Jag vet inte om hon är nån draghund...

Hej.

Jag vet inte om jag misstagit mig. Är min vita herdehund inget dragämne??

De första gångerna på sktdor tyckte jag hon visade dragvilja men nu vet jag inte.

Premiär idag med rätt grejor o taggat humör gick det inledningsvis helt på tok.

Släppte henne lös i skogen vid strandkanten o hon fick upp ett spår o stack!!! :(( Borta 5-6 minuter kommer tillbaka med tungan hängandes.

Tänkte att nu är hon för trött men vi gick lite och hon ville leka så jag tänkte att jag provar så mina vänner sprang före på isen tjoar o lockar o är roliga men hon ville inte dra.. Så fort som hon känner motstånd saktar hon in o slutar dra.

Tror ni hon var för trött eller hur är det egentligen?

Hur vet man om man har en hund som vill dra? undrar Frejas matte
 
Hej e olika från ras till ras och hund till hund.
Kan lätt bli att man tjatar ihjäl intresset.
Prova ensamma utan fler i närheten som kan distrahera, eller koppla på en pulka med lite lätt vikt och bara gå därifrån sakta, dom flesta hundar följer efter.
mycke beröm när hon klarat det, inte innan eller under tiden(i början).
börja med korta sträckor, och sluta när det e som roligast.
Ska nog bli draghund av din med, har själv ett par siberian huskeys.
Lycka till
 
Hälsan först och främst

Kolla upp hunden noga hos veterinär innan du börjar dra.
Vit Herdehund är, ursäkta mit uttryck ofta "skitavlad" dvs man har struntat i hälsan och bara fött upp vita schäfrar för färgens skull.
Ha och AD är mycket vanligt och betyder svåra bekymmer och smärtor för hunden vid belastning.
så, kolla upp hunden noga först, höft o armbågsröntgen, ländryggkontroll osv osv.
Sen är det tassvård. Klipp håret i tassen o kring tassen, smörj med tass-salva så hunden inte får iskulor mellan trampdynorna.

Själva dragträningen börjar man som det redan beskrivits i lugn och ro, helst med bara skackel som man håller i och sedan ökar man med pulka osv osv.
Sele antar jag att hunden är van vid, om inte ås får du börja med den.
Använde en bekväm sele, jag tycker en sele av Nome-typ är bäst, men även de med band över bringan och linans fäste långt fram funkar på en del hundar.
 
hejhej

Hej igen

Freja är en frisk o glad herdehund.AA höfter o ua. på armbågar och normal ländrygg oxo.
Trimmade smörjda tassar. Nome sele+björkislina o bälte med krok har vi inhandlat igår.

Vi testar i morrn igen bara hon o jag i lugn o ro.Rapport följer.

hejhej frejas matte
 
Vi har en Benner Senner innan hon fick börja dra så kollade vi höfterna på henne. Hon fick också vänta tills hon var ett år.

Som redan sagts är det helt individuellt hur hundarna reagerar på dragandet.

Vår hund som är väldigt lugn och försiktigt. Förstod först inte alls vad hon skulle göra. Det blev mest trassel med linan. Hon tyckte det var lite läskigt att gå först. Men efter lite uppmuntran (glatt tjoande) funkade det bättre. Hon hade också problem med att när hon kände trycket från selen så saktade hon av.

Jag började med sele och skidor. Man får akta hunden för skidoran och stavarna.

Efter att ha lärt sig dra tyckte hon det var riktigt kul. Jag körde mest bara med skidor och lina.

Nu har hon blivit äldre och har krångel med ryggen så det blir inget dragande av men hon blir forfarande glad när hon ser folk med skidor

Hans Friedel
 
Hej igen

Freja är en frisk o glad herdehund.AA höfter o ua. på armbågar och normal ländrygg oxo.
Trimmade smörjda tassar. Nome sele+björkislina o bälte med krok har vi inhandlat igår.

Vi testar i morrn igen bara hon o jag i lugn o ro.Rapport följer.

hejhej frejas matte

Dåså, då är det bara att träna på, ta det i små steg bara.
Lycka till!
 
tack.

Hej.
Jag förstod inte från början hur mycket träning det ligger bakom en draghund.

Nu vet jag mer o ser att vi har en utbildning framför oss.Så en sak i taget ;)

tack frejas matte
 
Arbetsviljan är avgörande

Jag skulle vilja definiera en bra draghund som att den vill dra självmant eller kan tränas upp till att vilja dra utan att man behöver någon/något framför som stimulerar.

