Björnspray

Att skott automagiskt skrämmer rovdjur är nog en farlig slutsats att dra. Det förutsätter att djuret antingen har erfarenhet av skott och dess otrevliga effekter eller är skakig mentalt och blir rädd för plötsliga ljud. I det senare fallet riskera amn nog att trigga ett anfall.
Jag tror att en människa som tydligt markerar sin närvaro sällan ens ser en björn, särskilt om man undviker att ha lösspringande hund.

Att ha is i magen nog att invänta ett anfall, avgöra om det är på riktigt eller ett skenanfall och därefter besluta sig för att dra av en dos peppar känns tveksamt för min egen del.

Det får mig att tänka på skämtet om hur man känner igen grizzlyspillning, den luktar peppar och är full med små bjällror.
 
Man kan förstå problematiken för skogsarbetare. Såg och hörselskydd gör dem totalt döva för en björns eventuella varningar. Har man tur upptäcker man björnen visuellt innan det smäller, men annars blir det mindre kul.

Eventuella vapen känns tyvärr tveksamma.
Möjligtvis kanske det hjälper något att spruta en barriär pepparsprej mellan björnen och sig själv och sedan gå därifrån, men att spruta ner en anfallande björn (sken- eller riktigt anfall) på ett par meters håll skulle iaf inte jag vilja göra.
När man väl ligger på marken och kämpar för sitt liv är det tveksamt om man lyckas få fram den där flaskan med sprej.

Då tror jag hellre på någon form av kroppsskydd som innehåller pepparsprej. Kanske en nackkrage och/eller en lättare väst som punkteras av björnens bett eller via någon manuell lättåtkomlig utlösningsanordning.
När björnen väl fått avreagera sig/markera vem som bestämmer och helt plötsligt upptäcker att rivalen smakar skit och svider i ögonen, då avbryter den nog.
 
Eftersom ingen tydligen har kommit på det ännu så blir det väl min sak att framföra det.
-Skjut ner björnstammen med 50% så blir problemet bara 50%, då lönar det sig inte längre att släpa med sig pistoler, pepparspray, motorsågar eller vad ni villl...
 
Eftersom ingen tydligen har kommit på det ännu så blir det väl min sak att framföra det.
-Minska avverkningen av skog med 50% så blir problemet bara 50%, då lönar det sig inte längre att släpa med sig pistoler, pepparspray, motorsågar eller vad ni villl...
 
Det var ju det björnen i bla skattungbyn inte gjorde!! finns björnar som attackerat både skogshuggare och skogsmaskiner mm! i dom fallen jag känner till så har det med nöd å näppe gått bra! men allt kommer inte i dagens ljus! det är därför jag tycker att dom som vistas eller jobbar i björntäta trakter åtminstone borde få ha björnspray! annars blir det vilda western i skogen snart, för jag VET att vissa kommer att ta med sig andra "skydd" ut om inte björnspray tillåts!

Är man ute och röjer under den period björn ej ligger i ide kan det som hände i Skattungbyn inte hända. Där röjde man tidigt eftersom snön var borta men björnn låg kvar i idet och bliv lite arg när enn människa körde röjsåg över idet...
 
Då tror jag hellre på någon form av kroppsskydd som innehåller pepparsprej. Kanske en nackkrage och/eller en lättare väst som punkteras av björnens bett eller via någon manuell lättåtkomlig utlösningsanordning.
När björnen väl fått avreagera sig/markera vem som bestämmer och helt plötsligt upptäcker att rivalen smakar skit och svider i ögonen, då avbryter den nog.

Inte direkt en arbetsannons för skogen ;)
 
Eftersom ingen tydligen har kommit på det ännu så blir det väl min sak att framföra det.
-Minska avverkningen av skog med 50% så blir problemet bara 50%, då lönar det sig inte längre att släpa med sig pistoler, pepparspray, motorsågar eller vad ni villl...

Du är nog en typisk representant för den moderna urbaniserade storstadsmänniskan med tillhörande hjärnsläpp om rovdjurens vara eller inte....

Dessutom var det ett rent logiskt tankefel...dom som jobbar kvar lär ändå få släpa på skyddsutrustningen..
 
Eftersom ingen tydligen har kommit på det ännu så blir det väl min sak att framföra det.
-Skjut ner björnstammen med 50% så blir problemet bara 50%, då lönar det sig inte längre att släpa med sig pistoler, pepparspray, motorsågar eller vad ni villl...

Du förstår uppenbarligen inte hur fobier fungerar, de har ju verkligen inget med sannolikhet eller verklighet att göra. Alltså har det i princip ingen betydelse om man ens utrotade hela björnstammen, den som har fobier kan ändå se möjligheten att en björn vandrar in.
 
Du förstår uppenbarligen inte hur fobier fungerar, de har ju verkligen inget med sannolikhet eller verklighet att göra. Alltså har det i princip ingen betydelse om man ens utrotade hela björnstammen, den som har fobier kan ändå se möjligheten att en björn vandrar in.

Om det aldrig inträffar olyckor så uppstår inga fobier...
 
Eftersom ingen tydligen har kommit på det ännu så blir det väl min sak att framföra det.
-Skjut ner björnstammen med 50% så blir problemet bara 50%, då lönar det sig inte längre att släpa med sig pistoler, pepparspray, motorsågar eller vad ni villl...
Bara 50 procent? Har du fått totalt hjärnsläpp? Premierar du rovdjur framför små barn? Så länge det finns en enda björn kan något litet barn skadas av björn. Är du beredd att betala det priset? Vad ska du säga till barnets föräldrar?

Raskesven
 

Du försöker göra en stor sak av fobier, och naturligtsvis koppla den till rovdjursdebatten om jag känner dig rätt.
Fobier är ju en överdriven rädsla för vissa saker. Kontrafobier är en för liten rädsla för en riskhandling och kan vara dödligt farligt.
lagom rädsla är bäst vilket gör att vi har bästa möjliga överlevnadschanser.

Urbaniserade stadsmänniskor har börjat tappa den naturliga förmågan att dra gränsen på rätt ställe. Dessa måste rådfråga forskarna om riskerna och helst se det på ett papper.

Vi andra har den naturliga förmågan kvar och litar på oss själva.
(nu blir det väl ett jäkla liv!)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.