Ekoturism

Hallå! Ekoturism, någon som orkar debattera det? Jag tror att argumenten är väl genomgångna allesammans men jag tänkte skriva en barnbok och ta upp några av dem. Det tillkommer ju debattörer och det ska böjas i tid det som böjligt ska bli. Någon som skulle ha lust att debattera saken här eller som skulle vilja bidra till att fostra de unga i debattens konst?

Vinklingen för dagen är vad som egentligen är poängen med att bygga vägar och anläggningar ute i naturen. Ett par argument är som följer, hyfsat barnvänliga:

”Upplevelser? Det kan man väl få på upplevelsecentrat i stan! Om många åker för att se många nya platser på riktigt hela tiden så de blir ju utslitna. Sedan kan ingen alls uppleva dem. Det är väl bättre att gå på zoo.”

”Men några måste komma ut och göra saker i naturen, annars kanske någon kommer och gräver bort alltsammans för att bygga hus av.”

”Då kan man ha vakter”

”Då blir folk avundsjuka på vakterna. Många människor behöver riktiga upplevelser och äventyr. Det ska vara svårt att komma dit.”

”Du brukar väl alltid vilja komma fram? Du brukar bli jättesur när det blir storm så att du inte kan segla iväg men du väntar alltid tills stormen är över. Det är väl inte äventyrligt?”

”Jo. Det är just så det ska vara. Jag vill bli sur ibland.”



Ungefär den diskussionen tänkte jag ha som utgångspunkt. Som nykomling är det väl inte jag som ska hälsa "välkommen till debatten" men jag gör det ändå.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekoturist? Vilka nackdelar har ekoturism? Miljöpåverkan 5
Kenneth. Ekoturism Miljöpåverkan 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.