OPTIMALA NAVIGATORN 2002 börjar ta form-

NAVMAN clipon GPS +Fugawi/palm kartprogram och en palmdator och ingen sladd längre.
Navman verkar betydligt mer flexibel än MagellanCompaniom och kartorna betydligt mer lätt-tillgängliga.
Fugawi/Palm har greppet på bästa programvaran!
Nu får Magellan Companion och Garmin Mapsource se upp för RandMcNalyy har med Navman Streetfinder lanserat en cliponGPS med vektorkartsystem som passar en mängd "palmar" -ett suveränt vektorbaserat kartsystem som är lätt att använda (USA) har ej hunnit prova Europa än.
Och framför allt man kan även använda egna bitmapskartor via Fugawi/palm.
Streetfinder säljs via RandMcNally USA som också börjat sälja den i Europa i månaden.
Se min test site
http://w1.461.telia.com/~u46117029/

GOD JUL //Bengt
 
spännande

Mycket spännande!
Jag tycker Du driver dessa frågor utomordentligt bra Bengt-och Du vet vad Du talar om!!- Jag har sett att Du försöker påverka tillverkarna det är alltid bra!!
Du är också nog en av dom få som gett mig några vettiga synpunkter-
Det är mycket gnällspikar på den här sitem tror jag.Rena förföljelsen ibland- I och för sig har väl en och annan haft rätt -Skall försöka vara mer positiv framöver annarsblir man väl utkastad,..

ha det bra

//Svennis
 
Aha! Omvänd?

Tjena Bengt!

Kul att du insett vitsen med "påhängs-GPS"! Navman verkar väldigt lik Magellans GPS Companion (förutom drifttiden, Companion klarar 6 tim på NiMH batterier). Varför den skulle vara "mer flexibel" får du förklara för mig.

En annan bra mjukvara för stadsorientering i Palmen är Tomtom Citymaps (www.tomtom.nl) finns i USA resp. Europaversion. Här kan man se även små obetydliga gatstumpar i mindre svenska städer. Jag antar att även Navman är NMEA-kompatibel, så de flesta tredjepartsprogramvaror går väl att använda på båda.

Jag ser nu fram mot att med hjälp av Cartograper och Atlas scanna in sjökort och terrängkarta och köra på Palmen.

Vi kanske kan bilda en undergrupp till din MMM; MMM(c) (clip-on) :)

bästa hälsningar

björn
 
Vädret..

Optimal?
Men hur funkar dessa grunkor när det är ruskväder? Även om man packar i vattentäta fodral(typ Ortlieb), så känns det ju som att en "vanlig gps" är mer skyddad mot väta..
Eller är tanken att dessa ska användas i bil/båt?

Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.