Vaccin i Kenya??

Afrikaner som bor i malariadrabbade områden ser det som helt normalt att bli smittad några gånger per år. De tar några starka piller och sedan är de friska. Precis som vi är hemma för förkylning några dagar då och då är de hemma för malariabehandling.

Ja tänk om det vore så enkelt, men tyvärr är detta till stor del en myt. Afrikaner får precis som vi andra förkylningar och andra "vardagssjukdomar" (och många kanske t o m oftare p g a nedsatt immunförsvar). Ofta kallar man det då "malaria" , särskilt om man också har feber. Efter några dagar blir man oftast bättre, precis som vi blir vid förkylningar o dyl , och det kan nog diskuteras huruvida "starka piller" (ofta antibiotika) bidrar till detta tillfrisknande....

"Riktig" Malaria är dock betydligt allvarligare, det är ju den sjukdom som dödar flest barn i Afrika, och totalt dödar den ett par miljoner människor i hela världen varje år. Profylax och behandling kan hjälpa, men är ingen hundraprocentig garanti, och tyvärr är detta ändå utom räckhåll för de flesta som får malaria.

"Nya" (för oss) preparat/metoder är visst på gång, bl a artemisinin (från en växt i bl a Kina och Vietnam) som är förstahandsval vid behandling i Sydostasien. Finns studier som visar att artemisinin i kombination med meflokin (oftast känt som Lariam) kan ge bra effekt.

Att ta läkemedel under lång tid är väl aldrig en särskilt behaglig sak, och då inte heller malariaprofylax såklart. Detta får väl av var och en vägas mot risken att få malaria, och framför allt hur väl man tror att den i så fall kan upptäckas och snabbt komma under bra behandling (den blir snabbt väldigt farlig utan behandling). Och som redan sagts, myggnät, myggskyddsmedel, långärmat etc är bra och viktigt.

Men jag brukar säga att när man pratar om malaria så brukar det finns (minst) lika många olika åsikter som antalet personer man pratar med (läkare inkluderade). Tänk på diskussionerna här om kajaktyper, knivar, vargar, tält m.m. - ja ni fattar......;)

Kan i alla fall själv intyga att det är en mycket otrevlig sjukdom att ha, så det enda säkra är att man i alla fall inte bör ignorera riskerna.
 
Senast ändrad:
Sådärja!

Nu har jag varit och tagit sprutor... tror jag fick med allt, utom HepatitB, hoppas att det går att lösa smidigt på plats...
Ang malaria så ahr jag hört mig en hel del för och alla säger att de har mått dåligt av att ta det över en längre tid... samt att min arbetsgivare säger att det e ganska ovanligt där...(?)
Hur va det med visum, det köper man på plats eller?
 
Ska själv ner till Kenya i sju månader och bo ute på landsbygden. Vad man ska ta för vacciner verkar variera en del och det är väl lite vad läkaren säger som man får gå på.

Malaria är ett fantastiskt svårt problem, har haft grisigt många diskussioner om detta :)
Det finns ju lariam, som i några procent av fallen ger biverkningar (läser man på forum så verkar det ju vara 90%). Jag har i alla fall käkat det många gånger utan biverkningar. Problemet är kanske att det inte har så hög verkningsgrad.
Ett annat alternativ är malarone, men det skrivs i sverige inte ut mer än någon månad, och det är ganska dyrt. I usa etc skrivs det ut betydligt längre.
Sen har du ju doxycyklin som verkar fungera ganska bra men i egenskap av antibiotika så kan du ju slå ut lite bra bakterier också (och även andra elaka bakterier, lite bonus att du inte blir magsjuk eller får infekterade sår lika lätt iaf). Fotosensitivitet förekommer också. Det verkar dock vara ett vanligt alternativ hos folk som är där under längre perioder.

Hur som helst, jag har inte bestämt mig om eller vad jag ska ta för profylax under mina sju månader där. Hade det bara varit en månad hade jag nog kört på malarone, men det är alldeles för dyrt under sju månader. Det jag ska göra är att försöka hålla disciplinen uppe och inte gå i shorts när myggorna är aktiva och att vara noga med myggmedel och myggnät. Den enskilt största faktorn för malaria verkar vara i vilken utsträckning man kan undgå att bli biten ;)

Sen verkar det vara en bra ide att alltid ha en kur med coartem (köps lokalt) med sig. Det slår ut malaria (om du råkar få det trots profylax etc) och kan vara bra att ha om man är långt från sjukvård. Det är inte hela världen om du tar det trots att du inte har malaria heller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robert.karlstrom.77 Kilimanjaro & Mt Kenya Jan/Feb 2016 Expeditioner 2
blues Kenzan tours Uganda/Kenya Expeditioner 1
bjorn_osterlind Mt Kenya Expeditioner 0
bjorn_osterlind Mt Kenya Expeditioner 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.