Varifrån kommer pytteryggsäckstrenden?

Vad gäller vad jag som startade tråden själv bär mina saker i så varierar det. I mitt snart 50 åriga liv har jag stadigt skaffat utesovar och naturutrustning i en jämn ström och knappt sålt eller slitit ut nåt!!! 2 hillebergtält, mellanpris sovsäckar för några minusgrader för hela familjen samt några lite finare sovsäckar. Cellplast med slutna celler och termarest, troligen kring 10 sammanlagt, trianglar sprit, gas, massor med fleece, dun, g1000, klättermusenbomull, galon, goretex, annan texmix, skinnskor, syntetiska skor, cellgummi, gummistövlar. Mössor handskar, 4 flugspön betydande mängder spinnfiske, mete, nät, älgstudsare, småviltbössa, knivar och yxor. 2 fritidshus, ett på fjället i Lappland och ett i djupa jämtlandsskogen, bor mest i stugorna när jag är ute i naturen men det blir endel nätter mest i tält men ibland under tät gran eller bara ute. Ni ser varåt det barkar, en halvgrön hoorder. Familjen har mycket ryggsäckar, min stora är 85 liter, min vanliga är 60, jag har en 35 l, dessa 3 till vandring mest. Se har jag stolryggaäck på 30, liten på 15 jaktsäck på ram 40 liter, skinnsäck, dessa till jakt, fiske, bärplockning etc. Ytterligare säck för skidor och skridsko. Gud hjälpe mig för att köpa mer saker, det är en galenskap ;-) jag betraktar helt klart min egen, min frus och älste sonens 60 liters säckar som mest allsidiga för vandringsturer.

Bosse
 
Tja, när jag nu ändå visade mig naken för er i all min utrustninsmani borde jag erkänna innehav av alpina och telemarksskidor, flera par turskidor, flera par längdskidor, skate och klassiskt samt tegsnäs, 2 snöskotrar, pulkor för kropp och skoter, fyrhjuling med timmervagn, jordfräs, motorsåg, hydralklyv. Jag jobbar på kontor men vill bara vara ute. Konstigt nog behöver jag inga nya grejor när jag är ute och lever i naturen men funderar alltid under arbetsveckorna på turer, fångster och saker. Därav denna tråd, bara lite vänskaplig konversation om sånt som väcker mitt intresse eller undran inom detta mitt område för livslust.

Bosse
 
Väldans vad du verkar flitig. Själv är jag snickare men hinner inte med mitt hus, vet i tusan varför.
Men till din undran, själv bor jag i Gbg under vardagarna och ser en massa cyklister som far fram och tillbaka.
Dessa cyklande herrar och damer har ofta dessa micro ryggsäckar, dom har en massa annat oxå, färgglada kläder som vilken "swingpjatt" som helst skulle bli grön av avund på.
Kläderna tål nog oxå många mm vattenpelare.
Men bevare mig väl, så hoppas jag att slippa se dom när jag fiskar, paddlar eller är ute på annat.


Glenn
 
Hallå trådskaparen här. Som jag skrev tidigt i tråden ville jag filosofera lite ihop med er. Jag frågade om absolut ingenting utan hade en undran om varför så pass många med väldigt liten sovautevana funderar över små lätta utrustningar som skall gå in i en pytteliten ryggsäck i sammanhanget. Själv anser jag att ryggsäckar i 60 liters klassen som går att komprimera är normalstora för övenattningsturer. Man kan köpa billig och slitstark och semilätt utrustning för bra pengar. Jag tycker nog att här går starten för hur man letar utrustning om man är stadd vid begränsad kassa och vill ha allsidiga grejer. Lättare 60 l säck med kök sovsäck, tält och liggunderlag kan lätt hittas bra mycket under 10 kg. Ger utrymme för mat, bränsle, regnkläder och förstärkningsplagg kring 12 kg.

Bosse

Jag hoppas att du haft glädje av vårt filosoferande.
Jag kan inte svara för de ovana, men min egen lätta utrustning skulle ligga och skramla i botten på en 60 L säck, medan det är lättpackat och enkelt att hålla reda på utrustningen i min 38-liters.

