Fällknivsval

Jag har funderat på att skaffa mig en rejäl fällkniv, men har verkligen ingen som helst aning om vad jag vill ha eller vad som betraktas som bra.
Den kommer troligen aldrig att följa med på någon fjälltur, så vikt är underordnad, även om det givetvis inte gör något om den är lätt. Det får gärna finnas andra funktioner på kniven, men är inget krav. Den är tänkt att följa med på kortare turer i skogarna runt Örebro, samt fungera som "bra-att-ha"-kniv i portföljen eller i handskfacket.
Jag är intresserad av såväl "bäst" kniv som "mest prisvärd".

HåkanF

Mest för pengen är Optinel!

Ego är nöjd med Gerber ATS 34 EZ out. Lätt, bekväm, plasthandtag med gummi på, fångsnörehål och clip samt givetvis enhandshansövererad.

Typisk portfölj, handskfackskniv är annars Spyderco Dragonfly. Räcker länge. Givitvis med snörhål och clip.

//J
Håller med. Annars har just Spyderco en hisklig massa modeller som skulle platsa som handskfacksknivar:
  • Delica
  • Calypso Jr
  • Dragonfly
  • Mouse
  • Mini Manix
  • Para Military
    • Calypso 3
    • Kopa
    • Spin
    • Tenacious
    • UK Penknife
    • Meerkat
    • Navigator 2
    • Pride
    • Salsa
samt en hel del ur Byrd-serien. Den första gruppen, tror jag, är den mest intressanta.

~Paul~
 
Håller med. Annars har just Spyderco en hisklig massa modeller som skulle platsa som handskfacksknivar:
  • Delica
  • Calypso Jr
  • Dragonfly
  • Mouse
  • Mini Manix
  • Para Military
    • Calypso 3
    • Kopa
    • Spin
    • Tenacious
    • UK Penknife
    • Meerkat
    • Navigator 2
    • Pride
    • Salsa
samt en hel del ur Byrd-serien. Den första gruppen, tror jag, är den mest intressanta.

~Paul~

:) Ja, här borde jag hitta något som passar! Tack för alla tips - gäller förstås inte bara Paul. Nu är det dags att googla.

HåkanF
 
Finns det några gemensamma egenskaper i dessa knivar, förutom hög korrosionstålighet, Paul? Vad vill man ha ut av en "handsfackskniv"?
 
Finns det några gemensamma egenskaper i dessa knivar, förutom hög korrosionstålighet, Paul? Vad vill man ha ut av en "handsfackskniv"?
Det man vill ha är en liten dock robust kniv som klarar av att skära av bältet i händelse av olycka. Den skall också kunna skiva en och annan korvskiva, gurka och lite bröd, öppna paket, skära av snören samt vara någorlunda underhållsfri (man vill ju slipa en sådan kniv så lite som möjligt). M a o skulle jag personligen föredra G-10 eller karbonfiber i handtagsmaterial före t ex cocobolo eller bubinga.

Eftersom det inte är tal om täljning och liknande så är det på sin plats med en kniv vars största tillgång är motstånd mot nötning. Detta betyder att man får trots allt punga ut med en del kronor, eftersom dessa stålsorter är något dyrare. Det vill säga om man är ute efter kvalité ;).

Det handlar i så fall om: VG-10, ATS-34, BG-42, CPM stålen (olika), ZDP 189, 154 CM, RWL-34 osv. Sandvik 12C27 och AUS-8 A duger också men innehar kanske inte lika stor nötningstålighet som de tidigare nämnda stålsorterna.

~Paul~
 
Det man vill ha är en liten dock robust kniv som klarar av att skära av bältet i händelse av olycka. Den skall också kunna skiva en och annan korvskiva, gurka och lite bröd, öppna paket, skära av snören samt vara någorlunda underhållsfri (man vill ju slipa en sådan kniv så lite som möjligt). M a o skulle jag personligen föredra G-10 eller karbonfiber i handtagsmaterial före t ex cocobolo eller bubinga.

Eftersom det inte är tal om täljning och liknande så är det på sin plats med en kniv vars största tillgång är motstånd mot nötning. Detta betyder att man får trots allt punga ut med en del kronor, eftersom dessa stålsorter är något dyrare. Det vill säga om man är ute efter kvalité ;).

Det handlar i så fall om: VG-10, ATS-34, BG-42, CPM stålen (olika), ZDP 189, 154 CM, RWL-34 osv. Sandvik 12C27 och AUS-8 A duger också men innehar kanske inte lika stor nötningstålighet som de tidigare nämnda stålsorterna.

~Paul~

Eller så funkar det med en Mora ;)
 
En sak till. Kniven bör vara enhandsmanövrerad, dvs utrustad antingen med en tumknopp, hål eller disk. Tyvärr är gravity- och automatknivar förbjudna i det här landet, annars är dessa ett alternativ.

~Paul~
 
Är det bara jag som läst att det är olagligt med en kniv i just handskfacket/på passagerarsidan av bilen, i Sverige?

Tror det förbjöds eftersom presumtiva "liftare" teoretiskt sett kunde förvandlas till "kapare". Tillfället gör kaparen, som vi säger i Karibien.

I Sverige löses detta enkelt genom att ingen j*vel tar upp liftare. Här åker alla medelålders män ensamma i sina Volvo Combi.
 
Är det bara jag som läst att det är olagligt med en kniv i just handskfacket/på passagerarsidan av bilen, i Sverige?

Yepp. Det är inte olagligt att ha kniv i handskfacket.

Det är inte tillåtet att ha en kniv eller annat redskap i en bil på allmän plats om redskapet är avsett att användas för brott...

Eller om det är en springstilett och du är under tjugoett år...
 
Det man vill ha är en liten dock robust kniv som klarar av att skära av bältet i händelse av olycka.
Aha, på så vis.
Den skall också kunna skiva en och annan korvskiva, gurka och lite bröd, öppna paket, skära av snören samt vara någorlunda underhållsfri (man vill ju slipa en sådan kniv så lite som möjligt). M a o skulle jag personligen föredra G-10 eller karbonfiber i handtagsmaterial före t ex cocobolo eller bubinga.

Eftersom det inte är tal om täljning och liknande så är det på sin plats med en kniv vars största tillgång är motstånd mot nötning. Detta betyder att man får trots allt punga ut med en del kronor, eftersom dessa stålsorter är något dyrare. Det vill säga om man är ute efter kvalité ;).
Låter mycket logiskt. Närmast genialt. Finns säkert en marknad för handskfacksknivar. Om inte annat är det en rolig tungkrängare.

Men bara för att stilla nyfikenheten när det ändå snackas: finns det alls fällknivar som är robusta nog att de är lämpade för hård täljning eller t o m vedspäntning? Som klarar det med tillfredsställande effekt, tål sådant användande utan att det sliter för mycket på konstruktionen?
 
Aha, på så vis.

1 - Låter mycket logiskt. Närmast genialt. Finns säkert en marknad för handskfacksknivar. Om inte annat är det en rolig tungkrängare.

2 - Men bara för att stilla nyfikenheten när det ändå snackas: finns det alls fällknivar som är robusta nog att de är lämpade för hård täljning eller t o m vedspäntning? Som klarar det med tillfredsställande effekt, tål sådant användande utan att det sliter för mycket på konstruktionen?

1 - LOL

2 - Gerber gator... 6-700 pix tyvärr.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.