Vad gör du för miljön?

Jag tror att vi missförstår varandra. Om man inte har något annat val än att ta bilen till jobbet så behöver man heller inte be om ursäkt för det. Det är precis det jag menar.

Man bör lägga energin på andra förändringar än de som är omöjliga.

jaha *känner sig fånig* vad det så du menade *host* då e vi fet-överens..
 
Jag tror att vi missförstår varandra. Om man inte har något annat val än att ta bilen till jobbet så behöver man heller inte be om ursäkt för det. Det är precis det jag menar.

Man bör lägga energin på andra förändringar än de som är omöjliga.

Och de allra flesta av oss har ju massor av val. Val som ofta är förknippade med olika grader av personlig obekvämlighet. Hur mycket obekvämlighet är jag själv beredd att ta för att göra ett miljömässigt bättre val? Ingen annan än jag själv kan svara på den frågan, men det är viktigt att jag i alla fall ställer mig den.
 
Vad gör jag för miljön? Ja, jag vet inte om det är så mycket... Cyklar till jobbet, drygt fem km dit. Att välja cykel istället för bil den sträckan gör att naturen slipper 500 kg koldioxid har jag läst. Men nu har inte jag någon bil, skulle jag ta mej på något annat sätt till och från jobbet skulle det bli med buss och den går ju enligt sin turlista antingen jag åker med eller inte. Så min cykling gör nog varken till eller ifrån. Fast jag mår förstås bra av att cykla!

Köpa närproducerad mat skrev någon om tidigare i diskussionen. Javisst, det låter ju bra, men även närproducerad mat är ute och åker ganska friskt på vägarna. Ett exempel: I Nässjö tillverkas rökt medvurst. Därifrån transporteras den till Halmstad för att skivas, sedan till Jönköping för att packas och därefter körs den tillbaks till Nässjö så att nässjöborna kan köpa närproducerad prickigkorv... Visst, det finns mycket mat som har åkt ännu längre men man ska inte tro att maten går direkt från fabrik till butik bara för de är i samma stad.

Jag källsorterar så mycket jag kan, förpackningar och tidningspapper samlas i förrådet tills det är så fullt att jag nästan inte kan ställa in min cykel. Då lånar jag en bil och åker till sortergården.

Handlar miljömärkta varor, mer och mer kravodlat, har under tjugo grader i inomhustemperatur. fast det ska jag i ärlighetens namn säja att det är för det blir så dyrt att ha det varmare - men jag fryyyser! (Fårskinn på golvet vid datorn, duntofflor och en mygg te att värma händerna på)

Men jag bryr mej, jobbar på att bli en bättre miljömänniska.

Hälsn. BM
 
jag försöker verkligen vara så bra som möjligt eftersom annars mår jag dåligt :jag återanvänder, återvinner, köper få saker, har grön el, har lågenergilampor, cyklar överallt, är vegetarian etc, etc.

tyvärr bor jag i england o flyger hem tre gånger per år... det gör mig till en värre miljöbov än genomsnittet i EU. det är surt... förhoppningsvis blir det bättre tåg förbindelser i europa snart. jag ser med spänning fram till at åka eurostar på en weekend i paris.

2:20 timmar! det ör bra mycket snabbare än att åka ut till flygplasten, vänta o köa, sen flyga, o sen komma till en annan flygplats långt utanför stan. tåget är framtiden just nu!
 
Inläggen visar vilken oerhörd utmaning mänskligheten står inför !

Titta en sak vi är överens om. men då jag inte tror på människans inbyggda godhet så förespråkar jag att man löser det hela via ekonomin. LÅt det kosta att vara ett miljösvin. På det sättet tvingas befolkningen göra något. Mycket mer effektivt än om 100 utsidanmedlemmar gör lite på egen hand.

Med andra ord tror jag nog att människan är ganska lik chimpansen

mvh Christian
 
Titta en sak vi är överens om. men då jag inte tror på människans inbyggda godhet så förespråkar jag att man löser det hela via ekonomin. LÅt det kosta att vara ett miljösvin. På det sättet tvingas befolkningen göra något. Mycket mer effektivt än om 100 utsidanmedlemmar gör lite på egen hand.

Med andra ord tror jag nog att människan är ganska lik chimpansen

mvh Christian

Intressant länk !

Visst stämmer det att det är omöjligt att lösa klimat/miljö frågan individuellt, beslut och omstruktureringar måste komma ifrån högre instans så att samhällen succesivt ställer om sig. Jag är ej direkt för kärnkraft men jag undrar om inte det är en lösning i "nuläget" för att just få ner CO2 i atmosfären, och låt det kosta mycket med allt som har med CO2 utsläpp att göra, transporter, industrin, fabriker, etc, ect

Regnskogarna måste bevaras, ju mer som försvinner, ju mer CO2 i atmosfären !

Ska bli intressant att följa denna utmaning som berör oss alla men också lite skrämmande !
 
Grejen var väl den att schimpansen var mer lik Homo economicus än människan själv... solidaritet är en ganska trevlig företeelse, även om den inte är (national)ekonomiskt rationell...

Ja jag sade inte att människan var lik homo enomicus.

Men enligt artikeln så är det en skillnad mellan homo sapiens och homo enomicus, och chimpansen befinner sig på vissa sätt mittememellan. Min observation tyder på att skillnaden mellan oss och chimpansen där är mycket små.

Christian
 
Ja jag sade inte att människan var lik homo enomicus.

Men enligt artikeln så är det en skillnad mellan homo sapiens och homo enomicus, och chimpansen befinner sig på vissa sätt mittememellan. Min observation tyder på att skillnaden mellan oss och chimpansen där är mycket små.

Jag tror och hoppas att den är ganska stor...
 
Jag tror och hoppas att den är ganska stor...

Ur ett evolutionärt/genetiskt perspektiv så "leder" schimpansen över människan !

Ju fler gener som formats av naturliga urval och förändrats ju hårdare selektion har arten genomgått, omvänt blir denna art mindre "utvecklad".
Ur detta perspektiv så är människan mindre evolverad än schimpansen för att den har förändrats mer, "genetiskt sett".

Schimpansen bidrar ju t.e.x ej till någon direkt negativ miljöpåverkan som vi människor gör !
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.