Ferrino

Re: Opps ! Har jag gjort bort mig nu igen?

Fritidsbutiken; sa:
Jag kanske ska börja höja priserna för att få "kvalitetsrykte" på utsidan. Men är köparna intresserade av att betala mer så är det OK för mig.
Dock så blir man aningen fundersam - med tanke på den omfattande klagolåten på höga priser, som man läser om i forumen.
MVH
Ronny / Fritidsbutiken.com

Man börjar bli van vid att tält kostar uppåt fem-sex lakan och jag har inget emot att köpa ett billigt tält, förlåt köpa ett tält billigt. Men även om tältet kostar mindre än hälften av ett hilleberg så är det ändå ett par tusenlappar som skall ut och då känns det skönt att höra nån annans erfarenheter av sagda artiklar.
 
Det förstår jag mycket väl!

Visst är det pengar som ska ut, och jag tycker du gör rätt i att fråga runt innan du bestämmer dig.
Sedan kan man ju alltid fundera över kostnaden på olika sätt. Utslaget på 10-15 år så är kanske inte ett tält så dyrt - även om det svider vid inköpstillfället :) Det bästa är ju om man kan låna ett tält av den modell man funderar på för att testa den själv.
Lycka till i ditt val, och fundera noga ut vad du tänker använda tältet till. Det finns INGA tält som är perfekta för all sorts tältning. De är samtilga kompromisser med siket på vissa användningsmråden.
 
dave1; sa:
EmSt; sa:
crazy; sa:
Mitt första (vettiga) tält köpte jag på Fliesberg och på pappret så skulle det vara bra. I praktiken var det okej men inte mer än så.

Det är problematisk när man inte kan kolla på grejorna först.

Många av ferrinos produkter är nog helt ok men håll dig borta från budgetgrejor om du vill ha riktig kvalité.

Of topic men..... Vad gör du uppe 04:27 på Utsidan.se ?` Tidigt uppe eller inte gått och lagt dig ?

Ännu mer OT, men 04.27 natten till en söndag är väl inte särskilt anmärkningsvärt.. Dessutom så finns det ju en del av oss som då och då kanske arbetar oregelbundna tider och även nattetid, eller bara trivs att vara nattuggla. ;)
Själv gick jag och la mig vid 9 tiden i morse efter att ha sett 19 avsnitt av 24. Tänkte se alla avsnitt men till slut fick jag ge upp! hehe

Super offtopic... :)

Näe det är inte anmärkningsvärt. Jag tänkte mer vad det var som fick upp han så tidigt eller sent. För mig är det tidigt eftersom mina smpåbarn väcker mig vid den tiden då och då... För andra är det sent :) Ska kanske forumela (felstavat med flit) mig bättre i framtiden.
 
Re: Fundering?

Fritidsbutiken; sa:
Många av ferrinos produkter är nog helt ok men håll dig borta från budgetgrejor om du vill ha riktig kvalité.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

En allmänn fundering jag fick är "vad menar du med budgetgrejor?"

Det är väl så här, att vill man ha riktigt bra prylar så får man betala för dem. Frågan är vad man ska ha dem till. Ett tusenkronorstält kan vara helt perfekt för den som tågluffar. Men vore snudd på katastrof i dåligt väder med höga vindar och regn eller snö i fjällen.

Ska man ut i fjällen eller andra riktiga berg har man som regel glädje av att köpa en kvalisort högre eller bätre än vad man behöver minimalt, eftersom ens säkerhetsmarginal ökar, risken att bli blöt o frusen minskar, etc.

Per
 
Ferrino är ett relativt välkänt och respekterat varumärke i mànga länder, fr. a vad gäller tält och sovsäckar.

Utan nâgra som helst jämföersler i övrigt, skulle man kunna göra tanke-experimentet att exempelvis Klättermusen, Hillerberg, Lundhags eller nâgon annan respekterad svensk fabrikant pga av vilken orsak det nu mânde vara i exempelvis Italien skulle hamna i en prisklass under hemmamärket Ferrino. Gör det dem dà till "budget-märke"?

Omvänt: om Ferrinos svenske importör valt att trissa upp Ferrinos priser i Sverige: skulle man dà klassa dem som kvalitets-märke?
 
Äger inget Ferrino tält, men tror inte alls att de har dåliga tält. Det är ett etablerat märke, funnits ganska länge. Hurvida de sponsrat Sibiren eller Grönlands expeditioner vet jag inte :)
Det sitter många frilufsare ute i landet med väldigt fin utrustning. Det är halva nöjet för många :) (jag é själv prylbög)
Klart att det (ibland) finns ett visst samband mellan hög kvalite/funktion och pris. Materialkostnad etc.

Klart är oxå att det (alltid) finns ett samband mellan marknadsföringskostnader och varans marknadspris.

Man köper sig både funktion och image, så är det bara.
Hur mkt vi än försöker säga att vi är opåverkade av reklam.
Alla vill ha "top of the line" prylar, men inte alla har råd, och antagligen är det ännu färre som verkligen behöver det.

/Tommy
 
Malindo; sa:
.....
Omvänt: om Ferrinos svenske importör valt att trissa upp Ferrinos priser i Sverige: skulle man dà klassa dem som kvalitets-märke?
Inledningsvis skulle kanske prissignalen tolkas som högkvalité. Men om inte tälten håller samma standard som andra tält i motsvarande prisklass, skulle "bluffen" (om nu inte tälten håller samma klass) snart avslöjas, efterfrågan skulle avta och priset skulle falla. I synnerhet som konsumenterna idag är så medvetna, efter info bl.a. från forum som detta.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Malindo; sa:
.....
Omvänt: om Ferrinos svenske importör valt att trissa upp Ferrinos priser i Sverige: skulle man dà klassa dem som kvalitets-märke?
Inledningsvis skulle kanske prissignalen tolkas som högkvalité. Men om inte tälten håller samma standard som andra tält i motsvarande prisklass, skulle "bluffen" (om nu inte tälten håller samma klass) snart avslöjas, efterfrågan skulle avta och priset skulle falla. I synnerhet som konsumenterna idag är så medvetna, efter info bl.a. från forum som detta.

