Varifrån kommer pytteryggsäckstrenden?

En annan mycket lustig sak är att vi ens diskuterar fenomenet. Och blandar in saker som skryt/macho osv. Tycker faktiskt diskussionen spårade rätt rejält där. Varför skall vi bry oss om så mycket vad den andre gör? Om detta inte passar oss enskilt, varför bryr vi oss då vad som verkar passa någon annan?

Personligen packar jag min ryggsäck för mig själv och för mina behov. Sedan får självklart någon ha en åsikt om det. Men att börja snacka om machostil, töntstil eller rätt och fel tycker jag är rätt barnsligt. Ungefär som Fredrik Lindströms sketch om "stark mat" och andra "veta bäst/mest"-saker.

https://www.youtube.com/watch?v=JrsvU84eYJw

Utgår vi lite mer från oss själva, och sluta bedömma hur andra gör och vad som gör dem lyckliga så tror jag vi får mer tid för positivt tänkande. Det är rätt många på detta forum som har en destruktiv/negativ inställning. Och det föder ju knappast ett positivt tänkande.

Bara en liten brasklapp.
 
Fel plats på jorden

Jag halkade in här och inser att här bör jag inte vara, jag har sett sånt här förr! För 25år sen blev folk ovänner för livet när man inte var ense om det var stor eller liten sittbrunnen eller skrädda vs roder som gällde på kajak. Herregud. Väx upp, dela med er av erfarenheter men var vuxna nog att gå er egen väg och låt folk runt er välja sitt.
 
Jag halkade in här och inser att här bör jag inte vara, jag har sett sånt här förr! För 25år sen blev folk ovänner för livet när man inte var ense om det var stor eller liten sittbrunnen eller skrädda vs roder som gällde på kajak. Herregud. Väx upp, dela med er av erfarenheter men var vuxna nog att gå er egen väg och låt folk runt er välja sitt.

Självklart skall det vara en stor sittbrunn och roder på en kajak, allt annat är löjligt. :)

Å andra sidan, seriöst, kan vi, likt vuxna, återgå till huvudspåret att diskutera huruvida det är en trend eller ej att den generella volymen minskar - och vad det innebär.

Lyckegard tar upp att med en liten säckvolym ökar risken att pryttlar sätts utanpå säcken. Bra synpunkt.

Mina erfarenheter av sådan är endast dåliga. Dels är säckarna oftast inte gjorda för detta (fästpunkter kan nötas fortare men framför allt bärkomforten minskar då tyngdpunkten flyttas.). Dessutom kan man få gå en bit bakåt om man upptäcker att nått lossnat..
Den enda gången det är försvarbart är om man har en externram och fäster i den. Men dessa finns sällan (nu för tiden) på mindre säckar.
 
Jepp det är synd att vikten blandas in hela tiden när frågeställningen i förstainlägget är tydlig.

Jag hävdar enkelhet; externaluram, säck med rullöppning ev med komprimeringsremmar. Säcken i sig får gärna vara stor (100 l) och medge möjlighet att fästa liggunderlag med remmar mot säcken och tältet i sin påse fastsatt i ramen bakom nacken.
Det ger möjlighet att variera storlek och enkelheten skulle motverka de erfarenheter joanna drog efter att ha köpt en säck där den som designade den hade tänkt lite för mycket.



Jag skulle tvärtom säga att urinlägget är rätt virrigt. Och i likhet med andra undrar jag också över detta bekymmer för vad andra gör.

Det innehåller dessutom orden "lätta" och "jättelätt", men även "slimmad" som kan syfta på både vikt och volym. TS andra inlägg är fullproppat med viktsuppgifter.

