vad är eran grillfavvo ?

Hej vänner, undrar vad ni grillar för grönsaker som blir goda grillade ?
Berätta gärna om eventuell kryddning o sånt, mmmmmmmvaaagooottt !!!!!!
 

Bilagor

  • PICT0130.jpg
    PICT0130.jpg
    68 KB · Visningar: 362
  • PICT0132.jpg
    PICT0132.jpg
    79.3 KB · Visningar: 355
forma en form av dubbel aluminiumfolie, gör formen till halva grillens storlek, lägg i lättkokt färskpotatis och färsk timjan, på med olja.. efter 4-5minuter lägger man på vårlök och färsk vitlök och grillar till löken blir glaserad, salta och peppra.. servera med vad ni vill.. själv slänger jag på några bitar hemodlat lamm och en flaska gott vin, kanske en shiraz eller så..
 
forma en form av dubbel aluminiumfolie, gör formen till halva grillens storlek, lägg i lättkokt färskpotatis och färsk timjan, på med olja.. efter 4-5minuter lägger man på vårlök och färsk vitlök och grillar till löken blir glaserad, salta och peppra.. servera med vad ni vill.. själv slänger jag på några bitar hemodlat lamm och en flaska gott vin, kanske en shiraz eller så..

Potäterna,bara en form sådär? Eller ett paket?

Lökarna,rakt på grillen uppochner?

Hmm...Lammkorv och öl så borde det ju faktiskt funka.


peter
 
Potäterna,bara en form sådär? Eller ett paket?

Lökarna,rakt på grillen uppochner?

Hmm...Lammkorv och öl så borde det ju faktiskt funka.


peter

tänk att du gör en form i aluminiumfolie, som ett lock till en skokartong fast upp och ner.. bara för att grejerna inte ska trilla genom gallret, detta underlättar om man grillar med lock.. lägg alu-formen på grillen och lägg i de lättkokta potatisarna, vårlökarna är som små purjulökar so dom lägger jag bara i som dom är, den färksa vitlöken lägger jag oxå i hel och delar i efterhand..
 
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Mmmmmm, vilka livsnjutare det finns på forumet !
Tack patrick !
Kom med mer du o alla andra livsnjutare....
 

Bilagor

  • imagesllkjhlkjh.jpg
    imagesllkjhlkjh.jpg
    3.6 KB · Visningar: 347
tänk att du gör en form i aluminiumfolie, som ett lock till en skokartong fast upp och ner.. bara för att grejerna inte ska trilla genom gallret, detta underlättar om man grillar med lock.. lägg alu-formen på grillen och lägg i de lättkokta potatisarna, vårlökarna är som små purjulökar so dom lägger jag bara i som dom är, den färksa vitlöken lägger jag oxå i hel och delar i efterhand..


Okidoki,stekta grejer till den grillade korven alltså.Kör på det till helgen. :)

Förslag på en passande sås?


peter
 
forma en form av dubbel aluminiumfolie, gör formen till halva grillens storlek, lägg i lättkokt färskpotatis och färsk timjan, på med olja.. efter 4-5minuter lägger man på vårlök och färsk vitlök och grillar till löken blir glaserad, salta och peppra.. servera med vad ni vill.. själv slänger jag på några bitar hemodlat lamm och en flaska gott vin, kanske en shiraz eller så..

Jag kör en variant på detta; lättkokt potatis som "halstras". De får en knaprigt god yta. Underbart till lax & yoghurtdillmajonässås...
 
Jag kör en variant på detta; lättkokt potatis som "halstras". De får en knaprigt god yta. Underbart till lax & yoghurtdillmajonässås...

det låter som vi får samma effekt på potatisen, den typ glaseras på ytan och blir krispig o fin..


sås.. kalla såser är numero uno nu på sommaren, gjorde en ny sås igår.. 2 dl yoghurt, vitlök, lite pressad citron och en kryddblandning på rosmarin, timjan och dragon hårt stöt i mortel.. tror det kallas provensalsk kryddning.. idag blir det romsås med rödlök, dill i crème fresh till den grillade öringen.. annars funkar en klassisk tzatsiki, kan trimmas med knaperstekt bacon.. annars kan man göra en het tomatsalsa på sommarmogna tomater och färsk chillie.. MAT!!!
 
Såser

Gör färskost av lättyogurt i kylskåpet, en återbruksstation for Melittas 104filter. Börja till frukosten så är det färdigt till middagen... Riv gurka grovt, pressa ut vattnet, salta/peppra och tillsätt vitlök efter smak. Gillas av de flesta och brukar göras i för små satser....
Kan varieras i kryddningen....
Grillar mest grönsaker och fisk...
//J
 
Mål-lös....

Mmmmmmmmmmmmmmm
Dä ä ooootroooligt va goottt ni kan hitte på.
MMM ska genast planera nästa grillning efter era recept , Karolina P. Patric, Seobserver, ni ä störtsköna med era recept va gott de ska bli !
Fortsätt skriv recept,mmmmmmvvvagooottt ddddeeeääää!!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan Andersson Eran bästa matför vinterturen Friluftsmat 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.