Gissa platser i Gästrikland

Det inte bara ser ut som Mårtsbo, det ÄR Mårtsbo.

För andra som undrar: Mårtsbo är Lantmäteriets geodetiska observatorium. Tornet i närheten ingår i en mättriangel med åtminstone ytterligare ett torn beläget c:a 16 km åt SV på Krapelåsen. Var den tredje punkten ligger någonstans minns jag inte. Kanske på taket till gamla slakteriet i Valbo? Tornet har en litet särskild konstruktion, med ett yttre torn för att bära personal, och ett fristående mindre torn inuti för att bära laserinstrument utan att vibrationer från det yttre tornet (=personer) påverkar mätkvalitet.

Bild 26 bör vara ganska lätt. Stöka undan den så jag får komma till 27:an och en riktig kluring:
q1026.jpg


Full upplösning: http://www.djuvfeldt.se/img/q1026_stor.jpg
 
Rätt säker på Jädraås!


Nu ska du få något att fundera på Tobbe...

Benämner min bildserie M1- Mx

Här kommer M1
 

Bilagor

  • IMG_3161_l2.jpg
    IMG_3161_l2.jpg
    69.6 KB · Visningar: 296
Hyttan i Jädraås bruk är det. Det blir väl en pinne till båda två.

Oj, det var elakt, kontra med en sån bild, nu får ju jag anstränga mig själv också...
 
Ett försök i alla fall:

En ganska smäcker bro över strömmande vatten i en hyfsat djup dal, i närheten av en tätort (annars hade man byggt en enklare och fulare bro). Och så ska den ligga i Gästrikland...

Jag chansar på den bro som ligger närmast söder om industrihuset Vävaren i Strömsbro. Tokfel antagligen, men jag hittar inget bättre alternativ.

Kontring direkt (Bild 27):
q1027a.jpg
 
som någon på detta forum sagt.... hur länge ska en bild räcka.
Helt rätt Tobbe. Kommer flera vad det lider.

/Micke
 
Funderande svar på 27-an...
De första tre bilderna ledde först tankarna till Valls hage, arboretum i Gävle, dock så finns inte den typen av skyltar där.... Så nästa tanke var en fröplantage av något slag vilket bekräftades av sista bilden. Vad jag vet finns det väl runt tre fröplantager av detta slag i Gästrikland, en på Ön i Färnebofjärden, en vid dalälven i Hedesunda och en tror jag i närheten av Ockelbo.
Jag gissar på den som ligger strax norr om Hedesunda kyrka.

/micke
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.