Affärer i stockholm

Ska införskaffa en hel del utrustning och tar tacksamt emot tips om bra affärer i stockholmsområdet (eller postorder).

Jag ska ut på kortare 1-2 dagars vandring men mitt långsiktiga mål är lite längre färder på 1-2 veckor, och längre fram kanske längre än så. Sörmlandsleden, Upplandsleden, Kungsleden, nåt fjäll hägrar i mitt huvud men ska mjukstarta med lite lättare/kortare turer i närheten.

Såg att det fanns flera stycken Naturkompaniet i Stockholm, vilken av butikerna kan tänkas har störst utbud för mina behov? Vilka andra butiker/kedjor kan vara intressanta?

På listan finns bl a:
  • Kängor
  • Tält
  • Liggunderlag
  • Sovsäck
  • Ryggsäck (följer ryggsäckskydd med eller måste man köpa separat?)
  • Mygghatt/nät av nåt slag
  • Underställt
  • Skaljacka/byxa
  • Regnkläder
  • Kök (vad för slags kök rekommenderas, gas? Jag kommer nog börja gå när det är plusgrader ute)
Jag kan även tänkas betala lite extra för kvalitet.
 
Alewalds outlet på Kungsgatan nära korsningen med Vasagatan. Fjolårets prylar säjs ut till reapris, kan vara lite bra när hela utrustningen ska köpas in
 
hej

bästa är att gå till flera olika affärer. inte bara naturkompaniet.

kan även va en ide att prova i en affär men kanske hitta billgare på nätet.
sök på på olika grejer i din lista.

rycksäckar är så olika, i vissa så finns det med "regn"skydd

SNUGPAK BERGEN 100L har jag och där ingår ett regnskydd
 
Oavsett vad du har för budget, så behöver man inte det värsta. Nedan har jag listat lite prisvärda grejer som mer än väl håller för nybörjaren.
.

Som skodon kan jag rekomendera dessa:
http://www.xxl.se/skor/herrskor/hikingskor/salomon-ultra-mid-gtx-hikingsko-herr/p/1087762_1_style

Om du är mer sugen på ett par kängor så kan jag rekommendera lundhagskängor. Om du spanar på tradera och blocket hittar du ganska snabbt något som passar dig till en lämplig peng.

Tält är ett ständigt föremål för diskussion här på utsidan. Men för äventyr i skogen, och inte de extremaste områdena i Sarek så duger det mesta. Tänk bara på att det bör bara ett tvålagerstält, dvs, inner- och yttertält, för att slippa den värsta kondensen när det regnar.

Om du kan tänka dig handla på exempelvis ebay/amazon har du prisvärda här:

http://www.ebay.com/itm/261397947007?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

http://www.amazon.co.uk/Coleman-Cobra-Person-Backpacking-Tent/dp/B0047T69S2/ref=cm_cr_pr_pb_t

Ett prisvärt från en svensk webbshop

http://www.beli.se/talt/artic-ll

Liggunderlag handlar om personliga preferenser, men jag tycker om att sova på tjocka och mjuka sådana.

Ett bra och billigt uppblåsbart hittar du här:

http://www.ebay.com/itm/221274901203?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Sovsäckar finns i både syntet och dun, där det sistnämnda är lättare och kan komprimeras mer. Alla säckar har en komforttempratur, som du bör titta lite på. Enligt min erfarenhet är de lite i överkant, och man bör i regel välja en med lite lägre komforttemp för att slippa frysa.

Jag rekommenderar dig Biltema eller Jula för att hitta något riktigt prisvärt, och hållbart för den delen.

Ryggsäck Här rekommendera jag dig att köpa en "märkessäck" då min erfarenhet är att det är svårt att få in en behaglig inställning på billiga säckar. Leta begagnat och kolla reor i butiker och online. Om du hittar något som du tror kan vara något, så starta en tråd här på utsidan så får du ofta snabb respons av någon som har testat. En riktig klassiker som funkar riktigt bra är en gammal fjällräven "gyro". De är eftertraktade på begagnatmarknaden, men ganska billiga då de ligger runt 500:- Det är en mycket bra ryggsäck.

