Fällknivsval

Varför just fällkniv?

Jag har i stor utsträckning övergivit fällknivar, då de hittils inte är tillräckligt allround

kan inte misshandlas för trädfällning eller för att bryta och bända med



och inte finns det många modeller där du verkligen kan lita på spärren!

de finns inga hittils som är laminerade, dvs, böjs och kan böjas tillbaka

utom då svindyra damaskusblad,


Jag rekomenderar vilken som om du vill ha lågbudget men behandla den därefter.

och ska du investera i en kraftig fällkniv så

håll dig över 3,5 mm tjockt blad om den är längre än ett par cm

undersök låsmekanismen nogrannt om du vill kunna betrakta den som en "slidkniv" angående utfällt läge.

välj någon som har liners, dvs någon sorts metallplattor, innanför plasten träet etc.
om det är korrekt gjort så har den ingen eller minimal böjlighet i sidled.

kolla tex på Benchmade, Spyderco, Crkt

De flest av dessa är professionella knivar.

/H
 
De är mycket smidigare än slidknivar. De väger ingenting - man märker inte att de ligger i fickan. Denna egenskap är sagolik! Skall man idka trädfällning tar man med sig en motorsåg, eller?
 
seobserver/Badde!!

Lite bredare fantasi tack!

Att ta ner en eller annan torrfura gör mig inte till friluftsmarodör eller skogsbrukarnas fiende

detta kan göras med en exta såg yxa eller med kunnskap och en kniv till allt.



/H
 
Alternativresenär;346839 sa:
1. Varför just fällkniv?

2. Jag har i stor utsträckning övergivit fällknivar, då de hittils inte är tillräckligt allround

3. kan inte misshandlas för trädfällning eller för att bryta och bända med



4. och inte finns det många modeller där du verkligen kan lita på spärren!

5. de finns inga hittils som är laminerade, dvs, böjs och kan böjas tillbaka

utom då svindyra damaskusblad,


6. och ska du investera i en kraftig fällkniv så

håll dig över 3,5 mm tjockt blad om den är längre än ett par cm
Några kommentarer till dina uttalanden.

1. Varför fällkniv? Därför att trådskaparen var ute efter just en fällkniv. Så här skriver han i sitt första inlägg:
"Jag har funderat på att skaffa mig en rejäl fällkniv, men har verkligen ingen som helst aning om vad jag vill ha eller vad som betraktas som bra.
Den kommer troligen aldrig att följa med på någon fjälltur, så vikt är underordnad, även om det givetvis inte gör något om den är lätt. Det får gärna finnas andra funktioner på kniven, men är inget krav. Den är tänkt att följa med på kortare turer i skogarna runt Örebro, samt fungera som "bra-att-ha"-kniv i portföljen eller i handskfacket.
Jag är intresserad av såväl "bäst" kniv som "mest prisvärd".


2. Beror på vad man menar med allround. En kniv är allround när den finns till hands. En fällkniv är avsevärt mer praktisk att ha med än en fastbladare, eftersom den i allmänhet inte tar lika stor plats, väger mindre och ser i allmänhet mindre aggressiv ut. Det är m a o lättare att smyga in en fällkniv i fickan än en fastbladare och därmed är i alla fall enligt min åsikt en sådan kniv mer allround. Jag talar nu inte om användning ute i naturen, utan mer som EDC, dvs något som trådskaparen var ute efter.

3. Bryta och bända med skall man helst inte syssla med vare sig med en fastbladare eller fällkniv. För det ändamålet finns bräckjärn och kofot. Att fälla träd med är heller inte aktuellt med tanke på trådskaparens önskemål.

4. Det finns många knivmärket som har modeller med ytterst tillfredsställande låsmekanism. T ex Axis Lock (Benchmade), Frame lock (flera märken), Integral lock (flera märken), Ball lock (Spyderco) och andra.

5. Det här påståendet är heller inte korrekt. Du behöver inte gå längre än till vår svenska stolthet, nämligen Fällkniven AB för att hitta en uppsjö fällknivsmodeller i laminat. Och de är inte tillverkade i damaskusstål ;).

6. Återigen. Med tanke på trådskaparens önskemål så är en fällkniv med sådan här robusthet ett totalt overkill och helt onödigt. Det räcker gott och väl med ett fullt flatslipad blad i en godstjocklek på 1,5 - 2 mm.

~Paul~
 
6. Återigen. Med tanke på trådskaparens önskemål så är en fällkniv med sådan här robusthet ett totalt overkill och helt onödigt. Det räcker gott och väl med ett fullt flatslipad blad i en godstjocklek på 1,5 - 2 mm.

~Paul~


Paul, har du några bra exempel på dessa tunnare blad? Antar att för att skära frukt och salami är tunnt att föredra? Min U2 (2,5mm tjock) har en tendens att vilja kila fast sig i äpplen.
 
