Ferrino

lapetter; sa:
Det där med Hillebergs stora säljargument "Kerlon" är lite intressant. Är det inte bara en "Väv" som de köper in? De har väl knappast ett eget väveri. Jag har i alla fall fått intrycket att den väven är världsbäst och något som bara finns på Hillebergtält.
Du hittar säkert samma tyg fast med ett annat namn i många olika billiga/dyra produkter från många olika tillverkare.

http://www.seattlefabrics.com/

En företagside:
Köp lite billigt eller dyrt tyg, döp om tyget till ett unikt namn, få några billiga länder till att sy. Sälj produkterna dyrt.

En annan företagside:
Köp lite billigt eller dyrt tyg, döp om tyget till ett unikt namn, få några billiga länder till att sy. Sälj produkterna billigt.
 
kontentan så här långt är väl:

Ferrino har tillverkat bra tält i runt 100år, tälten ligger i överkant på viktskalan men å andra sidan väldigt trevligt i prisskalan.. Dom kan göra tält till både Mt Everest och polar expeditioner så det kan nog sägas att kunskapen att tillverka tält finns..

Naturligtvis är dom inte ensamma på Tältmarknaden

.
[Ändrat av -Patric- 2005-02-23 kl 16:31]
 
-Patric-; sa:
Ferrino har tillverkat bra tält i runt 100år, tälten ligger i överkant på viktskalan men å andra sidan väldigt trevligt i prisskalan..

Naturligtvis är dom inte ensamma på Tältmarknaden:

http://www.hilleberg.se
http://www.msrcorp.com/tents
http://www.thenorthface.com
http://www.biblertents.com/
http://www.marmot.com/
http://www.mountainhardwear.com

Gick igenom den här listan, visst finns där ett antal verkligt fina tält, särskilt MSR o North Face o Marmot faller mig i smaken, dock noterar jag att de är tyngre än Hillerbergtält: då kollar jag på de som klarar tältning i snö och dessutom har gott om utrymmen, absid, etc.

Innan vi köpte vårt första Hillerberg kollade vi en hel del på North Face o vissa tyska tält, och deppade över att de vägde över 4 kg (vi bar på den tiden mat och bränsle för sex veckor så det spelade verkligen roll), det ersatte ett ryggåstält som vägde ca 2 kg, ett Fjälräven Alu Raven, som vi hade slitit ut.

Eftersom vi varit inne på ryggåstält vill jag säga, att de kan vara besvärliga att resa i stark vind, särskilt om underlaget är dåligt, höll knappt på att få upp tältet efter en lång dag i Zanskar. Viktmässigt är de ekonomiska.

Per
 
Re: Re: Rätt tält åt rätt person

ipg289h; sa:
[...] Därför har vi inget som helst förtroende för Haglöfs. Uppfattar deras produkter som alpinvärldens motsvarighet till Trabant eller Lada.

Nu vet jag inte alla dina Haglöfserfarenheter, men jag hoppas verkligen att du inte dömer dem så stenhårt på grund av *ett enda* tillbud för 15 år sedan!

Jag har haft en haglöfsrygga i tio år och den är fortfarande som ny. Inga hål, revor etc. Har vidare en Haglöfsregnjacka som är riktigt bra. Sålunda har jag Haglöfsgrejer som bevisligen duger till mer än skolböcker och konsumturer. Jag minns inte exakt, men jag tyckte du skrev något om patologiskt Hillebergshat tidigare i tråden. Med reservation för att jag inte vet allt du råkat ut för så vill jag påpeka att det du hittils anfört mot Haglöfs lika gärna tyder på ett patologiskt hat från din sida.

Du kanske har jättegoda skäl att förakta Haglöfs, men en incident för 15 år sedan är inget gott skäl.

"Hilleberg vs världen"-debatten tänker jag såklart inte ge mig in i. Jag konstaterar bara att jag skulle vilja ha ett Nammatj 2GT men har inte råd. I den situationen är nog många.

MvH
 
Mepps; sa:
lapetter; sa:
Det där med Hillebergs stora säljargument "Kerlon" är lite intressant. Är det inte bara en "Väv" som de köper in? De har väl knappast ett eget väveri. Jag har i alla fall fått intrycket att den väven är världsbäst och något som bara finns på Hillebergtält.
Du hittar säkert samma tyg fast med ett annat namn i många olika billiga/dyra produkter från många olika tillverkare.

http://www.seattlefabrics.com/

En företagside:
Köp lite billigt eller dyrt tyg, döp om tyget till ett unikt namn, få några billiga länder till att sy. Sälj produkterna dyrt.

En annan företagside:
Köp lite billigt eller dyrt tyg, döp om tyget till ett unikt namn, få några billiga länder till att sy. Sälj produkterna billigt.

Jo, det visste jag nog. Men många tillverkare håller inte på och löjlar sig så där utan skriver att duken i deras tält är nylon som är behandlad si och så med si och så mycket vikt per kvadratmeter--och givetvis också att den är skitabra. Lite mer sympatiskt.

Inom datorvärlden finns ett motto som lyder TWAIN(Technology Without An Interesting Name) Det borde sannerligen anamas inom friluftsvärlden. Man skrattar ju åt alla ordbajsaruttryck som bara är till för att imponera.
 