Och just det, undvik alla "militära" varianter som florerar på nätet. Man luras lätt att tro att de är superlämpade för friluftsliv, men då glömmer man bort att militära säckar är designade för att bäras tillsammans med stridsselen och splitterskydd (skottsäker väst). Detta gör att de inte sitter särskilt bra utan dessa.

Myggnät/hatt hittar du i valfri friluftsbutik/fiskebutik etc. Ett tips är dock att nätet bör vara åtdragbart runt halsen.

Underställ Här kan jag rekommendera dig att lägga en extra slant på ett underställ i ull. Det skaver inte mot huden, luktar inte när det är blött, samtidigt som det värmer bra.

Prisvärda hittar du här: http://www.idefixteko.se/open_produkter/default.asp?plats=1511

Sen kan jag också tipsa om militära varianter, du hittar sådana ofta på tradera under rubriken "militära samlarsaker" de som benämns som M/90 är riktigt bra.

Köp gärna två underställ, man ofta byter när man slagit läger för att hålla sig varm och torr. För ett "lägerunderställ" duger syntet (de billigare varianterna) alldeles utmärkt.

Skalplagg/regnkläder

Lite beroende på var du skall befinna dig så kan man använda lite olika kombinationer.
Jag använder vanligt regnställ från stadium i skogen, typ ett sådant: http://www.stadium.se/sport/uteliv-...uctUUID=Q04Kd3emMGYAAAE.KPNd7.il#.Uz0qPKh_uSo

Det fungerar som skydd mot väta, men även som ett förstärkningsplagg om det blåser, vid vandring, eller vid rast. Jag tror att en sådan lösning skulle vara perfekt för dig.

Om man skall ut på fjället och mer extrema områden kan förstärkta gore tex plagg vara bättre. Plaggen är ofta rätt dyra, men om man kan leva med kamouflagefärgade så har jag ett bra tips, nämligen amerkanska armens gore tex ställ. Dessa plagg är extremt slitstarka och fullt jämförbara med civila motsvarigheter

Exempel:

Byxa: http://www.ebay.com/itm/PCU-L-6-ECW...670?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5406eca806

Jacka: http://www.ebay.com/itm/US-Army-UCP...299?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19eac0a1e3

Om man har lite tålamod så hittar du ofta byxa och jacka till riktigt bra priser. Jag köpte en uppsättning för 700:- inklusive frakt.

Det är en riktig djungel, men gore tex plaggen benämns som "ECWCS Goretex". "ACU" det gråaktiga mönstret, liknande finns i grönt och brunt, som då benämns som "woodland", jackorna är motsvariga.

När det gäller kök rekommenderar jag dig att köpa ett gaskök. Det är enkelt att ha och göra med.

Här på utsidan brukar man rekommendera ett trangiakök med gasbrännare. Det är billigt och i praktiken oförstörbart. Det enda som talar emot det är att köket med alla dess delar väger nästan ett kilo. Ett fullt gångbart alternativ är följande:

Brännare: http://www.xxl.se/vildmark/kok-mat/stormkok-brannare/primus-mimer-gasbrannare/p/1043445_1_style

Kastrull/stekpanna: http://www.xxl.se/vildmark/kok-mat/kokkarl-bestick/primus-litech-trek-kettle-1-0-l/p/1021976_1_style

Vindskydd gör du enkelt med vanlig grillfolie som du dubbelviker ett par gånger, så att det blir styvt. Folien fäster du med ett gummiband som du spänner runt gastuben.


Hoppas att mitt svar har hjälpt lite, och kom gärna med ev följdfrågor!

God tur :)
 
Stort tack för alla svar, speciellt till dig friluftrookie som skrev så utförligt om allt. Fått många trådtåtar att börja nysta i och slipper spamma forumen med enskilda trådar på det jag inte lyckas hitta på sök :).

Skodon
Ser att många vandrar med ordentliga kängor, en del med rätt höga skaft även på sommaren, blir inte det väldigt varmt och svettigt?
Jag sneglar lite på ett par Lundhags Ranger Mid som jag provat och sitter ganska bra på foten. Är det vettigt att man har med sig ett par lättare "gympadojjor" som ombyte vid väderomslag eller om något par blivit blött? Tror inte jag sett det på någon utrustningslista hittills.

