Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen?

Det måste va inflation, på en av mina Mora 3 stog det 5,25 på fodralet, eller var det en avvecklande jernaffar?

Ett problem med grejor när man köper hela utrustningar, i en storlek av gamla brukare är att modellerna tillhör historien bl a.

De senare utrustningarna som vi varit och handlat har vi lyckats dokumentera fjällresandet i norr, väster och söder oxså i fordom. Den digitala revolusionen innebär här en markant förenkling, jämfört med när ego för 35 år sen analogt duplicerade släktens familjealbum sida för sida.

Loppis och kommisionsaffärere för även de sällan dagens modeller. Min kamrat ropade in en fin sprillans ny pulka med drag på en stadsauktion för 250:-, men som vanligt gäller det att vara där med kontanter i pånboken.

Detta inlägg är snudd på en Fälldinare!
 
Kan knappast vara ensam om att använda kronans grejer som slitvargar.
De är billiga och mycket hållbara. Nackdelen är dock att de oftast är rätt tunga.
Körde i början med m90-brallor men behövde något lättare och mer allsidigt (läs vatten/vindtätt), m90brallorna blir visserligen ganska täta med impregnering men vikten kvarstår.
Så jag kostade på mig ett par norröna-brallor, och m90brallorna fick bli paintballbyxor och ibland extrabyxor för längre färder.
Skulle jag dock spendera utetiden nära eld eller skjutsandes nerför hällar skulle jag dock välja m90 pga hållbarheten. (kör med svart m90-kopia köpt på armyshoppen)

Även kängor så vet jag sedan värnplikten att kronans funkar utmärkt om man sköter dem och ser till att anpassa sulan, kör dock själv med ett par ordentliga "vanliga" vandringskängor.

Ryggsäcken jag använder är en flera flera år gammal ärvd billisäck som funkar bra fortfarande, den eh dock på 70l så sparar till en 30-40 för kortare tripper.

Vindskyddet är norska militärens variant av "ensamma vargen", kostade 50kr och funkar även som poncho vid riktigt jävligt väder. Dock tung!

Sovsäcken köpte jag för ett par hundra på Stadium, behöver ingen värstingsovsäck då jag själv eh jävligt varm, plus har stor rygga så att den eh skrymmande gjorde inget heller.

Flera smågrejer är inhandlade på jula sen också.

Jag föredrar som trådskaparen att inte lägga ut för mycket kosing på utrustningen, dels för plånbokens skull och dels för att inte behöva vara så rädd om utrustningen. Den ska tåla att användas, är inte ute i skogen för att gå på tårna utan det ska inte behövas tänkas efter innan man dåsar igenom snåren.

Passar på att slänga in en fråga då på ämnet, är ute efter ett par billiga men fullt dugliga snöskor. Någon som har tips här? Än äre flera månader av snöbädd kvar häruppe så skulle vart kul åh ha ett par.
 
Passar på att slänga in en fråga då på ämnet, är ute efter ett par billiga men fullt dugliga snöskor. Någon som har tips här? Än äre flera månader av snöbädd kvar häruppe så skulle vart kul åh ha ett par.

Det finns en relativt ny tråd i ämnet. Tror det var Jula som hade ett dugligt par för 500kr.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Alkohol

Jo, holkar är funkis. Alkohol går tyvärr inte att komprimera men att hälla i en lättare behållare (än glas) ger både lättare packning och sinnesfrid.

Annars har jag använt både m/59 byxor, gummipjäxor och långa regnkappan med holkar på åtskilliga fjäll - och andra vandringar. Funkis och gick att hitta på närmsta ö&b innan de övergick till att sälja utgånget hundgodis. ;).

Numera hålls priset nere genom beg utrustning, ex vis gamla fina ramryggsäckar kan oftast fås för några hundringar...

//J

Har ni aldrig hört talas om torrsprit
 
Vill även jag slå ett slag för begagnade grejer och secondhandfynd. Har hittat både hittat fjällräven G1000 byxor och lundhagskängor. Och dessutom många gamla slitstarka jackor, varma tröjor och praktiska väskor.

Om man även är lite händigt lagd så kan man laga och modifiera fynd så de fungerar perfekt till det man skall använda de till. Man kan ju även tillverka det mesta själv!

Fördelen som jag ser det är att de pengar man sparar, genom att göra själv och hitta begagnade prylar, kan man lägga på saker som måste vara bra. Som ett par schyssta kängor eller en go yxa.

God skattjakt!
 
Passar på att slänga in en fråga då på ämnet, är ute efter ett par billiga men fullt dugliga snöskor. Någon som har tips här? Än äre flera månader av snöbädd kvar häruppe så skulle vart kul åh ha ett par.


