Fästingar, svårdödade

Hur många har fått diverse intressanta åkommor? - det finns ju en hel del.
Tbe och Bor. är ju bara en del - hittas nya nästan varje år.
 
Ja det är nymfer - dom kan vara svåra att få av med fästningpincet - omöjligt med varianten som har ögla.

Det går då ofta med knivspets att trycka ned i översta hudlagret och sprätta iväg den till månen.
Eller rakblad , raka inte av den huvudelarna blir kvar och det viktiga är att inte trycka ihop kroppen med nån annan metod då smittorisken ökar.Därför är det bättre att eventuellt få ett mikroskopiskt sår.

Med en sådan här, inköpt på Clas Ohlson, tar man även nymfer, fast det är inte alltid det lyckas på första försöket. Man ska dra fästingen åt sidan, dess sida alltså, så släpper den.

post-479-133474427178.jpg
 
Jaja - 30.40 eller fästingbett bett år ger resultat - nu fick jag på väldigt många år kraftig hudborrelia infektion.
Läkaren gick med på steg 2 antibiotika direkt han såg märket - han försökte med barnantibiotika ala Kåvepenin först men det gick inte jag med på.

Tetracyklin 10 dagar

Tror den kom från en 85km vandring t&r Gbg - Benareby/Landvetter - via Sisjö/Kålleredsområdet.
Osäkert vart det inträffat.
 
Har haft mindre i år än i fjol. Då var det plockande var och varannan dag. Dom blir invikta och uppfjuttade i en bit papper i vedspisen. Alternativ poppar jag fästingen med en tändstickslåga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigas Fästingar i Jokkmokk Vilda djur 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.