Tält
Det blir ett enmannatält (förmodligen 3-säsong). Synd man missade vildmarksmässan för jag antar att det fanns en hel del uppslagna där som man kunde kika på. Det ska gärna väga lätt samt vara lätt att sätta upp. Sov ett par dar i ett AKTO för några år sedan och det var helt OK, gissar att utvecklingen gått framåt sedan dess och en snabb googling visar galet många alternativa tält.

Liggunderlag
Funderade på cellplast, mest för att jag tänker mig att om man har otur kan man få "punka" på en uppblåsbar. Men materialen kasnke är såpass slitstarka så man inte behöver oroa sig? Gissar att uppblåsbar kan vara lättare med?

Ryggsäck
Ryggsäcksköpet blir nog en av de senare inköpen så jag inte riktigt vet hur många liter de föregående köpen kommer generera. Jag tippar på att jag behöver en rygga på runt 70 liter. Kommer förmodligen prova runt en del och köpa ny istället för begagnad så man har garanti och man vet ju inte hur pass slitna alla remmar och sömmar kan vara på beggade.

Skalplagg/regnkläder
Jag vet inte om jag är konstig men jag tycker det kan vara riktigt mysigt att gå i spöregn (bara man håller sig torr inunder :)). Kan tänka mig lägga ett par lappar på det högre segmentet, inte ute efter någon overkill dock. Hade Arcteryx för ett par år sedan och var mycket nöjd, kasnke blir något sådant igen.

Krubb
Hur mycket gas gör man i genomsnitt av med och vad väger en tub? Man vill ju inte släpa med för mycket men inte för lite heller.

Vatten
Var får man det ifrån om man tex går Sörmlandsleden eller Kungsleden? Att släpa med sig flera liter känns ju inte optimalt. Är vattnet i sjöarna OK att dricka som det är, eller måste man koka det först etc?
 
En sida jag gillar för att få lite överblick över olika alternativ är outdoorgearlab.com. De gör förmodligen de bästa testerna av alla i och med att de är ett dussintal personer som tar ut produkterna i riktiga världen under lång tid i "rätt" förhållanden innan de uttalar sig.

"Det mesta" finns där och många tänkvärda tips kring vilken produkttyp som passar till vilken aktivitet osv.
 
En sida jag gillar för att få lite överblick över olika alternativ är outdoorgearlab.com. De gör förmodligen de bästa testerna av alla i och med att de är ett dussintal personer som tar ut produkterna i riktiga världen under lång tid i "rätt" förhållanden innan de uttalar sig.

"Det mesta" finns där och många tänkvärda tips kring vilken produkttyp som passar till vilken aktivitet osv.

Verkar vara en sjysst sida! Finns det nån nordisk motsvarighet? Ser ut att fattas ett par märken som är vanliga här (har bara skummat).
 
Senast ändrad:
Kolla

Stadium och XXL de kan ha bra priser liksom Decathlon. Samtliga dessa har butiker vid Kungens kurva. XXL har flera butiker och kommer att öppna en på Hamngatan mitt emot NK under våren.

Gamla trådar kan ge dig många tips både om butiker och prisvärd utrustning. Läs också boken Vandra Fjäderlätt.

Thure
 
Stort tack för alla svar, speciellt till dig friluftrookie som skrev så utförligt om allt. Fått många trådtåtar att börja nysta i och slipper spamma forumen med enskilda trådar på det jag inte lyckas hitta på sök :).

Skodon
Ser att många vandrar med ordentliga kängor, en del med rätt höga skaft även på sommaren, blir inte det väldigt varmt och svettigt?
Jag sneglar lite på ett par Lundhags Ranger Mid som jag provat och sitter ganska bra på foten. Är det vettigt att man har med sig ett par lättare "gympadojjor" som ombyte vid väderomslag eller om något par blivit blött? Tror inte jag sett det på någon utrustningslista hittills.

Tält
Det blir ett enmannatält (förmodligen 3-säsong). Synd man missade vildmarksmässan för jag antar att det fanns en hel del uppslagna där som man kunde kika på. Det ska gärna väga lätt samt vara lätt att sätta upp. Sov ett par dar i ett AKTO för några år sedan och det var helt OK, gissar att utvecklingen gått framåt sedan dess och en snabb googling visar galet många alternativa tält.