XXL har snöskor för 249 Kr. Ingen aning om de är bra , men deras vecko erbjudanden bruka vara från Torsdag till Torsdag , så om du skall köpa så skall du nog göra det idag, imorgon kanske de kosta 499 Kr. igen.
Lycka till.

http://www.xxl.se/Root/Tur-&-vildma...r-&-stavar/Snösko-MacKenzie/p/1063785_1_Style
 
Everest.

Tjenare!

Jag rekommenderar Everest kläder o ryggsäckar.Du får väldigt mycket kvalite för vad det kostar(Stadium) har själv en 40l ryggsäck, anorak-byxa i trekking serien,min personliga erfarenhet är väldigt goda av deras produkter, o då är jag ute ofta året om :)

/Nicklas
 
Försvarets prylar..

Rekomenderar varmt försvarets ryggsäck Lk 35. Riktig slitvarg, lätt att packa och passar perfekt till lite kortare turer. Och inte minst billig!

Även värmetröja M90 är en svårslagen favorit, tillräcklig som mellanlager till det flesta äventyr. Slittålig och varm. Se till att ta en storlek mindre så slipper du att den riskerar att bli stor och pösig med tiden.

Sen till den absoluta favoriten... M90 skalvante/skidvante. Helt perfekt vante att ha som skal. Funkar med en tunn fingerhandske under eller fingerhandske och tex. lovikka så klarar du mycket kyliga dagar. Den tål mycket stryk och slit-å-släng! Förutsatt att de sköts om så klart. Dom bör smörjas emellanåt.
Köpte själv ett par (NYA) för 60:- tror jag, sen modifiera jag dom med dragsnoddar i toppen istället för orginal-kardborren. Blev totalt ca. 100:- Och dessa sliter jag då inte ut i första taget
 

Bilagor

  • DSC_0552 (640x427).jpg
    DSC_0552 (640x427).jpg
    200 KB · Visningar: 1,942
Rekomenderar varmt försvarets ryggsäck Lk 35. Riktig slitvarg, lätt att packa och passar perfekt till lite kortare turer. Och inte minst billig!

Även värmetröja M90 är en svårslagen favorit, tillräcklig som mellanlager till det flesta äventyr. Slittålig och varm. Se till att ta en storlek mindre så slipper du att den riskerar att bli stor och pösig med tiden.

Sen till den absoluta favoriten... M90 skalvante/skidvante. Helt perfekt vante att ha som skal. Funkar med en tunn fingerhandske under eller fingerhandske och tex. lovikka så klarar du mycket kyliga dagar. Den tål mycket stryk och slit-å-släng! Förutsatt att de sköts om så klart. Dom bör smörjas emellanåt.
Köpte själv ett par (NYA) för 60:- tror jag, sen modifiera jag dom med dragsnoddar i toppen istället för orginal-kardborren. Blev totalt ca. 100:- Och dessa sliter jag då inte ut i första taget

Värmetröja 90 håller jag med om, men om det är den gamla ramryggsäcken måste jag protestera. Det finns gränser för hur obekvämt det får vara även om det är billigt (köpte min för 250kr.). Den nya softpacken ser ju mer anatomisk ut, men undrar om den är billigare än Stadiums.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Sovsäck -10

Biltemas sovsäck -10. Ska enligt utsago fungera väl enligt angiven temperatur. För 249 kr behöver man ju knappast förskräckas över glödsprätt. Snart dags för inköp. Kanske köper två, mest för att priset är förmånligt. :)

26-497_l.jpg
 
Promlematiskt för mig...

Oftast när det gäller reor och begagnat så har jag problem att hitta i mina storlekar, så jag ger oftast upp och köper till ordinarie pris (alltså när det gäller kläder, skor och sovsäck).

Men jag hittar ibland nåt som passar och då kan det hända att jag passar på. Fleecejackan jag just nu har på mig är ett lysande exempel på ett reafynd som jag bara slog till på. Jag gick från jobbet i stan till stationen för att ta tåget hem, men jag tog inte den vanliga vägen hem! Och då gick jag förbi en friluftsbutik (mest fiske och jakt) som jag inte redan kände till och som just då hade en rea på rean. Jackan hade kostat ca 1200 kr och jag fick den till bara 299 kr, just för att det var i en något udda storlek och den hade hängt länge i butiken. Men den passade mig perfekt så jag slog till och har använt den mer eller mindre dagligen från dess, både hemma och ute på turer.

Varför har jag den på mig nu kanske någon undrar, jo det beror på att det är svinkallt i rummet där jag sitter just nu och jag dricker till och med en kopp varm choklad - kan nästan tro att det är höst redan, men jackan håller mig varm :)

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.