I de flesta fall går förstås låg vikt, låg volym och enkelhet hand i hand. TS jämför tält och tarpar - i jämförbara storlekar är de förra både tyngre och mer skrymmande hoppackade. Om man bara ska gå "kortare, vanliga turer" och sedan hem (vilket jag antar utesluter fjällturer o.d.) så är väl just tarpen vara den idealiska lösningen, säkert den billigaste. Skulle det då vara någon mening med en "syntetsäck som klarar en komfort kring nollan eller lägre"? Min oftast använda säck för fjäll- och alpbruk har komfort +2 - den har värmt mig genom åtskilliga frostnätter. Vad behövs på "vanliga" turer?

När det gäller nybörjare så erinrar jag mig åtskilliga inlägg av typen "75 liter, jag ska ju ändå vara ute i fyra dagar" eller "jag har valt en 120 liters så jag slipper ha saker ´hängande´ utanpå". Mitt bestämda intryck är att denna överskattning av volymsbehovet är det vanligaste bland nybörjare.

För egen del funderar jag lika mycket på vikt och skrymme, som nästan alltid hänger ihop. Säcken ska få plats på tågets bagagehylla, helst även under underbädden i sovvagnen. Undantaget, som nämnts är madrass.
Jag har verkligen funderat på att byta mitt Ridgerest mot en lättare uppblåsbar, men på Utsidan har jag fått veta att den tilltänkta modellen är ordentligt punkabenägen. Så jag kommer framgent att ha min madrass fastsurrad ovanpå locket (utom möjligen i skog) av den ryggsäck vars formgivare "tänkt lite för mycket".
 
(...) kan vi, likt vuxna, återgå till huvudspåret att diskutera huruvida det är en trend eller ej att den generella volymen minskar - och vad det innebär.
Ja tack :)
Kanske just det olycksaliga "trend" i rubriken (med negativa konnotationer som "ytligt","mode" etc), som styrt debatten åt fel håll. Vi kan väl helt enkelt fortsätta diskutera för- och nackdelar med en (i förhållande till innehållet) minimerad resp. "förlåtande" ryggsäcksvolym - frågan är helt klart intressant och valet inte självklart (och för min del inte ens samma under alla omständigheter). Min lilla historia försökte beskriva förtretligheter med en alltför stor säck, som jag själv, trots hyfsad erfarenhet, blev tagen på sängen av (och det var inte fråga om design - samma modell i rätt storlek funkar utmärkt). Men fördelarna finns ju där också.
Lyckegard tar upp att med en liten säckvolym ökar risken att pryttlar sätts utanpå säcken. Bra synpunkt. Mina erfarenheter av sådan är endast dåliga. Dels är säckarna oftast inte gjorda för detta (fästpunkter kan nötas fortare men framför allt bärkomforten minskar då tyngdpunkten flyttas.). Dessutom kan man få gå en bit bakåt om man upptäcker att nått lossnat.
Om "pryttlar utanpå säcken" är till för- eller nackdel beror även det på omständigheterna - under vanlig vandring ser jag mest fördelar.
Jag vill gärna slippa rota runt i säcken, dra ut sådant som blockerar underliggande saker jag vill komma åt, etc - helst ö h t slippa ta av den - i regn, blåst och/eller exponerad terräng.
Behovet att komma åt småsaker utan att ta av säcken ökar dessutom, när man går ensam - man kan ju inte be kompisen hala upp grejen bakom ens rygg. Den extra öppning i sidofickorna, som låter mig dra ut/stuva in saker där "on the go" är därför den detalj jag uppskattar mest med Exosäckarna.
Jag vill precis som camoscio kunna sätta upp och riva tältet med allt annat packat och regnskyddat. Jag vill inte ha vassa stegjärn, leriga gaiters, torkande kläder, drypande tält eller dito regnställ inne i säcken.
Jag vill kunna komma åt mitt vatten, tilltugg, kamera, karta, mössa, vantar etc utan att ta av säcken, och min rasttröja, skaljacka etc åtminstone utan att behöva öppna huvudfacket (i praktiken har jag oftast min Minimusjacka fäst i höftbältet och tröjan nedrullad till midjan, så jag bara kan sticka in armarna utan att ta av säcken).
Mitt liggunderlägg får inte plats inne i någon rimligt stor säck, och jag skulle ändå inte vilja ha det där efter att jag slängt ut det på något vått och grusigt ställe under lunchrasten.

