Jägare och hund björndödade

Media går ut med rubriker om "björndödad" och polisen beslutar om skyddsjakt utan att dödsorsaken är fastställd. Mannen kanske var död innan björnen var där, som Chinen's scenario, det kanske var hunden och björnen som rök ihop och mannen gick ut, eller så gick han ut när björnen kom rusande mot hunden. Det finns lika många scenarion som inlägg och rubrikbyten på tidningarnas webbplatser sker mellan två klick som jag lyckades fånga och lade ut på min blogg>>
 
Jag får rysningar...

Var uppe och fiskade ensam runt Valsjöbyn i sommras under två veckor. Var vid ett antal skogstjärnar och Toskströmmen, en morgon så fanns det färsk björnskit 5-6 meter från tältet, fick veta vad det var för djur senare när jag då inte kunde identifiera "visitkortet" men på beskrivning senare var svaret snabbt, björn.

Med tanke på att jag snarkar så tavlorna skakar på väggarna hemma måste björnen vetat om att jag låg där... nästa år blir det knallkork, larmminor och annat fanstyg runt tältet!

Men kommer då att tänka på den kanadensiska naturvårdaren som höll på att märka isbjörnar, de var ett antal personer som låg ute i tält, mitt i lägret hade de en ca tre meter hör sten. Runt lägret hade de larmminor och bloss mm. Om en björn kom skulle de ta skydd uppe på stenen var det tänkt. Mitt i natten brakade de loss, när de kom ut fick de se att uppe på stenen stod det en halvt ihjälskrämd isbjörn...

Ska kanske sattsa på Gotland istället, inga björnar, inga vargar, bara fulla 08-yngel...
 

clindh

Forumvärd
Ska kanske sattsa på Gotland istället, inga björnar, inga vargar, bara fulla 08-yngel...
Mmm... Det gömmer sig faror bland (0:cool:yngel också, jag tänker på mordet i Stockholm nu i helgen. Så j-a tragiskt. Några år kvar dit, men jag känner mig då lugnare när mina barn går i skogen än går på en fest i Stockholm.
 
Senast ändrad:
Med tanke på att jag snarkar så tavlorna skakar på väggarna hemma måste björnen vetat om att jag låg där... nästa år blir det knallkork, larmminor och annat fanstyg runt tältet!

Ska kanske sattsa på Gotland istället, inga björnar, inga vargar, bara fulla 08-yngel...

Borde även fungera för 08:eek:r... Jag antar att rånrisken är betydligt större än risken för björnattacker och vill du vakna innan rånet så är knallkork bra... Största risken för livet borde vara färden till naturen.

Fakta om landminor.... http://www.un.dk/Swedish/New/peaceandsecurity/mine.htm

/Stellan
 
Kanske det men den nu dödade jägaren var enligt uppgift obeväpnad.

Då är det väl än mer anmärkningsvärt att det var just en jägare, äne ne gång. Naken var han dessutom.

Med tanke på att hunden även är död så låter det hela skumt.


Död hund och naken man liksom. Man blir nyfiken på vad som hänt egentligen. Gick han i sömnen och rastade hunden?

Björnen kanske attackerade hunden och mannen försökte skrämma bort den efter att ha tullat lite på barskåpet?
 
Senast ändrad:
snälla och elaka

Känner mej fortfarande helt trygg att vistas ute i skogen,i helgen var jag tvungen att sova med kåtadörren öppen pga att det rök in,ingen känsla av otrygghet ändå.Detta i björnmarker.
De flesta djur gör aldrig oss något oprovocerat,de går undan.
men en stor gammal björn har ingen anledning att backa när den känner sej hotad;störst,starkast,erfaren som den är.
Jag har inget vapen,ingen irriterande älghund eller annan kaxig stor hund.
Såg någon de synnerligen beklämmande grymma bilderna av tjuvjakt på björn i Rapport i söndags?
I helgen blev en bekant till mina föräldrar jagad av en älgfamilj,det var hotfullt,mannen i fråga är en flitig erfaren gammal jägare,på hans gård går björnar regelbundet in.Han har upplevt mycket som jägare,men dessa tre älgar var riktigt hotfulla.
Precis som vi har snälla hundar som husdjur så finns det alltid hundar som är aggresiva och lättprovocerade, samma gäller bland hästar,älgar,björnar -och människor.
 
Då är det väl än mer anmärkningsvärt att det var just en jägare, äne ne gång. Naken var han dessutom.

Med tanke på att hunden även är död så låter det hela skumt.


Död hund och naken man liksom. Man blir nyfiken på vad som hänt egentligen. Gick han i sömnen och rastade hunden?

Björnen kanske attackerade hunden och mannen försökte skrämma bort den efter att ha tullat lite på barskåpet?

Snubben. Det där var väl ändå osmakligt skrivet. Att raljera över en död privatperson skänker ingen heder.

I övrigt är det nog balanserat för debatten att betänka att mannen var på sin egen "(i och för sig ensligt belägna)" förstubro när det hände. Pressen kallar honom jägare, kanske var han när det hände mest en hundägare eller en fritidshusboende.
Olyckligt för debatten att han i dag kallas jägare då detta göder förbittring mellan jägare och människor som anser att naturen helt skall sköta sin egen balans, det göder också rovdjurshatet i glest befolkade nordliga landsändar som anser sig styrda av en rovdjurspolitik som drivs från storstaden och av människor som inte vill se deras behov.

Bosse
 

avslutad210712

Gäst
Kanske det men den nu dödade jägaren var enligt uppgift obeväpnad.

*efter lite fundering*

Är man jägare när man är obeväpnad?

Innebär det att om jag skulle bli överfallen av en björn när jag fjällvandrar 50 mil från mina vapen så skulle rubriken vara "jägare överfallen av björn" eller hur långt ifrån vapnen måste man befinna sig innan man slutar vara jägare och övergår till att vara vandrare.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.