivar och ögongodis. Rätt lätt att falla för det senare vare sig man vill eller inte.

HJ dolkarna blev uppslipade i bladet så att etsningen försvann, skollsvasikan blev utbytt mot en Fransk lilja och plötsligt var det en Scoutkniv för 22,50. En grov opraktisk kniv ändå.

Som gosse blev ego förälskad i en leksaksbowie i rf. Efter gnidet sparande köpte ego en, obrukbar utstansad ur tunnt rf stål. Ingen egghållare direkt. En läropeng, en Mora i kolstål för 2,25 är fortfarande vida mera kniv.

Likaledes syns dess jaktknivar med tjocka blad och stora ricasso finnas i 13 på dussinet.

De flesta gillade praktiska knivar har låga eller smidiga blad, skaften ser sällan speciella ut. Men knivarna lever som verktyg generation efter generation. Det finns en skönhet i det brukade oxså.
Det är roligt med skillnader.
 
Ja inte vet jag vad som händer med materialet, men jag vet att man lätt kan spräcka ett lager om man värmer upp det ordentligt med gasen och kyler snabbt med vatten, har vi praktiserat många gånger på jobbet. Men jag är lite sugen att prova o smi lite, kan prova att doppa i olja.
 
Ja inte vet jag vad som händer med materialet, men jag vet att man lätt kan spräcka ett lager om man värmer upp det ordentligt med gasen och kyler snabbt med vatten, har vi praktiserat många gånger på jobbet. Men jag är lite sugen att prova o smi lite, kan prova att doppa i olja.
Gör så och återkom gärna med ett utlåtande!

~Paul~
 
Gör så och återkom gärna med ett utlåtande!

~Paul~

Jag har provat att smida i kullagerstål, alltså ramen till kullager fick en av en smed jag köpte stenkol av. Smidde till en kvinnokniv och härdade bladet. Detta var dock under min tidiga smidesbana så jag försökte räta ut bladet innan jag anlöpt stålet och det small naturligtvis rätt av. Men det tog härdning bra (magnetsläpp och veg/motorolja) och var inte så svårt att smida till heller. Jag vet många som använder sig av både kullagerbanor men även kullagerkulor när de smider knivblad med gott resultat.

Mvh / Karl-Erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.