• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Elbrus sommaren 2003!

Någon som är sugen på att hänga med och bestiga Europas högsta berg Mt Elbrus? Detta är tänkt att gå av stapeln sommaren 2003 och helt i alpin stil, dvs man bär all utrustning själv och utan guider.
Gå in och titta på http://www.pilgrimtours.org/ för mer info och maila om ni är intresserade.
MVH
/Jonas
 
priset?

Hej!
Jag kolalde lite på deras websidor men förstod inte priserna. Har du läst emra och kan berätta vda det kostar ungefär?

/Patrik, också lite sugen
 
hej

Hej.
Jag är jättesugen på att hänga med till Elbrus.
Det är mitt favorit berg efeter K2 men himalaya känns lite för stort än så länge.
Jag har bara lite erfarenhet av klättring, hur pass duktig klättrare måste man vara för att ta sig upp?
Det finns visst något kloster på vägen skall man stanna till där?
Det skulle också vara intressant att veta ungefär vad det kostar.

anna
 
Hej Anna

Det jag läst mej till är att det inte är så mycket klättring. Det du bör känna dej säker på är högalpin miljö i allmänhet, grundläggande säkringsteknik, häva fall etc. Dessutom är det en mental och fysisk utmaning, storleken beroende på förmåga givetvis.

Jag är fortfarande inne på att dra, vi har haft lite mailkommunikation och det verkar som det är fler som är. Kul om vi blir fler! Maila Jonas och kolla lite var han är i planerandet.

/Staffan
 
osäkert

Jag kan ju inte direkt påstå att jag är någon rutinerad högalpinist, har vart uppe på städjan och sylarna. Inte så mycket att komma med.
Äventyren har mestadels tagit plats på sydliga breddgrader som Bali, Mexico och borneo.
Jag skulle tycka att det vore häftigt om jag
bara fick se berget och kanske klättra halvvägs.
Jag är utbildad fotograf och inriktar mig nu på att sammanställa en portfölj med de bästa bilderna.
Jag är van att bära tungt efter alla backpacker resor runt jorden och lungkapaciteten är det inget fel på. Har ni något emot om jag hänger med för att
dokumentera?

mvh
anna
 
För egen del kan jag inte svara annat än: självklart! Jag tror att alla inblandade hittills har ungefär samma sunda inställning som du, man går så långt man klarar. Själv har jag pressat mej upp på dessa höjder och lite till några gånger förut, inte utan ansträngning dock. Nu har jag tränat lite teknik och tänker dessutom försöka vara i så god form jag kan till dess, vilket jag inte varit alla gånger. Äventyret är viktigast, summit är ett delmål för dem som vill och orkar.

/Staffan
 
hänger mé

Berget ligger på gränsen mellan kaukasus och georgien om jag inte har fel, undrar jur dyrt det kan vara att ta sig dit. Skall plugga geografi hela halvåret
men kan förmodligen slita loss ett par tusingar eller så fram till sommaren.
Omgivningen är inte så gästvänlig och man behöver väl egentligen inte bekymra sig för boendet, det är väl tältet som gäller om man inte vill bo hos munkarna i klostret. Det skulle förvåna mig om det ens är
folk kvar där uppe. Någon som vet mer om det?

TJENIXEN
ANNA
 
Det ligger i bergsmassivet som brukar benämnas Kaukasus, i Ryssland, ganska nära Georgiska gränsen på betryggande avstånd från eventuella oroshärdar i Tjetjenien. Här är lite läsning om detta:

http://www.elbrus.org/eng/faq1.htm

Boendet lär bli tält eller enkla hyttor som finns på olika höjder vid berget. Man kommer inte vara själv där, europas högsta berg drar folk, men byråkratikrånglet och den allmänna okunskapen om området hos västeuropéer gör det lite mer orört. Pilgrimtours har folk stationerade vid bergets for under sommarmånaderna.
 
Tjena allihop!!

Jag håller på för fullt att svara på alla mail, har ramlat in en hel drös extra i Inkorgen som handlar om Mt Elbrus.....Trevligt!!!
Jag mailar med en kille som har kontakt med en rysk guide och som är villig att agera mellanhand mellan och och guiden. Då hjäler guiden oss med visa, den ryska byråkratin, tillstånd och det vi vill ha hjälp med (hotell, transporter mm mm). På det sättet bli allt mycket billigare och det är ju faktiskt roligare att fixa allt själv och inte genom en resebyrå!
Lite om mig själv.......
Jag älskar att vandra och klättra i berg, hittils har det blivit några toppar. Aconcagua (med några berg omkring), Kilimanjaro (2ggr), Mt Blanc och förstås Keb.
Just nu har jag precis kommit hem från utlandstjänst med militären i Kosovo där vårt kompani faktiskt besteg Kosovos högsta berg :)).
Jag mailar tillbaka till alla så snabbt som möjligt när jag har fått svar om priser från den ryska guiden.
Längtar till sommaren!!
 
Jag är också intresserad av att besöka Elbrus. Men då jag inte är någon klättrare utan snarare vandrare/trekkare undrar jag om någon vet hur högt upp man kan komma utan att behöva klättra?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.