150 000 döda

Aftonbladet har börjat med en artikellserie om växthuseffektet och vad som kommer att hända med jorden om det blir varmare. Vi kommer att fâ det varmt och skönt i Sverige men större problem pâ andra ställen.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,856490,00.html

De har skrivit att ca 150 000 människor har dött av följderna av växthuseffekten och de nämner att bara under sommaren 2003 dog 25 000 dog i södra Europa av följderna. Borde det inte vara betydligt fler än totalt 150 000 människor som har dött av följderna av växthuseffekten? Är det bara de som är rika och mer rätt hudfärg som räknas? Hela Sahel omrâden söder om Sahara är hârt drabbad av torka som är väl sammankopplat med växthuseffekten och detta medför svält. Jag är ganska säker pâ att bara i Sahel har mer än 150 000 människor dött pga växthuseffeken men de kanske inte räknas... Är nu i södra Niger och det är nu i mitten av den normala regnperioden som varar mellan maj till augusti men ännu inget regn och ingen odling ännu. Det kommer att bli ännu ett âr med svällt i Niger och fler som svälter ihjäl.

Sâ är dessa 150 000 människor bara om man räknar för Europa och Amerika? Ska man lägga till fler omrâden?

/Stellan
 
Områdena i Afrika med stor hungersnöd har nu haft det ganska länge. Och jag tror inte allt är växthuseffekt.

En del av det hela har ocksås in botten i de krig som pågår i flera länder.
 
Ännu svårare blir det om man räknar in ett bredare perspektiv. T.ex. om man räknar in följdeffekter, t.ex. av minskade fiskfångster i ett område pga klimateffekter (bevisade effekter på förflyttningar hos fiskbestånd bl.a. i nordsjön) som får flottan att flytta sig till t.ex. till Västafrikas kust, och därigenom orsakar ännu större brist på fiskprotein i inlandet. Eller om man räknar in förluster av biomångfald som minskar motståndskraften hos vissa skogsekosystem, som vissa urbefolkningar är beroende av.

Många fler än 150 000 blir det!
 
Områdena i Afrika med stor hungersnöd har nu haft det ganska länge. Och jag tror inte allt är växthuseffekt.

Det kan bero på överbefolkning. Hur många är det som dör på grund av det? Och varför talas det så lite om det? En teori jag har hört är att växthuseffekten är ett betydligt mindre känsligt ämne.
 
Vandrare; sa:
Områdena i Afrika med stor hungersnöd har nu haft det ganska länge. Och jag tror inte allt är växthuseffekt.

Det kan bero på överbefolkning. Hur många är det som dör på grund av det? Och varför talas det så lite om det? En teori jag har hört är att växthuseffekten är ett betydligt mindre känsligt ämne.

Personligen tror jag definitivt inte att växthusefferkten är ett mindre känsligt område. Håller dock med om att det pratas extremt lite om överbefolkning. Man kan undra vad de bestämmande herrarna i världen har och säga om det?

/mattias
 
Ja med de medicicner som vi skickar till Afrika så överlever fler så de sen kan svälta ihjäl. Sen att de delar som katolikerna omvänt har ett problem med att använda skydd vid sex gör också sitt till .

men allt liv är ju heligt. Så heligt att det kan svälta ihjäl.
 
Almgren; sa:
Stadan; sa:
Vandrare; sa:
Det kan bero på överbefolkning.
Men... varför är Afrika mer överbefolkat än t.ex. Asien? Låter inte helt övertygande. Vad är då överbefolkning? Över... i förhållande till vad då?
I förhållande till hur många platsen klarar av att föda. Och det är nog färre än vad det finns just nu i en del av afrika.
Nu börjar vi hamna i en värderingsfråga. Klarar Kina 1,3 miljarder, men t.ex. Nigeria inte 200 miljoner? Om t.ex. världshandelspolitiken slår ut det lokala grödorna och jordbruket, det lokala fisket etc, till förmån för cash crops och bottentrålande rovfiske för export till rikare regioner? Vilka är det som det finns för många av egentligen?
 
Stadan; sa:
Vandrare; sa:
Det kan bero på överbefolkning.
Men... varför är Afrika mer överbefolkat än t.ex. Asien? Låter inte helt övertygande. Vad är då överbefolkning? Över... i förhållande till vad då?

Afrika är underbefolkat, i relation till vad området kan producera i termer av mat, vatten, energi och andra resurser. Men pga en kontinental misskötsel utan motexempel i världshistorien lyckas de bara få fram några procent av hela kapaciteten, och detta med metodert som ställer till stora miljökatastrofer.
Med demokrati, färre sexuella kontakter och fler kondomer (receptet på att hindra AIDS), inga krig men västerländsk teknologi skulle Afrika vara platsen jag skulle flytta till. De har bara drygt en halv miljard invånare, och är betydligt större än Europa med över en hel miljard människor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.