För all typ av hundträning är det ofta hundens arbetsvilja som avgör hur långt man kommer med olika aktiviteter. Träningen måste vara lustfylld för hunden i början. Ställer man för stora krav eller lägger för hårt tryck blir det ofta fiasko och ödelagd träning för lång tid, kanske för alltid, av den speciella aktiviteten.

Men även om man har en arbetsvillig hund måste träningen anpassas och avbrytas i tid innan hunden blir stressad eller utmattad. I synnerhet i början innan den har skaffat sig god fysisk grundkondition.

Med erfarenhet av tre hundar (varav 2 Australian Shepherd) så är det bara den senaste som haft tillräcklig arbetsvilja för att vilja dra självständigt utan att ha någon/något framför sig. Detta är inget som jag tränat speciellt, det bara fanns där. En okuvlig arbetsvilja. Antagligen en nedärvd egenskap eftersom mamman också var en bra draghund.

För att inte förlora lusten att dra så får man vänja sig vid dubbla armlängden på hundpromenaderna även om det går att träna så att dragselen betyder arbete och halskoppel hänsyn till husses och mattes armar.

Det lustiga med vår hund är att den gillar inte att ta på dragselen. Men när selen väl är på står hunden och hoppar och gnäller för att få komma iväg och dra.
 
Jaså..

Hej!

Tack för dina synpunkter. Jag förstår.

Jag kan se hos min hund att hon har en enorm kapacitet till arbete och stor lust att jobba med mig, oavsett vad vi gör.

Iförrgår var vi på isen med spark efter ett brett spår med inga ambitioner mer än att ta vara på en härlig dag. Tänkte jag tar på henne sele o lina så får vi se..

Vad hände..jo..hon skällde och studsade runt som en ivrig hoppetossa och visste precis vad vi skulle göra när vi kom ner på isen.

Hon ställer sig framför sparken när jag kopplar om från halsband till selen och off we went!!

Hon vrålskäller och drar i snabb trav som sen går över i galopp efter en stund och Hej vad det gick snabbt!! Jag sparkade för glatta livet och Freja skällde och drog.... Så himla kuul!!
Det syntes att hon verkligen njöt! Ungefär 300 m i samma takt o sen saktade hon ner och då kopplade jag loss henne och vi fortsatte i lugnare tempo.

Lite senare kom en bil förbi oss och det brakade hemskt! Det var läskigt även om isen är nästan 3 dm nu, så det håller. Men efter detta så när vi fortsatte och bilen hade åkt långt bort så började hon reagera på knaket i isen. Knakat gjorde det hela tiden litegranna för det hade varit blida o vatten på isen som frusit på men innan bilen brydde hon sig inte. Kanske hon kände min rädsla.. .

Hon sprang före och när jag på spark som är mycket tyngre knakade det då o då och då vände hon sig om förskräckt o tittar på sparken och tror att det är den som ger ljuden och hon blev rädd!! Sen ville hon inte springa före alls utan trippar bredvid eller strax bakom mig med bakåtfällda öron.
Jag hoppas hon inte är rädd för evigt för isen nu. Vi får se om nån dag.. tjenixen från Frejas matte som tror hon kan bli en draghund
 
En bra början

Om Freja går framför och frivilligt drar dig på spark utan annan stimulans än arbetsvilja och arbetsglädje så är det en bra början som du kan vara nöjd med och fortsätta utveckla. Bygg upp hennes kondition och muskler utan att överbelasta så kommer ni att ha mycket kul framöver.

Det är ganska vanligt att det blir ett galopptempo efter starten som sedan övergår till jämt trav. Vår aussie brukar dra en skidåkare i hårt tempo i flera kilometer innan det blir en lugnare rytm. Samma om vi åker långfärdsskridskor, okopplad klarar han 3-4 timmar utan att bli trött. Efter någon timme faller han in i ett vägvinnande travtempo som vi knappt klarar att hålla trots god fart.

När det smäller i isen tar han några höga hopp och kollar att den håller innan han fortsätter. Hundar är inte dumma, men det ser ganska roligt ut.

Varva gärna med löprundor och skidturer där Freja får springa omväxlande lös och kopplad till selen så ökar det hennes glädje att komma ut och jobba. Skulle hon dra iväg så blir det tillfälle att träna inkallning :)
 
hjälp till drag vilja

Tycker att du ska kontakta södraalarnas draghundsklubb, ring bengt o ulla kari pontens i borlänge, duktigt folk med stor erfarenhet av hund.
 

Liknande trådar