Raskesven

Lite hårddraget kanske, men....

Hillebergsbluffen håller ju än :)

/Tommy (som nu söker skyddad identitet, och försöker förklara för polisen vad Hillebaner är för ngt.)
 
Tommy125; sa:
Raskesven; sa:
Inledningsvis skulle kanske prissignalen tolkas som högkvalité. Men om inte tälten håller samma standard som andra tält i motsvarande prisklass, skulle "bluffen" (om nu inte tälten håller samma klass) snart avslöjas, efterfrågan skulle avta och priset skulle falla. I synnerhet som konsumenterna idag är så medvetna, efter info bl.a. från forum som detta.

Raskesven

Lite hårddraget kanske, men....

Hillebergsbluffen håller ju än :)

/Tommy (som nu söker skyddad identitet, och försöker förklara för polisen vad Hillebaner är för ngt.)
Hmm, men är det en bluff? Om Hillebergstält inte höll hög klass borde väl det vid det här laget avspeglats i konsumenters (o)vilja att betala så relativt mycket för tältet?

Med skickliga marknadsföringskampanjer kan konserverad gröt säljas, tills människor lärt sig att det var inte så mycket med det, sedan avtar efterfrågan igen.

Jag tycker själv Hilleberg kostar mycket, men låt oss anta att HB gör bättre tält än t.ex Fjällräven (eller Ferrino). Ta det bästa F-tältet, och förbättra det så det blir lite bättre. Förbättra det sedan ytterligare lite osv, så det till slut blir lika bra som HB. Kanske det på marginalen kostar mer och mer att ytterligare förbättra ett redan bra tält?

Alltså om ett tält på en skala 1 till 10, med 10 som bäst, har t.ex betyget 6, så kostar det x att förbättra tältet till betyget 7, men mer än x att förbättra det från 7 till betyget 8. Sen kanske det inte är så stor skillnad i funktion mellan ett tält med betyg 9 eller betyg 8. Kanske HB är en 9:a, TNF en 8:a och F en 7:a;-) Det skulle kunna vara en förklaring till att HB kostar mycket relativt vad som anses vara jämförbara konkurrenter. Jag vet inte men kanske t.ex deras keronväv är lite bättre men mycket dyrare, än konkurrenternas? Sen kan man ju fråga sig hur stark och lätt mm, dvs. hur bra t.ex en tältväv behöver vara för de flesta kunders användningsområde, men det är en annan fråga.....

Raskesven
 
Problemet som lekman är ju att bedöma vad som räcker. Jag tror inte att man på lång sikt kan trissa upp ett kavlitetsbegrpp med hjälp av marknadsföring och höga priser. Däremot kan jag bli lurad / påverkad att köpa något som är bättre än vad jag behöver. Behöver jag det bästa eller räcker något som vär väldigt bra?

Min erfarenhet från klimatväxel är också att produkter uvecklade för en hemmamarknadens geografiska / klimat förhållanden inte nödvändigtvis fungerar så bra på andra ställen. Hur bra ett ferrino tält än är, om de är utveckalde för den italinska marknaden är det inte säkert att de fungerar lika bra i svenska fjäll.

Hur bra den högskaftade Lunhagskängan än är, det är en randprodukt på kontinenten.

Å andra sidan har vi fördommar mot för oss okända märken och ideer.

Slå till och berätta !
 
Visst är det så att förbättringar kostar. Men det är inte alltid förbättringarna behövs.

Marknadsförare är experter på att skapa "artificiella behov".

Det finns ju gott om exempel på produkter där kvaliten knappast motsvarar priset. Det är bara att gå in i vilken märkesaffär som helst och spana runt lite.

Jag menar, om man nu alltid behövde det bästa, varför köper t.ex. folk bilar som kostar under 150 000? Det finns ju bilar som kostar över en halv miljon? En sån måste ju vara MYCKET bättre?

Varför äter folk falukorv när det finns oxfile? Varför bor folk i lägenhet när man kan köpa en herrgård? Varför köper folk vanlig dammsugare när det finns centraldammsugare?

Det finns olika sätt att bestämma sig för vad man skall köpa. Själv tittar jag väldigt mycket på prisvärdhet, men även på den direkta kostnaden (eftersom min likviditet är begränsad). Men jag har bekanta som undantagslöst köper det dyraste, för det måste ju vara bäst. En kille skulle t.ex. köpa mjöl som skulle användas till redning av sås, han köpte durumvetemjöl...
 
Jag vet inte men kanske t.ex deras keronväv är lite bättre men mycket dyrare, än konkurrenternas? Sen kan man ju fråga sig hur stark och lätt mm, dvs. hur bra t.ex en tältväv behöver vara för de flesta kunders användningsområde, men det är en annan fråga.....

Det där med Hillebergs stora säljargument "Kerlon" är lite intressant. Är det inte bara en "Väv" som de köper in? De har väl knappast ett eget väveri. Jag har i alla fall fått intrycket att den väven är världsbäst och något som bara finns på Hillebergtält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
evakur Ferrino Lightent 2 Fjällvandring 6
skogason Ferrino?! Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.