Det blir liksom inte mycket, som återstår i huvudfacket. Längst ner en vattentät påse med renodlade lägersaker (sovsäck, ombyte). Längst upp en påse med kök och mat, därmed snabbt och smärtfritt åtkomlig även på lunchen - de gånger jag gör ens det.

Om man föreställer sig de två påsarna - varav en dessutom med stadigt minskande innehåll - fritt skvälpande i ett 58-liters huvudfack, som samtidigt skall vara "välpumpat" nog för att hålla allt ovan uppräknat "externt" mojs stadigt på plats i utvändiga fickor, spännen etc, så blir det ju uppenbart, hur fel jag tänkte ;).

Jag har aldrig tappat något, som varit fäst utanpå säcken och delar inte din erfarenhet av dåliga fästen etc, men den diskussionen handlar ju om detaljkvalitet, inte volym i sig.
Men visst var min gamla Haglöfs Alaska bara bäst, även på detta ;).
Sen är det såklart en definitionsfråga, vad som räknas till "utanpå" - fickor är oftast den bästa lösningen, men jag skulle inte vilja vara utan kompressionsremmar eller fästpunkter.
Den enda gången det är försvarbart är om man har en externram och fäster i den. Men dessa finns sällan (nu för tiden) på mindre säckar.
Exos, Mammut Creon m fl har "halvexterna" ramar, som kompressionssystemet leder lasterna till. Fastsättning av mitt lilla tält, liggunderlägg etc funkade därmed fint; sämre blev det med allt som guppade runt i topplocket och andra fickor, och än sämre med alla hopskrynklade tygsjok, som blockerade deras öppningar...
 
Senast ändrad:
Herrejisses pöjkar och kvinnor va man blir hårt bedömd hur man uttrycker sig. Jag ser det här som nån sorts bardisk/cafemiljö för stillsam diskussion men jag måste säga att jag upplever somligt jag läser om mig själv som hårt. Nåväl det gör mig inget. Några av er som är berättande om egna erfareheter och tankar är jag väldigt glad för. Kanske skulle min orginalpost varit: jag har uppmärksammat att flera nybörjarkampare med liten vana och begränsad budget ställer frågor om ryggsäckar så små att det krävs lätta och kompakta kvalitetsgrejor för att volymen skall räcka till? Dessutom skulle jag startat en tråd med innehållet: jag anser att lätt stadigryggsäck 60 liter rymmer en semi lätt utrustning som går att packa utan skohorn. Min avsikt var aldrig att detta skulle avhandlas och granskas på doktorandnivå och därav mitt slarviga intåg i tråden.

Bosse
 
Så här tänker jag som inte är någon direkt lätttpackare: Jag vill ha det bra när jag är ute och det ska kännas säkert, men inte till vilket pris som helst, varken mätt i gram/kilo eller kronor ur plånboken. Men teknikutvecklingen gör att det numera finns prylar som är lika säkra, funktionella och hållbara men lättare än sina föregångare. Är de rimliga i pris köper jag så klart en sådan pryl då jag förnyar mig - att slita tungt i onödan gör jag hellre under träningspassen före turen än under turen. Sen finns det de som vill driva det till sin spets - låt oss för skojs skull kalla dem UL-talibaner - och de har gjort sport av att det ska väga så lite som möjligt och då får man vara väldigt noga med matrialval och helst hitta prylar med mulitpla användningsområden. Vill minnas att Göran Kropp inför everst-turen inspirerades av ABB T50-koncept - dvs allt ska bli 50% bättre vilket i hans fall innebar lättare - som t ex såga av skaftet på tandborsten och det ska sparas lite på ALLT - inte bara på vissa saker.
Själv bär jag nog lite extra av bekämlighet vid användning men som sagt - ingen skugga över de som vill göra allt lättare. Utveckligen går inte framåt av de som är näjda med det som finns - odla det sunda missnöjet så saker förbättras ytteligare.

