• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför skall man inte elda på en berghäll ?????????

Jag undrar varför det finns folk som påstår att man inte skall elda på berghällar för att det blir spår efter en "människa" då, fattar inte vad dom menar med det, man har väl rätt att lämna spår efter sig ?, eller hur ?
Man förgiftar ju inte miljön, eller ?
Bortse från lagar o sånt, det finns mycket skitförbud, jag tänker mera filosofiskt.
Hur tänker ni ?

Ge mig era synpunkter !

Visst ger det en extra dimension när man slår läger på en mysig skärgårdsö med sotig och spräckt berghäll. Verkligen inspirerande att tänka att här har varit människor innan mig! Av samma anledning blir jag lika glad när jag hittar sopor och toapapper över hela ön. Orkar du inte spräcka berghällen kan du ta lite sprayfärg och sätta din tag eller göra en lämplig målning på berghällen. Färgen går dock bort efter några decennium. Att elda på berghällen är mer beständigt.

Enda risken jag ser med att elda på berghällar är man kan skrämma fram trollen som bor i grottan under berghällen. Troll kan vara ganska tråkiga...
 
Njaaa, lite troll är det väl i tråden, men det blir så när man försöker nå det innersta i andras
tankegångar, o få svar som man annars inte får.
Det jag var ute efter var, hmm hur ska jag förklara mig.... jo så här : varför är all gammal förstörning av berghällar ok bara för att nu tycker vi det är kultur, vackert att dom hade fyrbåkar i skärgården, men dom spräckte väl berghällar så det stänkte, men om jag o min polare eldar så det blir spår, då är det miljöförstöring ?
Tänker också på dagbrott (marmor etc ) som dom gjorde förr där vi nu vandrar runt guidade o fotar det fina dom gjorde förr...
 
En liten trådurspårning, min friluftskompis (gick bort -98) satt en porslinstomte i skogen på en klipphylla så den har utsikt, det skulle vi tycka va OK, om vi fick syn på den, men om någon hittat den på marken så skulle vi svära över all skit som folk slänger...
Alltså, vi tycker det är OK att spränga klippor för hus i skärgården, men fanken tar den som råkar elda så stenen spricker....
 
martinsit, mathias, Mikaela Löfgren, Moronträ, Stuvarn, Öhrnell, öringen , consono, kom igen nu !
Det här är en äkta trolltråd, med lite allvarliga funderingar, bakom.
 
Det är naturligtvis inget problem om du eldar på en berghäll. Se bara till så att ingen annan gör det, för då kan det bli ont om släta berghällar. F.ö. är det inte OK att spränga berghällar efter eget skön för att bygga hus heller.
 
Om en egoist eldar och orsakar en 30 centimeters spricka märks det knappt, men om 9 000 000 gör det så blir det en klyfta.
Det handlar för mig om att visa hänsyn och inte förfula miljön för andra. Jag pratar inte i mobil på bio eller på bibliotek, jag svär inte så små barn hör det. Det finns triljoner olika skrivna och oskrivna lagar som reglerar mänsklig samvaro. Det blir många inlägg om Du tänker fördjupa dig i alla.
 
Jag har en polare som tycker samma sak, helt allvarligt oxå...
Man får tycka vad man vill men enligt allemansrätten får man plocka svampar, bär och blommor men man får inte spräcka berg. Kan inte det få räcka?
 
Om en egoist eldar och orsakar en 30 centimeters spricka märks det knappt, men om 9 000 000 gör det så blir det en klyfta.
Det handlar för mig om att visa hänsyn och inte förfula miljön för andra. Jag pratar inte i mobil på bio eller på bibliotek, jag svär inte så små barn hör det. Det finns triljoner olika skrivna och oskrivna lagar som reglerar mänsklig samvaro. Det blir många inlägg om Du tänker fördjupa dig i alla.

Consono, du vann ! jag är benägen att tystna, men visst var det kul så länge det varade, det verkade som alla satt på spänn o lurade i vassen o väntade på vad andra skulle skriva, men du fattade både pennan o galloppen, starkt !
För det verkade väl till en början som jag fått mer än vanligt hjärnsläpp...

Är det ingen annan som kan starta en trolltråd??????
 
TACK!!
SAKNAR DU OCKSÅ VIBBE......!? DET GÖR JAG. DET ÄR BARA KUL MED LITE TROLL SOM LIVAR UPP TILLVARON, IBLAND KAN DET FAKTISKT BLI LITE FÖR SERIÖST PÅ DET HÄR FORUMET.
TYP...ÄR DET BÄTTRE MED EN IHOPFÄLLBAR SPORK ELLER EN VANLIG... OCH HUR MYCKET VÄGER ER BADHANDUK... DÅ KAN DET VARA BEFRIANDE ATT FÅ röja lite.
 
TACK!!
SAKNAR DU OCKSÅ VIBBE......!? DET GÖR JAG. DET ÄR BARA KUL MED LITE TROLL SOM LIVAR UPP TILLVARON, IBLAND KAN DET FAKTISKT BLI LITE FÖR SERIÖST PÅ DET HÄR FORUMET.
TYP...ÄR DET BÄTTRE MED EN IHOPFÄLLBAR SPORK ELLER EN VANLIG... OCH HUR MYCKET VÄGER ER BADHANDUK... DÅ KAN DET VARA BEFRIANDE ATT FÅ röja lite.
Är det att trolla? Låter som standardinlägg i lättpackarforumet...
 
Menar du en torr eller våt badhandduk?
Hur våt är en våt badhandduk?
Hur stor är en badhandduk?
Är det bara vatten eller är det schampoorester i (annan ytspänning)?
Väger du det i solsken eller i regn?

John Bauer :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.