Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn

"En kommunpolitiker i Vilhelmina trodde att hunden ställde en björn i trädet och sköt. Ner ur trädet rasade dock en järv. Politikern misstänks nu för grovt jaktbrott och riskerar fängelse."

Då är det väl ganska uppenbart att även bär och svampplockare samt även bilister är i fara under jakten?

http://vk.se/Article.jsp?article=226051
 
Då är det väl ganska uppenbart att även bär och svampplockare samt även bilister är i fara under jakten?

Sist jag såg en järv så kunde jag konstatera att det är mindre skillnad mellan en björn och en järv än det är mellan en björn och en bärplockare. Men det kanske bara är här uppe som det är skillnad mellan björn och bärplockare, på andra ställen kanske bärplockarna går omkring i päls för att hålla sig varma.
 
Sist jag såg en järv så kunde jag konstatera att det är mindre skillnad mellan en björn och en järv än det är mellan en björn och en bärplockare.

Ja, man kan ju förstå att det går att ta miste. Men jag tycker att man ska kunna kräva att alla jägare ska kunna klara av att artbestämma sitt byte innan de skjuter.

Det är som i resten av livet: självklart gör man misstag då och då, men man får även ta konsekvenserna av dem.
 
Det är ju svårt att avgöra hur stor skillnad i utseende mellan tillåtet byte och otillåtet som skulle ha behövts för att jägaren inte skulle ha skjutit.
Känns ju rätt osannolikt att jägare har gjort de överväganden som krävs i fråga om var på djuret han verkligen kommer att träffa mm, om det i själva verket är så att det är fel art och egentligen ganska mycket skiljer sig i utseendet på djuren.

Visst är det ännu större skillnad på en bärplockare och en björn, för det mesta, men hur stor skillnad skulle ha behövts??
 
Jo, det kravet har nog alla på sig själva. Och han var ju säker sa han. Och så dj-a enkelt att skilja på dom är det inte. Så mycket att uppröra sig över är det väl inte. Han har ju erkänt och är beredd att ta sitt straff. Uppsåt kan det knappast bli fråga om.
 
..Känns ju rätt osannolikt att jägare har gjort de överväganden som krävs i fråga om var på djuret han verkligen kommer att träffa mm, om det i själva verket är så att det är fel art och egentligen ganska mycket skiljer sig i utseendet på djuren....
Som sagt, jag tror inte han var speciellt klantig. Tyvärr tror jag att jag skulle kunna göra samma misstag själv.
 
Han behövde ju inte fatta något hastigt beslut, han borde ha haft gott om tid på sig att se vad det var för djur som sitter i trädet. Kan man inte skilja på en björn och en järv, så förstår jag inte hur man skall kunna skilja på olika björnar - ålder, kön om de är tillåtna att skjuta eller ej.
 
Vafan. En vuxen järvhanne väger 20 - 30 kilo. En hona mindre. Hur misstar man det för en björn? De minst björnhonorna väger det dubbla. En vuxen björnhanne minst tre gånger så mycket.
 
Man kan möjligen missta en järv för en björnunge upp i ett träd. Men, som Klager säger, varför sådan brådska? Trodde han det var en björnunge uppe i trädet borde han varit mer intresserad över var mamman fanns än att skjuta "ungen".

Raskesven
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.