Fjällvana?

avslutad210712

Gäst
Fjällvan har man blivit när man slutat säga "Keb" :)

Då lär jag aldrig få fjällvana för jag tänker säga både Keb och Kebne utan att en massa messerswissare behöver bry sig. Har än så länge försökt skriva Kebnekaise men nu skiter jag högaktningsfullt i det.

Keb, Keb, Keb, Keb - mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm så bra det känns *flinar*
 
Tror nog att det finns mer nybörjare i fjällen nu, men därmed inte sagt att det är fler som utsätter sig för risker man inte är byxade för. Finns mer lättillgänglig information om vad man kan förvänta sig och jag vidhåller att de jämtländska sommarfjällen är enklare att hanskas med än låglandsskogen. Enklare att orientera, enklare med vatten och vädret är förutsägbart så tillvida att det kan bli vad som helst, även samma dag. Märks att vi vrider tråden till att bli en diskussion om att "blåbären" ska hålla sig hemma, men jag tycker det är fel. Fjällen finns för alla och det finns något för alla i fjällen. Vi kommer alltid att hitta människor som testar gränser överallt och så även i fjällen. För att vi ska behålla fjällen som en turistattraktion, så måste vi acceptera att det finns nybörjare där. Annars ska vi även acceptera att vi inte kommer att ha ledsystem, båtskjutsar och STF-stugor på sikt. Vi kan inte bäde äta kakan och ha den kvar.

//Peter
 
Enligt TT har idag

Fjällräddningen meddelat att fler olyckor inträffat i år än tidigare och att detta beror på att flera oerfarna är i fjällen än tidigare. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3890025

Jag sätter frågetecken för detta. All sån här statistik beror på vad det man räknar. Är det faktiska incidenter eller larm? Om det var lika vanligt att folk vrickade fötterna tidigare men att det inte i samma utsträckning kom till fjällräddningens kännedom har det ju inte skett någon ökning.

Är det inte i själva verket så att flera incidenter kommer till fjällräddninges kännedom, vilket t ex kan bero på att det är lättare att begära hjälp via mobiltelefon nu än tidigare.

Det kan också vara så att flera pådrag startats än förr beroende på att fler lämnar färdmeddelande och inte kommer fram i tid eller inte tar bort färdmeddelandet när de kommit fram respektive inte kunnat höra av sig att de fått ändrade planer till följd av att deras mobil inte haft täckning etc?

Jag vill att det blir fler nybörjare i fjällen!

Thure
 
Som ett bra inlägg om våra förväntningar och statens faktiska ansvar när vi råkar i klistret "långt-bort-ifrån-stan"
 
Fjällen finns för alla och det finns något för alla i fjällen. ..... För att vi ska behålla fjällen som en turistattraktion, så måste vi acceptera att det finns nybörjare där.
//Peter

Håller verkligen med! Klart att vi vill ha många till fjällen, och även nybörjare (vi har dessutom alla varit det en gång). Men lika klart är att de som aldrig varit i fjällen förut behöver information och råd om vad som är lämpliga områden och sträckor med tanke på den friluftserfarenhet de har.

Sen kan ju nybörjare gå med handledare också. Själv har jag tagit med mig en och annan icke fjällvan och med bara viss friluftserfarenhet till exempelvis Sarek. Men då har jag bedömt att de kunnat klara av det, och så har de ju haft oss andra med som färdledare.

Även om jag ofta vandrar tidigt på säsongen i fjällen - och därmed inte möter någon mänsklig varelse mer än min färdkompis - händer det att jag pratar med en och annan som varit uppe i Sarek för första gången. Ibland har dessa människor haft stora planer men varit kloka nog att avstå från t ex besvärliga vad och istället väntat eller tagit en annan väg. Jag har nog intrycket att de flesta jag mött är försiktiga när de stöter på svårigheter och att en del är mer rädda för exempelvis vadning än de hade behövt vara. Men bättre det än övermod.

Sedan är det klart att der finns människor som är så dåligt förberedda för sin fjälltur att de - både för sin egen skull och andras - borde stannat vid hotellet.
 
Spot

kan innebära att fler larm än tidigare når fjällräddningen. Både bra och dåligt.

Det är svårt att avgöra när man skall larma och hur när t ex någon inte återkommit i tid. Så länge man kan ringa och diskutera med larmcentral så kan man troligen undvika en hel del onödiga utryckningar men SPOT fungerar inte så. Se en av flera intressanta SPOT-trådar http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60842&page=3

Thure
 
Då lär jag aldrig få fjällvana för jag tänker säga både Keb och Kebne utan att en massa messerswissare behöver bry sig. Har än så länge försökt skriva Kebnekaise men nu skiter jag högaktningsfullt i det.

