Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta?

Massor med prylar

Sist när jag reste med pulka hade jag en tvååring, pulka två hundar, skidor & fjällpackning, Och det är bara att ha sonen på ryggen i bärstol, hundarna får bära sin beskärda del och i pulkan har man resten. Du skall ju orka åka med det och om du inte kan lyfta det själv så lär det inte bli en rolig resa mellan Abisko och Salto;-)

Jag hämtade upp en familj som hade rest med två vuxna, tre barn, fjällpulka och MASSOR med prylar, och det är inte tågtransporten som är problemet, det löser sig alltid. Men det kan vara lite jobbigt i bytena, väl framme vid snön så kan man ju alltid dra pulkan, men det är knepigare på Stockholms central...

Men lätt är rätt får man lära sig, ta inte med onödiga prylar.

Sist när jag reste med onödigt mycket prylar var när jag skulle åka tåg till ett medeltidsarrangemang och jag hade 40 kg rustning, kläder, matsaker, stora sköldar, långa svärd, spjut och pålvapen. Det var inte smidigt, men det gick det också;-)
 
Knyt ihop pulkorna pa varandra sa ni kan bara paketet i var sin ande och ta resten i var sin ryggsack. Hur det ska losas pa taget ar resebolagets problem. Forr foljde en godsvagn med men med dagens hastigheter tror jag det blir problem med axelavstandet.
 
Jo packlådan 90x70x50 fick alltid plats i godsvagnen ihop med trunkarna, cykeln och vintertid skidorna samt egna lätta pulkan. Resefraktgods var grejen med tåg. Begreppet hette Service och körs numera via interntv. Bandbredden medger inte gods men väl putslustiga råd. OBRA!

Tågresande i modern tid är ett konkande om man itet kan packa klokt och kompackt själv.

Alternativet heter DHL. Grejorna finns där när man kommer fram. Ordna bara med mottagningen.
Ett telefonsamtal brukar hjälpa. Allt kan som tur är inte ske med mail.
 
Sist när jag reste med pulka hade jag en tvååring, pulka två hundar, skidor & fjällpackning,

Tog du allt detta på ett tåg med bara sittvagnar? Var placerade du pulkan, skidorna och resten av packningen? Jag kan tänka mig att man kan lägga upp packning och skidor på hatthyllan om det inte är så mycket annat folk som åker samtidigt, men pulkan vet jag verkligen inte var jag skulle ha.

Och om det var i en sovvagn eller liggvagn: Fick din pulka plats under nedersta bädden?
 
Själv rest med tåg och buss och stor rygga+pulka, det jobbigaste är kånkandet från dörren till tåget.

Har också haft samma storlek på bagaget på flyget (stor ryggsäck och ett "kanotfodral" som humoristiska längdåkare kallade skidfodralet med 5 par lagg), betalade 250 kr extra för "kanoten" ;).

Så det mesta går nog om man är beredd att bära ;)...

//J
 
Själv rest med tåg och buss och stor rygga+pulka, det jobbigaste är kånkandet från dörren till tåget.

så var placerade du pulka/stor rygga i sittvagnen? (och fanns det plats för ytterligare en pulka?)

jag har tittat på sovvagnar. eftersom vi åker två kan vi boka en egen sovvagn med tre bäddar. pulkorna kan alltså få en helt egen bädd och vi skulle inte ta upp bagageutrymme för andra resenärer.

men resan med tåg från luleå/boden till abisko och tillbaka blir ju fortfarande i sittkupé. det är nu endast detta jag undrar över.

från dörr till tåg och från tåg till dörr tänkte jag mig en stor bil, så så mycket kånkande ska det nog inte behöva bli.
 
