Fästingar i Jokkmokk

sen en av min systers hundar troligen drabbades av hjärnhinneinflammation så är det väl så,att det finns fästingar här.
Sökte på nätet och fann rapporter om att det skulle finnas fästingar redan förra året.
Sen att fler hundägare haft fästingar på sina djur,dock inte utan att ha blivit sjuka.
Har levt i tron att vårt område ännu varit fästingfritt,men med det varma och fuktiga klimatet samt fler rådjur som många dessutom gärna matar in till samhället så...
Bara skaffa fästingmedel då,kolla vovven varje kväll samt kanske själv börja ha täckande kläder vid löpturerna.
 
Det tycker jag var en god nyhet! Händer jag tänker på att flytta norrut för att släppa odjuren, men om de redan är där kan jag ju lika gärna stanna i Bohuslän... :)
 
Usch då. Här har vi dem i Boden sen några år tillbaka, de kommer ofta med travhästarna söderifrån fick jag höra. Än så länge har jag dock inte stött på dem men kompisen som bor nära travbanan har plockat färstigar från katterna.
 
I och med

att rådjuren finns ända uppe i Kiruna så finns säkert fästingar också. Men i vilken utsträckning det innebär en fara för hundar respektive om det lönar sig med fästingmedel i hundpälsen är en annan fråga.

Vi plockar ca 5-10 fästingar från vår samojed dagligen här i Stockholmstrakten och vid fritidshuset i Halland. Testat fästinghalsband men han hade många fästingar då också. Den erfarenheten har även bekanta.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KlamonVadeen Fästingar, svårdödade Vilda djur 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.