Paul, har du några bra exempel på dessa tunnare blad? Antar att för att skära frukt och salami är tunnt att föredra? Min U2 (2,5mm tjock) har en tendens att vilja kila fast sig i äpplen.
Så här på rak arm så kom jag att tänka på min EKA Nordic T8, EKA Executive, många Opinelknivar, Falcon, Gerber Gator Mate i ATS-34, Kershaw Wild Turkey, många Pumor, Case, Camillus, Spyderco Calypso, Victorinoxar, Sodbusters, Loewen-Messer osv. Finns hur många som helst. Antagligen funkar en Opinel bäst just i samband med äpplet, etersom den har ett svagt konvext blad.

~Paul~
 
Så här på rak arm så kom jag att tänka på min EKA Nordic T8, EKA Executive, många Opinelknivar, Falcon, Gerber Gator Mate i ATS-34, Kershaw Wild Turkey, många Pumor, Case, Camillus, Spyderco Calypso, Victorinoxar, Sodbusters, Loewen-Messer osv. Finns hur många som helst. Antagligen funkar en Opinel bäst just i samband med äpplet, etersom den har ett svagt konvext blad.

~Paul~

Ok, jag har varit sugen på Opinel ett tag, mest för bruk hemmavid i o f s. Kolstål för skärpan? 8cm blad?

Kan det vara någon idé att försöka konvexslipa U2'an?
 
Ok, jag har varit sugen på Opinel ett tag, mest för bruk hemmavid i o f s. Kolstål för skärpan? 8cm blad?

Kan det vara någon idé att försöka konvexslipa U2'an?
Personligen föredrar jag rfr varianterna. De är ju nu för tiden tillverkade i Sandvik 12C27 och håller skärpa bättre än kolstålsvarianterna.

Kolståls-Opinelarna är tillverkade i motsvarande AISI 1070, ett medelbra stål.

Min favoritstorlek är nr 9.

~Paul~
 
[
Kan det vara någon idé att försöka konvexslipa U2'an?[/QUOTE]

Har jag gjort. Lätt att utföra med diamant och keramik. resultatet blir bra. Fin kniv. lite dyr enligt mig men det har aldrig hindrat mig från att köpa de knivar jag vill ha.

Annan fråga. Finns det nån svensk knivmakare med fällknivar på programmet som har funktion i centrum. DVS en enkel men handgjord fällkniv. Jag söker med andra ord perfektion i hantverk men enklare material än explotionsdamast, valtand och guld. Det skall oxå vara slipjoint eller backlock och inget fancu låssystem med öppen knivrygg.

Bosse
 
Finns det nån svensk knivmakare med fällknivar på programmet som har funktion i centrum. DVS en enkel men handgjord fällkniv. Jag söker med andra ord perfektion i hantverk men enklare material än explotionsdamast, valtand och guld. Det skall oxå vara slipjoint eller backlock och inget fancu låssystem med öppen knivrygg.

Bosse
Där tar du upp något som jag alltid undrat gällande svenska knivmakare. Det finns hundratals om inte tusentals som tillverkar samma lappkniv om och om igen men när det kommer till den typen av knivar som du efterfrågar så är antalet diminutivt.

För några år sedan (på en knivmässa) så pratade jag med en kille som faktiskt sysslade med tillverkning av sådana knivar. Tyvärr har jag förlagt hans adress. Hans knivar liknade lite William Henrys modeller.

Kanske någon annan har lite tips??

~Paul~
 
Vilket sjukt sammanträffande! Idag stod jag och kollade på stål för jag hade tänkt göra mig en enkel men funktionell och ganska stryktålig fällkniv. Haha. Galet! Hursomhelst tror jag inte att jag skulle få för mig att sälja nåt jag gjort. Men det var ett roligt sammanträffande som sagt..

Står i valet och kvalet mellan 2140 och 2240. Eller kanske 1770 som jag har i princip fritillgång till. Bladet blir smitt och kommer förmodligen ha någon form av blodränna, då bladet ska vara tunt (ökad styrka/viktförhållande osv..). Om jag orkar ska jag försöka differentialhärda det. 10-12 cm långt, 3 cm brett, drop point eller något åt lambfoot-hållet till. Ska sikta på 2 mm tjockt.

Nått jag stör mg på, på de fällknivsskaft jag testat är att det alltid är en massa onödiga prylar på ryggen. Låsmekanismer, genomgående mekanismskydd etc. Tänkte göra ett enkelt skaft i ett stycke, fräsa ur ett spår för hela mekanismen. Sugen på micarta, eller något fint trä. Låsmekanismen är den stor bromsklossen just nu. Nån som har några bra skisser? Kanske skulle kolla på biblan efter knivböcker.. Mekanism- och knivhöljet vill jag nog ha i rostfritt, eller hård anodiserat aluminium, men det känns som att anodiseringen skulle nötas lite för fort.

Lite feedback skulle uppskattas..

När man ändå är igång skulle man ju vilja ha en matchande fällsåg, köpa ett lapplander blad och köra lite på frihand. Haha, ja, vi får väl se.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.