Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.75 i medelbetyg (4 röster). Visningsalternativ
Gammal 2015-12-30, 21:35
Evian Evian är inte uppkopplad

Hej, första inlägget här!

Som någon kanske har sett så har Lantmäteriet nu släppt Terrängkartan för hela Sverige!

Då det är lite dåligt med stilar för denna typ av karta så har jag nu försökt att få till en bra stil för "my-lagret" (dvs det lagret för ytor som åker, skog, vatten m.m.) genom att försöka efterlikna Lantmäteriets färger i webtjänsten. Slit det med hälsan och om ni hittar fel/förbättringar säg bara till!

/Evian, nybörjare på forumet och QGIS
Bifogade filer
Filtyp: zip Terrangkartan_my_Evian_Rev_1.zip (3.5 KB, 197 visningar)
Svara med citat
Gammal 2015-12-31, 12:19
fson fson är inte uppkopplad

Tack för det Evian, bra start!
Svara med citat
Gammal 2015-12-31, 19:58
ekis ekis är inte uppkopplad

What,en tjyv-start? Jag trodde att det var först om tre timmar

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2016-01-01, 10:16
S Johansson S Johansson är inte uppkopplad

Ursäkta en okunnig här men.. När jag först hörde om att LM skulle släppa Terrängkartan fri trodde jag att tryckta kartor och digitala kartor till GPS skulle bli om inte gratis, så iallafall betydligt billigare. Hur kommer det bli med detta? Att använda smartfånen i fält har jag bara dåliga erfarenheter då den blir seg som kola. Då vill jag hellre använda en enhet som enbart är anpassad till navigering.
Är det nån som vet hur det kommer bli med tex digitalkarta för GPS? Nu kostar dom ju 2000:- för varje landsdel.
Svara med citat
Gammal 2016-01-01, 11:01
fson fson är inte uppkopplad

Det är väl Lantmäteriets kartdata som släpps för friare användning, jag har aldrig hört talas om att LM skulle börja distribuera gratis kartor i varken tryckt eller digital form?

Det är väl en rimlig utveckling - kartdatat framställs och ajourhålls med skattemedel och kan ses som en gemensam tillgång, medan kostnaden för att få en färdigprocessad och tryckt karta i handen, eller en digital produkt som är anpassad för en eller annan pryl betalas av den som använder produkten som skapats med kartdatat som utgångspunkt? Det bör väl rimligtvis innebära att alla företag som levererar kartprodukter i en eller annan form kan göra det till ett betydligt lägre pris när/om man inte behöver betala samma licenskostnad för ursprungsdatat, men det innebär knappast att alla kartor blir gratis över en natt.
Svara med citat
Gammal 2016-01-01, 15:07
Evian Evian är inte uppkopplad

Så nu har jag lekt lite mera, och bifogar en zip-fil med följande stilar:
hl, jl, kl, my (lite uppdaterad), nl, oh, rutnat, ss, vl och vo

Lek gärna med stil-mallarna och gör förbättringar/rättningar och posta här!

Bifogade filer
Filtyp: zip Terrängkartan - Stilar_160101.zip (38.2 KB, 102 visningar)
Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 07:36
S Johansson S Johansson är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av fson Visa inlägg
Det är väl Lantmäteriets kartdata som släpps för friare användning, jag har aldrig hört talas om att LM skulle börja distribuera gratis kartor i varken tryckt eller digital form?

Det är väl en rimlig utveckling - kartdatat framställs och ajourhålls med skattemedel och kan ses som en gemensam tillgång, medan kostnaden för att få en färdigprocessad och tryckt karta i handen, eller en digital produkt som är anpassad för en eller annan pryl betalas av den som använder produkten som skapats med kartdatat som utgångspunkt? Det bör väl rimligtvis innebära att alla företag som levererar kartprodukter i en eller annan form kan göra det till ett betydligt lägre pris när/om man inte behöver betala samma licenskostnad för ursprungsdatat, men det innebär knappast att alla kartor blir gratis över en natt.
Ja ok. Det bör ju bli betydligt billigare iallafall att i framtiden köpa kartor. 2000:- inte motiverat.

Edit: Att det skulle bli gratis har jag vare sig påstått, eller trott.
Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 12:35
sih sih är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Evian Visa inlägg
Så nu har jag lekt lite mera, och bifogar en zip-fil med följande stilar:
hl, jl, kl, my (lite uppdaterad), nl, oh, rutnat, ss, vl och vo

Lek gärna med stil-mallarna och gör förbättringar/rättningar och posta här!
Tack!

Jag har ändrat en del av färgerna i my från din första version, bla skog och bebyggelse.

Bifogade filer
Filtyp: zip Terrangkartan_my_sih_20160102.zip (3.3 KB, 84 visningar)
Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 12:41

Citat:
Ursprungligen postat av sih Visa inlägg
Tack!

Jag har ändrat en del av färgerna i my från din första version, bla skog och bebyggelse.
En liten uppdatering av kantlinjerna för skog och åker. Men det är svårt att se exakt nyans när man zoomar in i rastret.
Bifogade filer
Filtyp: zip Terrangkartan_my_sih_20160102_2.zip (3.3 KB, 106 visningar)
Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 13:29

Teckenförklaringen för tryckta kartan som jag hittat här: https://www.lantmateriet.se/gl ... ngkartan.pdf

verkar inte stämma med de digitala. Exempelvis är inte sankmark linjer utan enfärgat.
Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 19:13
smeet smeet är inte uppkopplad

Sankmark presenteras lite olika beroende på skalnivå. Det finns en teckenförklaring för tre olika skalor här:
http://www.lantmateriet.se/glo ... opowebbk.pdf
Svara med citat
Gammal 2016-01-02, 21:16

Citat:
Ursprungligen postat av smeet Visa inlägg
Sankmark presenteras lite olika beroende på skalnivå. Det finns en teckenförklaring för tre olika skalor här:
http://www.lantmateriet.se/glo ... opowebbk.pdf
Tack

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:42.

Logga in

Tips!