/Patrik, tänker tunga tankar idag :)

Ser att jag gick i fällan (liksaom flera andra i tråden) och blandade ihopa UL med UV där UV inte betyder undervattens utan ultraliten volym men mina tankar ovan går att applicera på samma sätt om man bara byter ut vikt-angivelser mot volym-dito i texten ovan.

/Patrik, som tänker stora (voluminösa) tankar idag ;-)
 
Jag klarar mig f ö bra med Ridgerest - hur det funkar på hård, stenig, mark vet jag inte, men varför skulle jag välja ett sådant underlag?

Jag använder Neoair, det är för mig allt för okomfortabelt på hård mark med ett skumunderlag.
För mig är mjuk mark ljung eller mossa och motsvarande, så okomfortabelt behöver inte innebära stenar eller rötter, men gräsmatta, trägolv i vindskydd, sand mm.
I högfjällmiljö och andra bergstrakter är det ju ofta att välja mellan gräs eller stenskravel, båda dåliga för mig på ett skumcellunderlag.

Jag önskar att jag kunde sova komfortabelt på skumcellunderlag som många andra, men det blir för tunt för min hyperaktiva sovstil. Allt gott till dem det passar, jag önskar jag kunde skala av de 2-300 grammen extra, men det viktigaste för mig är inte vikt, men glädje, och då behövs en god sömn. :)
 
Senast ändrad:
Så länge man inte får punka:) Sen är ju prisskillnaden rätt markant också.

Jag betalar gärna för sovkomforten, och för priset man betalar för ett Neoair följer det också med ett reparationskit, så punka får man bara laga.
Jag närmar mig dock 50 nätter utan punktering nu, så det är ju inte vardag att laga liggunderlag även om man äger ett Neoair. ;-)

All cred till de som kan sova komfortabelt på ett skumcellunderlag, men det fungerar inte för mig, trots goda försök. Ljung och mossa är de enda underlag där jag kan få en tillnärmelsevis ok sömn på ett Ridgerest eller motsvarande. Ett Jysk eller motsvarande underlag på 4 eller 5 mm eller vad det nu är fungerar inte på något underlag för mig.
 
Senast ändrad:
Efter att ha läst många av dessa inlägg kan jag bara konstatera att vi alla är olika och har olika behov. Jag gillar att ha en rejäl säck med bra bärsystem. Mest av allt saknar jag min gamla Fjällräven Expedition som med yttre ram var fantastisk på alla typer av vandring, långa som korta. På korta vinterdagsturer fyllde jag den med torr fin ved förutom matsäcken och extra tröja. På långa vandringar rymdes allt för tältturen. Ändå vägde den under två kilo.
Testade i somras en ny ryggsäck från Haglöfs som heter Matrix. Det är en dammodell på 60 l och en vikt på 1.4 kg. Tyvärr tyckte jag inte att den satt skönt, det var helt enkelt inte ett bra bärsystem för att passa mig. Jag hade väl en 10-12 kg i packningen så inte så tungt men säcken var ändå inte bekväm. Svårt att hitta den optimala säcken, tycker jag.
 
Bärsystemet är mycket värt också har en Bergans med QSS , Alpinist/Viking II 110L.
Haha , tom vikten ligger på 3,9kg utan sidofickor , med sidofickor 4,5, med stora topplocket Escape 2 så väger den 5,5kg.Escape 2 locket är en 35 liters taktisk rygga om den brukas separat och med ena sidofickan som midjeväska så har man volym för dagsturer från baslägret.

Fullt utrustad så väger säcken 6kg tom och har en volym på över 165 liter

Oftast så rullar den dock som en 90 liters utan sidofickor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estetdrägg Varifrån kommer alla dessa baybybärstolar??? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.