Passet avbildat på förstasidan?

clindh

Forumvärd
Du menar denna bild?


Jag vet inte tyvärr, den är inköpt via en bildbyrå och den informationen har gått förlorad.

Men någon Utsidan-läsare vet säkert. Låt oss se vem som knäcker denna fråga först! Det är
 
chralm; sa:
sachsaren; sa:
Ben_Rangell; sa:
Jag får en flashback till Tjäktjapasset
Samma här! Jag undrade bara var det lilla huset är, stugan, vindskyddet där uppe vid passet...

Den leden är kryssmärkt (Kungsleden), och dessa saknas också isåfall. Så jag tror inte på det.

Nej, om jag minns rätt så var leden inte kryssmärkt där uppe. Underlaget består av idel stenblock och minst huvudstora kullerstenar, ett metertjockt lager, därför är det omöjligt att fästa en stolpe. Istället för kryssmärken fanns stenrösen och färgade stenskivor.

Jag ska se till att gräva upp en diabild ur min fotolåda, sedan håller jag den här mot min skärm så att du kan titta.
Möjligen scannar jag den också, vi får se.

/Georg
 
sachsaren; sa:
Jag ska se till att gräva upp en diabild ur min fotolåda, sedan håller jag den här mot min skärm så att du kan titta.
Möjligen scannar jag den också, vi får se.

/Georg

Det behövs inte. Jag tittade just på en egen bild, och du har rätt. Den är inte kryssmärkt där.
 
Mycket tydligt Tjäktja

Det är mycket tydligt Tjäktja. Har sett siluetten massor av gånger och har åtskilliga fotografier. På Utsidans bild ser man ju kryssmärkena nere i dalen, (Hur ni kan se att dom saknas i passet är för mig en gåta) Bilden är tagen någonstans mellan Sälka och Tjäktjapasset.
\C
 
Re: Mycket tydligt Tjäktja

cwmint; sa:
Det är mycket tydligt Tjäktja. Har sett siluetten massor av gånger och har åtskilliga fotografier. På Utsidans bild ser man ju kryssmärkena nere i dalen, (Hur ni kan se att dom saknas i passet är för mig en gåta) Bilden är tagen någonstans mellan Sälka och Tjäktjapasset.
Jag tvivlar...

Det ser ut som en topp bakom passet. Vilken skulle det vara? Eller är det bara ett moln?

Möjligen söderifrån, men då ser bilden spegelvänd ut.
Var det norrifrån borde man se kryssen tydligare. Det är kryss nästan hela vägen upp. Var i bilden ser du kryssen?

Hmm.. måste skaka fram ett foto..
 
Skuggorna

Med tanke på hur skuggorna från skidåkarna ser ut så borde inte bilden kunna vara tagen söderifrån, dvs i nordlig riktning. Skulle tippa på att den är tagen i sydostlig riktning.
 
Detta var intressant.

Det är över 10 år sedan jag gick däruppe. Vad gäller kryssmärkena så borde de vara ganska långt mot högra (västra?) delen av dalen så det är inte säkert att de syns. Dessutom var de nästan översnöade när jag var där. Kul om någon kunde knäcka nöten. Svartöga: Jag kunde inte se din bild. Dock tänker du nog på ett annat ställe om du har varit söder om Singis och tagit bilden.

Stället jag assosierar till är när man tittar söderut från tjäktjastugan. Men det finns nog hundratals liknande pass i fjällen.

Har ingen en bild på passet så man kan gämföra lite?

//Janne
[Ändrat av Ben_Rangell 2003-11-14 kl 00:23]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.