Bro-oom-sar

Hej! Är det nån mer än mig som är trött på de vanliga gamla bromsklossarna av gummi till cykeln?! I så fall är du inte ensam! Har stått och pillat otaliga timmar för att justera just dessa och lagt ut otaliga kronor på dem, genom åren! Grus, sand, regn osv gör att både beläggen och fälgen slits fortare. Bromsverkan kan bli kass vid dåligt väder och och det kan börja skrika och väsnas i dem! Gummit skitar dessutom ner cykeln!
Nä usch, ursäkta uttrycket, vilken skit egentligen!!

Nu till frågan! Ska köpa en ny cykel - antingen en racer eller cyclocross, och undrar om nån vet nåt om passande skivbromsar el. rullbromsar till dessa cykeltyper. Kanske har nån egna erfarenheter av detta! Jag jagar inte gram, utan nåt som är pålitligare och som gör mig på bättre humör!
 
Du vet inte hur bra du har det...

Min lilla erfarenhet säger mig att skivbromsar funkar bra, om man har justeringar som hobby. Visst, du slipper slitage på fälgkanten och på en racer kanske det fungerar bättre. I gengäld får du som sagt justera konstant för att inte få problem med anliggande klossar och skrikande dito. Jag kanske gjorde fel eftersom jag följde manualen och det finns säkert andra som har mer eller bättre erfarenhet av skivbromsar. Men jag är tbx till gummiklossar.

Magnus
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.