Vad gör du för miljön?

hehe.. det beror väl på antalet, sex miljarder chimpanser hade nog klöddat till det.. vänta... det har vi ju gjort..

In med mer humor i debatten........tänk om det kom fram ett videoklipp på Youtube där Al Gore och Usama bin ladin sitter i en grotta i lotusställning nakna och stenhöga med varsin joint i handen, diskuterande och planerande nästa terror attack emot U.S.A.......
 
Stand by?

Ser i diskussionen att flera personer inte har några standby produkter, hur gör ni då?

Mina standby apparater
  • Köksradion (minne för kanalinställning)
  • Microvågsugn (en display med aktuell tid)
  • TV (går inte att stänga av)
  • Video (display med tid, kanalminne)
  • DVD (går inte stänga av)
  • Sterio (kanalminne + aktuell tid)
  • Dator (klocka mm)
Har kanske glömt någon...
 
Ser i diskussionen att flera personer inte har några standby produkter, hur gör ni då?

Mina standby apparater
  • Köksradion (minne för kanalinställning)
  • Microvågsugn (en display med aktuell tid)
  • TV (går inte att stänga av)
  • Video (display med tid, kanalminne)
  • DVD (går inte stänga av)
  • Sterio (kanalminne + aktuell tid)
  • Dator (klocka mm)
Har kanske glömt någon...

Förgreningssladd med en brytare på fungerar till det mesta. Dock får man vara beredd på att alla apparaternas klockor blinkar. Om man nu tycker det är jobbigt. Min stackars stereo verkar behålla inställningarna även om man bryter strömmen. Sitter säkert nåt litet batteri nånstans.
 
små steg

Hej,

1. har valt vitvaror med "A" energimärkning.
2. har valt bort torktumlare
3. barnen har haft tygblöjor
4. köper/säljer gärna begagnat, leksaker, kläder, möbler, prylar..
5. väljer ekologisk mat och närproducerat när det är möjligt.
6. åker kommunalt + cyklar till jobbet
7. har valt bort egen bil, är med i bilpool
8. tar tåget till fjällen istället för att flyga långt bort till en strandkant på semester
9. bryter strömmen för standbyprylarna, oftast är allt avstängt utom på kvällen när vi är hemma.
10. komposterar, sopsorterar och återvinner.
11. shoppar måttligt.
12. lågenergilampor i alla lampor.
13. tvättar fulla maskiner.
14. tar tåget hellre än flyget, åtminstone inrikes. jobbresor blir tyvärr med flyg utrikes.
 
Jag tror inte att jag gör något för miljön. Jag gör det mesta för min skull och det har nog konsekvensen att världen blir rikare vilket i sin tur är det bästa för mina medmänniskor och det sätt på vilket jag tror att man bäst kan ta hand om miljön.
 
Majoriteten av kunderna ligge inte inom cykelavstånd. Göteborg, Linköping. och Umeå är tex orter där jag har kunder.


Alla dessa städer har mycket bra tågförbindelser, så där löste vi det problemet.



Men bygg ut den, gör det dyrare att åka bil, eller nått. Förvänta dig bara inte att jag av idealistiska skäl ska göra uppoffringar jag inte är beredd att göra (men som många andra här tydligen är beredda att göra). Det finns en ekonomisk gräns då jag också gör dem, men ännu har vi inte nått dit.

Visst kalla mig miljöbov om du vill. Jag ser det snarare så att samhället ger mig ett gäng spelregler, sen använder jag dessa för att maximera min lycka. Alla blir vi lyckliga på olika sätt.


Värst vad du tar åt dig! "Miljöbov", "göra idealistiska uppoffringar". Varför ser vi fortfarande såna här kommentarer år 2008? Du är väl ändå inte en sån där knäppgök som likställer miljövänligt leverne med stenåldern?

Du är ju själv tydligen mycket medveten om flera lösningar som t ex trängselskatt och utbyggd kollektivtrafik. Så nej, jag förstår inte varför du tar åt sig så starkt.
 
