Fällknivsval

1. Ja. Dock är deras superstål laminerat så det borde tåla något mer än ett rent sådant.

2. Visserligen, men efter en viss reprofilering så funkar den kanon.

3. EKA har en del i samma stål.

~Paul~
1. Misstänkte det.

2. Det kan jag tänka mig. Men kan man slipa ned den till, säg, halva tjockleken, utan att... konsekvenser uppstår?

3. Det stämmer ju faktiskt. Din hemsida skvallrar om att du äger många knivar ur Eka-serien: hur är det med modellerna förutom 88:an, är de robusta?
 
1. Det kan jag tänka mig. Men kan man slipa ned den till, säg, halva tjockleken, utan att... konsekvenser uppstår?

2. Det stämmer ju faktiskt. Din hemsida skvallrar om att du äger många knivar ur Eka-serien: hur är det med modellerna förutom 88:an, är de robusta?
1. Beror på vilket stål bladet är tillverkat i. Som bekant så finns det många olika varianter av Military. T ex i BG-42, CPM S30V, CPM S60V, CPM D2, ATS-34 osv. Alla dessa stålsorter har olika krav på graden av tunnhet. CPM stålen tål en uttuningen bättre men alla dessa sorter har trots allt en gräns. Eftersom det handlar om så pass sköra sorter så bör man vara försiktig med primäreggen.

2. När det gäller EKorna så är de flesta av deras modeller robusta pjäser med undantag av de med stålskollor och möjligtvis 88an.

82an är en rejäl modell som tål en hel del stryk.

~Paul~
 
1. Beror på vilket stål bladet är tillverkat i. Som bekant så finns det många olika varianter av Military. T ex i BG-42, CPM S30V, CPM S60V, CPM D2, ATS-34 osv. Alla dessa stålsorter har olika krav på graden av tunnhet. CPM stålen tål en uttuningen bättre men alla dessa sorter har trots allt en gräns. Eftersom det handlar om så pass sköra sorter så bör man vara försiktig med primäreggen.

2. När det gäller EKorna så är de flesta av deras modeller robusta pjäser med undantag av de med stålskollor och möjligtvis 88an.

82an är en rejäl modell som tål en hel del stryk.

~Paul~
1.OK. Men om det finns modeller med ett visst stål som från scratch har en tjocklek på, säg, 2 mm, om man då har en kniv med samma stål fast fast ett tjockare blad borde det väl vara riskfritt att slipa ned bladet till åtminstone dessa 2 mm?

2. Som väntat.

Förresten, har du några sliptips för 88:an?
 
1.OK. Men om det finns modeller med ett visst stål som från scratch har en tjocklek på, säg, 2 mm, om man då har en kniv med samma stål fast fast ett tjockare blad borde det väl vara riskfritt att slipa ned bladet till åtminstone dessa 2 mm?

2. Som väntat.

Förresten, har du några sliptips för 88:an?
1. Ja, om härdningen är gjord på samma sätt och knivarna kommer från samma batch.
2. Det bästa sättet att slipa/bryna 88an är naturligtvis att följa den satta slipfasen. Tyvärr är detta ganska opraktiskt. Därför kör jag på 30 graders slipvinkel tills bladet behöver en reprofilering.

~Paul~
 
1. Ja, om härdningen är gjord på samma sätt och knivarna kommer från samma batch.
2. Det bästa sättet att slipa/bryna 88an är naturligtvis att följa den satta slipfasen. Tyvärr är detta ganska opraktiskt. Därför kör jag på 30 graders slipvinkel tills bladet behöver en reprofilering.

~Paul~
1. OK.

2. 30 grader... brukar inte du förespråka att bryna på runt 15? Men det blir opraktiskt? Hm, varför?
 
Aha. Och om man följde "den satta slipfasen" skulle det inte bli 15 grader per sida?
Det är riktigt. Den satta slipfasen ligger oftast på mellan 7-12 grader/sida. Det betyder att varje försök att bryna kniven på den minsta vinkeln på din Sharpmaker resulterar i en sekundäregg.

~Paul~
 
Det är riktigt. Den satta slipfasen ligger oftast på mellan 7-12 grader/sida. Det betyder att varje försök att bryna kniven på den minsta vinkeln på din Sharpmaker resulterar i en sekundäregg.

~Paul~
Emellertid har jag en Lansky - minsta vinkeln är 17!

Förresten, hur är det med reprofileringen, vilken vinkel bör användas? Den vinkeln måste väl vara mindre än primäreggen?
 
Emellertid har jag en Lansky - minsta vinkeln är 17!

Förresten, hur är det med reprofileringen, vilken vinkel bör användas? Den vinkeln måste väl vara mindre än primäreggen?
Den vinkeln gäller per sida. Du har m a o 34 graders gemensam vinkel.

Reprofileringen bör följa ursprungsfasen. Det betyder mycket riktigt att den är mindre än primäreggen som du själv har slipat fram.

~Paul~
 
Jovars.

Ja (dock har alla mina Moror haft primäregg nyköpta, tror jag? samt denna EKA 88). Alltså kommer jag få problem med reprofilering. ;)
Ja, tyvärr är det även för tillverkaren lättare att skapa en primär och sekundäregg. Det är avsevärt svårare att slipa fram en fullflategg.

~Paul~
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.