Liggunderlag
Funderade på cellplast, mest för att jag tänker mig att om man har otur kan man få "punka" på en uppblåsbar. Men materialen kasnke är såpass slitstarka så man inte behöver oroa sig? Gissar att uppblåsbar kan vara lättare med?

Ryggsäck
Ryggsäcksköpet blir nog en av de senare inköpen så jag inte riktigt vet hur många liter de föregående köpen kommer generera. Jag tippar på att jag behöver en rygga på runt 70 liter. Kommer förmodligen prova runt en del och köpa ny istället för begagnad så man har garanti och man vet ju inte hur pass slitna alla remmar och sömmar kan vara på beggade.

Skalplagg/regnkläder
Jag vet inte om jag är konstig men jag tycker det kan vara riktigt mysigt att gå i spöregn (bara man håller sig torr inunder :)). Kan tänka mig lägga ett par lappar på det högre segmentet, inte ute efter någon overkill dock. Hade Arcteryx för ett par år sedan och var mycket nöjd, kasnke blir något sådant igen.

Krubb
Hur mycket gas gör man i genomsnitt av med och vad väger en tub? Man vill ju inte släpa med för mycket men inte för lite heller.

Vatten
Var får man det ifrån om man tex går Sörmlandsleden eller Kungsleden? Att släpa med sig flera liter känns ju inte optimalt. Är vattnet i sjöarna OK att dricka som det är, eller måste man koka det först etc?

Om du kör ett par lundhagskängor byter du bara strumpor och eventuellt filtsula om du gått igenom en myr eller liknande. Det är en sk. skalkänga och är mycket lämplig för svenska förhållanden. Som exempel så vadar jag med barfota i mina lundhagskängor utan sula när vattnet går upp till knäna, efteråt häller man ut vattnet och lägger i filtsulan och sätter på sig ett par torra sockor, och man märker knappt att det har badats med kängorna! :)

När du väl slagit läger kan det vara skönt att lufta fötterna lite, själv använder jag enkla "strandtofflor".

När det gäller tältet så måste jag råda dig att handla ett tält med mycket fästen för tältlinor, för att strecka och säkra upp tältet. Som nybörjare är det svårt att hitta perfekta tältplatser där vinden inte växlar riktning. Om tältet är ordentligt säkrat slipper du bryta lägret mitt i natten. Detta är ju främst ett problem över trädgränsen dock.

När det gäller liggunderlaget, så handlar det om personliga preferenser, men jag sover väldigt mycket bättre på ett uppblåsbart. Om du använder tält och håller underlaget borta från eld så behöver du inte oroa dig. Själv sover jag i en bivacksäck under tarp, och stoppar in underlaget i bivacksäcken. På marken kör jag med ett z-lite http://www.bikester.se/thermarest-z...BIAuA&_cid=21_1_-1_9_1924_274509_31723974037_

Jag har alltid med mig ett lätt cellplastunderlag med mig om det uppblåsbara underlaget skulle punktera. Glöm inte heller att de ofta går och reparera rätt lätt.

När det gäller gasförbrukningen är liknelsen med uttrycket "..hur långt är ett snöre" inte helt irrelevant ;)

Men en vanlig standard primus tub har 230g gas, och väger full totalt ink. behållare ca 400g.

Jag har klarat mig på en sådan under en nio dagars fjällvandring, men då gäller det att man snålar ordentligt.

Tips för att inte slösa på gasen:

- Koka med lock
- Se vilken färg lågan har, om den är blåaktig så är gasflödet för högt.

När det gäller vatten på Sörmlandsleden så finns det källor på nästan varje etapp. Kolla in: http://www.sormlandsleden.se/subpage.aspx?MenuID=49096&showmenuid=48134&pbId=5-0

Du kan också ta vatten från det flesta sjöar som du passerar. Här kan det vara bra att koka vattnet, eller använda någon vattenrening. Min favorit är http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=XINIX2 som är liten, lätt och effektiv.

På kungsleden kan du dricka vattnet överallt. Var observant efter djurkadaver i närheten bara.

Hamra på med mer frågor om det behövs!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.