Jag tycker det är positivt för vandringsupplevelsen med lätt packning och har det bekvämt och mysigt på kväll och natt, så om nybörjare satsar på en packning i liknande klass som min egen är det säkert en positiv upplevelse för dem också, och de vill förhoppningsvis ut på flera turer.
 
Kul iakttagelse Glenn, men jag har mycket mer grejer än jag behöver. Eftersom min fru och våra barn oxo gillar att vara ute blir det rätt mycket sånt för oss. Typisk tälttur är att jag vill fiska, frun vill upp på topp och barnen vill leka och dra på lite eget, numer är det även pojkarna som fixar med tält och mat mer eller mindre ihop med oss. Vi känner andra familjer ned liknande inteessespridning så det blir sällskapligt ofta. Vi vardagsfiskar och hugger ved plockar bär etc med familjen med så endel luft blir det på sakerna. Tillbringar väl vanligen 50-60 dagar i fjäll och skog men björnparten i våra stugor. En hel del tid gick åt under många år att bygga stugorna och uthus av lösvirke så min prylgalenskap omfattar även cirkelsågar, byggsågar, tigersågar, handspeglar, skruvdragare, hhistorietodenyvlar, spikpistoler, dosfräsar you name it.

Vad gäller färger på ryggsäckar kan jag på rak arm komma på 7 gröna, några svarta och lite diskret blått. Våra kläder sammalunda, vi är diskreta som ett gäng tjuvfiskare.

Bosse
 
Herregud hur det blir när iPhonen envisas med att va med och stava.

Lightdan, jag gillar nästan alltid att va här på forumet och tycker om vad ni skrivit i den här tråden.
Säger inte emot dig att det är härligt att gå lätt i naturen. På sommarfiske kan det ibland räcka med en stekpanna, lite smör att steka fisken i, hårdbröd, kaffe och kaffepannan,en kåsa och ett regnställ att sova inuti, på eller under, direkt på backen för att det ska bli en bra tur, blir det kallt får man stiga upp i midnattssolen och fiska vidare.

Bosse
 
Långt samlande gör givetvis att pinalerna inte kan bäras i ett lyft. Å andra sidan är väl inte det avsikten heller. Men visst har det blivit fler tält och ryggsäckar än vad som brukas på en gång.
Å andra sidan har övertalet av cyklar kommit ofta till bruk för utflykter med besökande och övernattande gäster.
Men sättet att lära sig har väl många gånger varit baserat på lära genom att göra och våga göra fel ibland. Med åren har packningen minskat i innehåll, vikt och volym.
 
Jag tycker kanske att jag bör förtydliga mig. Som cyklist bör man synas, gärna färgglad om man så vill.
Men jag hoppas att man ändå vill vara lite diskretare uti skogen.


Glenn
 
(...) Säger inte emot dig att det är härligt att gå lätt i naturen. På sommarfiske kan det ibland räcka med en stekpanna, lite smör att steka fisken i, hårdbröd, kaffe och kaffepannan,en kåsa och ett regnställ att sova inuti, på eller under, direkt på backen för att det ska bli en bra tur, blir det kallt får man stiga upp i midnattssolen och fiska vidare.
Bosse
...och det säger ALLT om hur olika vi kan tänka kring vad som är "lätt","bekvämt", "säkert", "oumbärligt" etc, och varför det inte är så meningsfullt att klanka på varandras olika prioriteringar.

Jag skulle själv inte komma på tanken att kånka på vare sig en stek- eller kaffepanna (och inte heller sakna dem minsta lilla), men HUUU för att ge sig ut utan min sovsäck och någon markisolering - om det så vore mitt i sommaren, mitt i Skåne! Jag VET ju, att jag skulle dö en kvalfull förfrysningsdöd första natten ;)

PS jag är mäkta imponerad av din samling! Själv lyckas jag inte lika bra - min inre Luther hindrar mig i princip från att skaffa en ny pryl, om jag redan äger en som fyller samma uppgift och ännu inte är utsliten. Även om den nya vore lättare, bekvämare... etc. När det till slut ändå inte kan undvikas, går jag ambitiöst tillväga och utreder valet av ny modell i ett par år, innan jag slår till ;).
För att återknyta till trådens ursprungsämne: min ovan beskrivna "kärlekshistoria" med den alltför stora Exos-säcken är nog mitt hittills allvarligaste felköp. Tack och lov blev Luther nöjd ändå, när säcken upptäcktes och uppskattades av mina döttrar.
 