Vad gör jag för miljön? Ja, jag vet inte om det är så mycket... Cyklar till jobbet, drygt fem km dit. Att välja cykel istället för bil den sträckan gör att naturen slipper 500 kg koldioxid har jag läst. Men nu har inte jag någon bil, skulle jag ta mej på något annat sätt till och från jobbet skulle det bli med buss och den går ju enligt sin turlista antingen jag åker med eller inte. Så min cykling gör nog varken till eller ifrån. Fast jag mår förstås bra av att cykla!


Genom att cykla så hjälper du andra som cyklar. Det blir nämligen säkrare när man är fler, eftersom andra trafikanter blir mer uppmärksamma på cyklister.

Safety in numbers: more walkers and bicyclists, safer walking and bicycling


Köpa närproducerad mat skrev någon om tidigare i diskussionen. Javisst, det låter ju bra, men även närproducerad mat är ute och åker ganska friskt på vägarna. Ett exempel: I Nässjö tillverkas rökt medvurst. Därifrån transporteras den till Halmstad för att skivas, sedan till Jönköping för att packas och därefter körs den tillbaks till Nässjö så att nässjöborna kan köpa närproducerad prickigkorv... Visst, det finns mycket mat som har åkt ännu längre men man ska inte tro att maten går direkt från fabrik till butik bara för de är i samma stad.

Jag källsorterar så mycket jag kan, förpackningar och tidningspapper samlas i förrådet tills det är så fullt att jag nästan inte kan ställa in min cykel. Då lånar jag en bil och åker till sortergården.


Apropå maten...
Biltur till mataffär miljöbov
Att ta bilen till matbutiken frestar hårt på miljön. De transporterna släpper ut mer än alla andra transporter i livsmedelskedjan - sammanlagt.

När det gäller att låna bilen för att återvinna så kan man räkna ut hur mycket koldioxid man sparar. "Ett kilo återvunnen stål minskar de samlade koldioxidutsläppen med drygt ett kilo, varje kilo återvunnet papper minskar utsläppen med 1,5 kilo, ett kilo återvunnen plast ger två kilo mindre utsläpp och ett kilo återvunnen aluminium minskar utsläppen med hela tio kilo."
Återvinning viktig klimatåtgärd!

En vanlig bil släpper ut ungefär 200 gram koldioxid per kilometer, så om du tar mycket skräp till återvinningen kan det vara vettigt med att köra det med bil. Men har du mindre mängder är det förstås ännu bättre med en vagn som du drar själv eller hakar på cykeln.
 
Ser i diskussionen att flera personer inte har några standby produkter, hur gör ni då?

Mina standby apparater
  • Köksradion (minne för kanalinställning)
  • Microvågsugn (en display med aktuell tid)
  • TV (går inte att stänga av)
  • Video (display med tid, kanalminne)
  • DVD (går inte stänga av)
  • Sterio (kanalminne + aktuell tid)
  • Dator (klocka mm)
Har kanske glömt någon...
Radio: gammal modell som är avslagen, manuell kanalinställning (jag lyssnar ändå bara på P1)
Micro: På standby, helt rätt
Video, TV, DVD: Ingen.
Stereo: samma som radion. Gammalt härk.
Dator: På mest för jämnan, mitt stora miljöbrott.
 
Ja du kan ju övertyga min arbetsgivare att det är det bästa.


Många gånger är det nog bäst att ta tåget, ja. Men ibland kan det säkert vara bättre med annat, av olika anledningar. Att alltid göra på samma sätt av slentrian, är däremot nästan helt säkert en dålig idé.


lycka till. att sitta i ett dygn till umeå och sen ett dygn hem är ganska dyrt i arbetstid. En investering som min arbetsgivare garanterat inte gör.


Ja det kan jag förstå, i och med att du tycks kräva lön för att slafa på nattåget. ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.