Re: Re: Re: Rätt tält åt rätt person

millimeter; sa:
Nu vet jag inte alla dina Haglöfserfarenheter,

Har gått med en Haglösryggsäck en gång i Nepal, den var hemsk att bära med; hade klättersäckar som isyxorna gled ur fästena på, på ett sätt som var helt oacceptabelt och direkt farligt; och de satte sina etiketter på någon dehydrerad "friluftsmat" vi hade med oss i Ladakh ett år och om den hade någon som helst smak så var det av gammalt kräk. Måttligt kul efter en lång ansträngade dag i bergen.

När det gäller klättersäcken hade Haglöfs helt enkelt gjort en klättersäck som såg ut som en klättersäck men inte var det. Antagligen låg marknadsföringsfolket bakom. Den säck vi köpte var en skrivbordsprodukt och förmodligen hade ingen på Haglöfs ens tänkt tanken att klättersäckar skulle duga att klättra med. Sannolikt hade några marknadsföringsnissar räknat ut att man kunde sälja ryggor som såg ut som klättersäckar, och inte brytt sig om att ta reda på vilka funktioner en sådan ska ha.

Föredrar utrustning som är utformad av folk som vet vad de gör. I det avseendet har jag en känsla av Ferrino är alldeles utmärkta.

Jag har inget patologiskt hat mot Haglöfs, däremot betraktar jag firman som oseriös, som inte särskilt duktig på någonting, för mer krävande saker som alpinism kan deras prylar vara direkt farliga. Skulle inte satsa en krona på Haglöfs eller råda någon att köpa deras prylar annat än för att gå till konsum. Men, hat, nej, vi var förbannade för att vi blev lurade. Idag ger jag inte ett skit.

Namatj GT är ett underbart tält, vi är inne på vårt andra, det är lätt, rymligt och vindtåligt, men jag har sett att fjällräven gör ett som närmast framstår som en kopia. Det är sannolikt billigare och, skulle jag tro, inte så dumt.

Per
 
Jag fattar inte varför den här diskussionen spårar ur hela tiden, men det synes mig som det finns en hel del uppdämd aversion mot olika tillverkare, senast i raden har det varit Hilleberg och Haglöfs. Men Ferrino då? Jag har själv en Ferrino-sovsäck i renaste dun som både är lätt, varm och cosy. Denna erfarenhet ger mig åtminstone ingen anledning att fara ut i onyanserade vredesutbrott mot märket som sådant.

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Jag fattar inte varför den här diskussionen spårar ur hela tiden, men det synes mig som det finns en hel del uppdämd aversion mot olika tillverkare, senast i raden har det varit Hilleberg och Haglöfs. Men Ferrino då? Jag har själv en Ferrino-sovsäck i renaste dun som både är lätt, varm och cosy. Denna erfarenhet ger mig åtminstone ingen anledning att fara ut i onyanserade vredesutbrott mot märket som sådant.

/ G

YES! En recension om Ferrino säcken tack. Visserligen är jag Marmot fantast men de kostar guld och gröna skogar.

Är det någon dun-allergiker som har en dunsäck men klarar det? Jag klarar inte dunkuddar utan att få allergiproblem och vågar inte köpa en dunsäck utifall det blir samma problem där.
 
Il sacchiletto di Ferrino: Den har några år på nacken och är en lätt sommarsäck, även om det står att den ska klara -20 (tror jag). Dock är det för lite dun i den för att den ska klara såna temperaturer. Men ner till runt nollan funkar den helt ok (om man andas INNE i den vill säga...). Modell minns jag inte, men kan ju titta efter hemma och återkomma om det. Lätt som sagt, under kilot i alla fall, och inte särskilt skrymmande i packningen. Något trång för storvuxna grabbs (och bruttor) dock.

Men har du problem med dun bör du nog ta dig en allvarlig funderare på annan fyllning (syntet). Finns ju Primaloft, Polarguard etc.

/ G
 

avslutad210712

Gäst
lapetter; sa:
Inom datorvärlden finns ett motto som lyder TWAIN(Technology Without An Interesting Name) Det borde sannerligen anamas inom friluftsvärlden. Man skrattar ju åt alla ordbajsaruttryck som bara är till för att imponera.

Tja i IT-världen finns säkert inte ett enda ordbajsaruttryck som är till för att imponera. Och inget av dem lär väl av en händelse bestå av tre bokstäver *L*.
 
avslutad210712; sa:
lapetter; sa:
Inom datorvärlden finns ett motto som lyder TWAIN(Technology Without An Interesting Name) Det borde sannerligen anamas inom friluftsvärlden. Man skrattar ju åt alla ordbajsaruttryck som bara är till för att imponera.

Tja i IT-världen finns säkert inte ett enda ordbajsaruttryck som är till för att imponera. Och inget av dem lär väl av en händelse bestå av tre bokstäver *L*.

Det kryllar av ordbajsaruttryck inom IT-världen. Men de är ungefär 1000 gånger löjligare inom friluftsvärlden. Man kallar en vikning av en tyglapp för den-och-den-teknologin och alla blir sååååå imponerade. Det borde startas en tråd där folk får posta de löjligaste friluftsordbajsarutrryck de stött på i produktkatalogerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
evakur Ferrino Lightent 2 Fjällvandring 6
skogason Ferrino?! Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.