Vad gäller vad jag som startade tråden själv bär mina saker i så varierar det. I mitt snart 50 åriga liv har jag stadigt skaffat utesovar och naturutrustning i en jämn ström och knappt sålt eller slitit ut nåt!!! 2 hillebergtält, mellanpris sovsäckar för några minusgrader för hela familjen samt några lite finare sovsäckar. Cellplast med slutna celler och termarest, troligen kring 10 sammanlagt, trianglar sprit, gas, massor med fleece, dun, g1000, klättermusenbomull, galon, goretex, annan texmix, skinnskor, syntetiska skor, cellgummi, gummistövlar. Mössor handskar, 4 flugspön betydande mängder spinnfiske, mete, nät, älgstudsare, småviltbössa, knivar och yxor. 2 fritidshus, ett på fjället i Lappland och ett i djupa jämtlandsskogen, bor mest i stugorna när jag är ute i naturen men det blir endel nätter mest i tält men ibland under tät gran eller bara ute. Ni ser varåt det barkar, en halvgrön hoorder. Familjen har mycket ryggsäckar, min stora är 85 liter, min vanliga är 60, jag har en 35 l, dessa 3 till vandring mest. Se har jag stolryggaäck på 30, liten på 15 jaktsäck på ram 40 liter, skinnsäck, dessa till jakt, fiske, bärplockning etc. Ytterligare säck för skidor och skridsko. Gud hjälpe mig för att köpa mer saker, det är en galenskap ;-) jag betraktar helt klart min egen, min frus och älste sonens 60 liters säckar som mest allsidiga för vandringsturer.



Bosse


Wow, det låter som att du har en sjukt trevlig fritid. Jag har en känsla av att det är ditåt det barkar även för mig, även om jag inte har kommit fullt lika långt som mäster Bosse.
 
Ja, fiberpäls blir ju en del volym, men för samma värme i ylle eller fleece är väl frågan om volymen blir mindre?
Ja, mina fleecetröjor tar mindre plats. Jag har i flera års tid letat efter en tröja som kan ersätta min fiberpäls eftersom den börjar bli sliten, men det är nästan omöjligt att hitta nåt som kommer i närheten. Idag finns det i princip ingen "ren" fiberpäls i samma stil som de klassiska Helly Hansen-tröjorna.
 
Ja, mina fleecetröjor tar mindre plats. Jag har i flera års tid letat efter en tröja som kan ersätta min fiberpäls eftersom den börjar bli sliten, men det är nästan omöjligt att hitta nåt som kommer i närheten. Idag finns det i princip ingen "ren" fiberpäls i samma stil som de klassiska Helly Hansen-tröjorna.

De gamla HH-tröjorna är verkligen sköna!
Då har jag ytterligare ett exempel på lätta saker som är större i volym, även om det är en viss skillnad på liggunderlagen och fiberpälsen.
Fiberpälsen säger du är varmare än fleecejackan, alltså den extra volymen tillför komfort, så det lika varma alternativet vore en ännu tjockare fleece/ylletröja eller dubbla lager, då är volymförlusten kompenserad för lika värme.
Liggunderlag i skumgummi däremot är ju lättare, men också obekvämare än ett uppblåsbart i tillägg till större volym, dvs trots lägre vikt får du större volym, men också en minskning av komforten. Sover man på ljung eller mossa eller liknande är det helt ok, men på hård mark får man acceptera en ordentlig nedgång i komfort eller lägga flera lager liggunderlag. Får man ca 3 cm skumplast är det inte längre lättare och volymen blir gigantisk.
Som tredje jämförelse kan man lägga in dunjacka eller sovsäck som är varmare än tillsvarande i syntet och har lägre vikt och packvolym också.

Alla prylar har olika balans mellan volym och vikt, men flertalet ligger i kategorierna lägre vikt och volym till minskad komfort och lägre vikt och volym till ökad komfort, endast ett fåtal har lägre vikt och högre volym till ökad komfort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estetdrägg Varifrån kommer alla dessa baybybärstolar??? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.