Jag har aldrig haft några problem med pulka när jag åkt den vägen. Det enda jobbiga är vid byten, speciellt om man åker sent på säsongen så att man inte kan släpa pulkan på perrongen utan måste bära den. Är man två är det en klar fördel. Tågen är oftast fulla med andar turister eller norrlänningar, båda sorter är oftast ganska överseende. (En viss skillnad mot stressade pendlare i mälardalen.) Pulkan får stå i gången eller i skidstället, så får folk snubbla förbi så gott det går. Under sängarna kan också funka.

Det går bra att ta pulkan på bussen, men jag har för mig att det kostar extra, inga stora pengar men cash is king.

Fixa gärna något arrangemang så att du kan bära saker enkelt, några remmar att dra runt pulkan som lyfthandtag, eller möjlighet att spänna fast skidorna på handbagaget/dagturssäcken eller pulkan. Om man har två pulkor som inte är mos-fulla kan man göra en dubbelmacka av dom så kan två personer få med sig allt på en gång.
 
så var placerade du pulka/stor rygga i sittvagnen? (och fanns det plats för ytterligare en pulka?)

jag har tittat på sovvagnar. eftersom vi åker två kan vi boka en egen sovvagn med tre bäddar. pulkorna kan alltså få en helt egen bädd och vi skulle inte ta upp bagageutrymme för andra resenärer.

men resan med tåg från luleå/boden till abisko och tillbaka blir ju fortfarande i sittkupé. det är nu endast detta jag undrar över.

från dörr till tåg och från tåg till dörr tänkte jag mig en stor bil, så så mycket kånkande ska det nog inte behöva bli.

I sittvagn har jag sällan transporterat pulka. Den ena gången la jag pulkan på hyllan ovanför sätet. Kräver tidig ankomst till tåget ;). Andra gången ställde jag den på högkant bakom ett säte vid utgången, klämd mot min lilla 110L-ryggsäck. Kan också då vara fördel med tidig ankomst eftersom SJ inte prioriterar bagageplats...

//J
 
Jag har aldrig haft några problem med pulka när jag åkt den vägen. Det enda jobbiga är vid byten, speciellt om man åker sent på säsongen så att man inte kan släpa pulkan på perrongen utan måste bära den. Är man två är det en klar fördel. Tågen är oftast fulla med andar turister eller norrlänningar, båda sorter är oftast ganska överseende. (En viss skillnad mot stressade pendlare i mälardalen.) Pulkan får stå i gången eller i skidstället, så får folk snubbla förbi så gott det går. Under sängarna kan också funka.

Det går bra att ta pulkan på bussen, men jag har för mig att det kostar extra, inga stora pengar men cash is king.

Fixa gärna något arrangemang så att du kan bära saker enkelt, några remmar att dra runt pulkan som lyfthandtag, eller möjlighet att spänna fast skidorna på handbagaget/dagturssäcken eller pulkan. Om man har två pulkor som inte är mos-fulla kan man göra en dubbelmacka av dom så kan två personer få med sig allt på en gång.

Och med lång pulka kan man skippa skidfodralet, en sak mindre att kånka...

//J
 
Tågvan

Tog du allt detta på ett tåg med bara sittvagnar? Var placerade du pulkan, skidorna och resten av packningen? Jag kan tänka mig att man kan lägga upp packning och skidor på hatthyllan om det inte är så mycket annat folk som åker samtidigt, men pulkan vet jag verkligen inte var jag skulle ha.

Och om det var i en sovvagn eller liggvagn: Fick din pulka plats under nedersta bädden?

Den här gången var det Luleå-Abisko och sittvagn, hundar får endast vara i sittvagn. Pulka upp på hatthyllan, skidor i 'skidstället', hundar under stolarna. Bästa är hundkupen med 4 platser i en 6-kupé då finns det bra plats för skidor, hundar, barn och ryggsäckar.

Väl på stationen spänner jag skidorna på pulkan, Sonen på ryggen och hundarna som drag/bärhjälp framför...

Mycket enklare och lättare än ringbrynjor, stora sköldar och stora svärd!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rimn Medar eller inte på pulka? Expeditioner 3
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Expeditioner 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.