Keb, Keb, Keb, Keb - mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm så bra det känns *flinar*

Så länge du inte stavar det Giebmegaisi så är det ok....
 
I dagens DN är det ett stort reportage om hur dåligt förberedda många fjällbesökare är. Tyvärr finns artikeln inte på nätet (jag har inte lyckats hitta den) utan bara i pappersupplagan. Men reportaget verkar handla framför allt om besökare på just "Keb".

/Hans
 
Läste också

artikeln i morgonens DN. Enligt artikeln är bokningsläget gott på fjällstationen och fjällräddningen rycker ut med helikopter närmast dagligen. Men allvarliga olyckor beskrivs som ovanliga.

Man har intervjuat en guide som beskrivt situationen vid Pallins korridor vid dösolyckan där som mycket farlig med pågående stenregn. Fjällräddningen kvarlämnade därför utrusning som fortfarande finns kvar.

Jag har för lite aktuell sommarfjällerfarenhet från Sverge för att kunna uttala mig om trender. Men om vandringsturismen ökar så är det glädjande. Vore också bra om den ökade även i områden med mindre turister tidigare.

En trend jag läst om är att fjällturister idag är ute på kortare vandringar idag än för 10 och 20 år sedan. In eller ut med helikopter är mycket vanligare. Har man kort om tid kanske man inte accepterar att vila ett par dagar för att svullnaden skall gå ned för en vrickning utan rekvirerar helikopter även om man hade kunnat linka till väg något dygn senare?

Thure
 
Huruvida de som förolyckades i Pallins korridor var erfarna råder det delade meningar om. Klart är att organisatören av den kurs de gick har en lång tradition av att leda turer på Keb (el Kebnekaise om man nu föredrar det namnet:)). Deras ledare/guide (som inte var bergsguide) var sannolikt inte oerfaren men gruppen bestod enl uppgift inte av ngra erfarna alpinister. Omdömet i att försöka klättra just där under de förhållandena som rådde; dåligt väder, plusgrader vilket ökar risken för stenfall, och massor av stenslag runt insteget vilket tyder på /såklart/ att det föll ner stenar där hela tiden kan man dock nog diskutera. Att de dessutom klättrade i ett replag med 5 personer var inte heller direkt enl regelboken. Enl rapporterna i media (både Dick J och Anders Bergwall; som bägge är erfarna bergguider som verkar i Kirunafjällen) så verkar det råda delade meningar även bland bergsguider om ifall det verkligen var 'otur' eller snarare dåliga bedömningar och beslut som ledde till olyckan.
Frågan som inledde diskussionen är intressant; det är nog rätt sannolikt att det rör sej mga fler nybörjare i fjällen nuförtiden, med tanke på hur 'inne' det blivit med klättring, isklättring etc. Problemet är väl dels att mga överskattar sin förmåga och pga brist på erfarenhet ger sej ut på /för sin nivå/ helt vansinniga saker. Men vi lever i ett fritt land så det kan man ju egentligen inte reglera. När det gäller sådana här olyckor som sker under väldigt organiserade former, dvs kurser med guide, så bör man kunna eftersträva 'noll-tolerans' även i fjällen. Nybörjare som deltar i kursverksamhet ska helt enkelt slå ihjäl sej. Och eftersom det faktiskt finns en rekommendation från konsumentverket om att dylik verksamhet ska ledas av bergsguider så finns det väl ingen anledning att inte följa den rekommendationen. Sen finns det såklart även personer som anlitat jätteerfarna och duktiga bergsguider som förolyckas men den kategorin är inte särskilt väl representerad i olycksstatistiken (givetvis är det en helt annan sak om man är erfaren själv och ger sej på en riktigt svår alpin tur tilsammans med guide; då har man ju förutsättningar att bedöma risken och bestämma sej för att det är värt det). I media och bland 'lekmän' så framställs oftast all klättring och vistelse i fjällen, på glaciärer etc som ngt fullkomligt livsfarligt där man i princip ska räkna med att ngra stycken omkommer varje år. Att skilja emellan nybörjare och mer erfarna, och mellan organiserad verksamhet och privata turer, skulle nog vara en bra början när man diskuterar och analyserar olyckor i fjällmiljö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bikinikillah "Fjällvana" Fjällvandring 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.