skillnad på olika draghundar?

Ang. Alaskan Malamute kontra Grönlandshund!

Själv har jag en AM och har flera bekanta som har görnlandshundar. Själv upplever jag grönlandshundarna som mer krävande i "stadsmiljö". Alltså de har svårare för att inte skälla på allt och alla.

Min hund befinner sig under stora delar av året i "stadsmiljö", om man kan kalla en by på ca 10 000 inv. för stad :). Och jag har inga som helst problem med han vad gäller hans förmåga att smälta in i miljön. Sen bor vi förvisso i utkanten och tillbringar den största delen av tiden i skogarna.

Sen är ju AM rätt så stora hundar som kräver att man aktiverar de hela tiden. Så har du inte gott om tid så kommer du få problem. Får de inte tillräckligt med stimulans så blir de gärna lite rastlösa, och då kan allt hända.

/
 
Re: Re: Alaskan husky och inkallning

2 av AH var vuxna när vi köpte dem (Behövde några som visste vad dom gjorde när jag började köra med släde) och på dom funkar inkallningen kanske på om det inte finns något roligare att springa efter som älg, ripa, möss, hundar att hälsa på eller liknande. 1 AH var unghund när vi köpte henne och inkallningen fungerade ett tag på henne innan hon blev könsmogen och efter det var det kört (hon kan försöka rymma från tomten även om hon sitter fast med flexi och jag står 2m ifrån.
Den 4:e AH funkar inkallningen i 98% av fallen, han har dock blivit mest tränad och har minst med polarhund i sig.
Hur det går med våran SH kille får vi se, han är bara 4½ månad nu.
Vill du veta mer kan du gå in på http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=268423
och fråga.
 
Uppfödning Ah

Ta kontakt med Jämtlandsfjällen slädhundklubb så kan de hjälpa dig. Det är en stor klubb med många hundar/hundförare så där rullar det på kontinuerligt med kullar, framför bara dina önskemål/frågor där. Jag kan tänka mig vad du söker och själv är jag mycket nöjd med min "varg", kynne som utseende...
Lycka till!
 
Re: Re: Alaskan Husky

hanfa; sa:
n´Mikal; sa:
Hej!
Jag har en ah och den går med jämna mellanrum i spann med sina syskon och deras gäng. Annars kör jag skidor, drar pulka eller bara har den lös med mig ute i skogen eller på fjället och jag har då inga som helst problem att ha den lös eller få den att gå ihop med andra jyckar (draghundar eller inte). Kompisen jag köpte Tarrakk av rekomenderade ah före sibbar då sibbarna är mer självständiga (egen vilja). Han har ett 20-tal jyckar av båda sorterna. Vid ett flertal tillfällen har ett par sibbar dragit iväg och vägrat komma på inkallning. Då har han tagit skotern och kört ikapp dem (framför) och på det sättet lockat tillbaka dem. Helt klart verkar det finnas tydliga skillnader mellan dem även om alla givetvis är egna individer. Alaskan malamutes har jag hört kan ha en mer agressiv inställning till andra hundar, varför dom inte ses så ofta i spann längre (hur pass det stämmer vet jag inte), dessutom är de ju inte lika snabba som t.ex ah vilket kan ha en avgörande betydelse. Grönländare skall också vara mer sturska i kynnet än t.ex. ah, men även här är det bara vad jag hört. Tydlig ledarroll och bra dressyr kommer man alltid långt med, men vad det gäller förmågan att gå ihop med andra hundar spelar nog rasen en viss roll... Lycka till!

Tack!

Vet du förresten ngn kennel som föder upp alaskan huskys med mer polara egenskaper, alltså med ståöron tex?


Varför inte renras direkt?....
Köper du en SH av medeldistanslinjer får du en polar hund. Köper du sprintlinjer av SH (& AH) så får du en opälsad med dåliga tasar... Finns STORA variationer inom SH idag!

Men http://www.aresleddog.se har iaf en hel del pälsade AH. Vår ledarhund är därifrån. (storm på min hemsida. http://www.ylajarvis.se)

lycka till...

(och på draghundsport.se får du inga svar...)
mvh "malina"....
 
Re: Re: Re: Alaskan Husky

Rayban; sa:
(och på draghundsport.se får du inga svar...)
mvh "malina"....
Jag har också ställt en fråga som blev obesvarad där. Läser man en del av de andra inläggen så verkar debatten lite konstig ibland. Tråkigt att de med längre erfarenhet inte vill dela med sig.

En fråga du kan ställa dig är, vill du ha hundar för att köra drag (snabbt) eller vill du låta dina draghundar dra. Om du bara är ute efter snabbhet bör du inte titta på polarhundar (AH undantaget).

När du val din ras kommer du (precis som vär du köper bil) vara övertygad om den rasens fördelar. Man börjar umgås med folk som har samma ras och anpassar sitt live genom att hägna in tomten, köpa större bil, husvang, släp, ännu mera hundar osv.

Mina hundar är SH scond hand utan papper, nackdel om man vill tävla seriöst då de inte kan vara med bland de renrasiga. Inkallning har diskuterats, en SH kan du definitivt inte räkna med att du ska kunna släppa lös. Den kommer nog tillbaka med eller utan får katter eller kaniner. Jag skulle nästan vilja påstå att du inkte ska kunne räkna med att släppa en AM, AH eller Grönlandshund heller.

Vi har bekanta som har två riktigt husanpassade SH en av dem kan hon släppa loss. Men den drar inte ett smack.

Mit helt subjetiva råd är altså. Planera för 4 stycken SH som du köper från en kennel eller ser till att du har papper på. Peronligen instämmer jag också med tippset att de ska vara vinterdugliga. Börja med två som passar ihop och utöka med valpar senare. Vuxna hundar kan vara svårare att integrera in en 'Rudel' / flock. Med fyra SH som drar kan du köra släde och tränings vagn på riktigt. Med två kan du börja träna och låta de dra dig på cykel. Men köp inte en sitt vagn 'dog kart' eller va de nu heter. Den kommer du ändå sälja senare.

Tänk på att du eventuellt kommer att skaffa ännu flera SH senare så köp inte en för liten bil.

Och till sist ännu en gång en SH kan du inte släppa lös där det fins andra djur som inte beter sig som människor eller riktiga hundar. Bjäfsande mopsar räknas som mat. När det gäller katter är de flesta agressiva nog att kunna bita ifrån sig eller snabba nog att klättra upp i et träd. Din SH kan vara snabbare och mera sugen.
 
Re: Uppfödning Ah

n´Mikal; sa:
Ta kontakt med Jämtlandsfjällen slädhundklubb så kan de hjälpa dig. Det är en stor klubb med många hundar/hundförare så där rullar det på kontinuerligt med kullar, framför bara dina önskemål/frågor där. Jag kan tänka mig vad du söker och själv är jag mycket nöjd med min "varg", kynne som utseende...
Lycka till!

Oj märkte inte att det droppat in några nya svar i den här tråden.

Har kollat in jämtlandsfjällens fast då får man betala 200:- för att få tillgång till forumet öht så nja ;)

Du hade en ah som du kan ha lös i skogen va? Vad är det för blandning?
 
Re: Re: Re: Alaskan Husky

Rayban; sa:
Varför inte renras direkt?....
Köper du en SH av medeldistanslinjer får du en polar hund. Köper du sprintlinjer av SH (& AH) så får du en opälsad med dåliga tasar... Finns STORA variationer inom SH idag!

Men http://www.aresleddog.se har iaf en hel del pälsade AH. Vår ledarhund är därifrån. (storm på min hemsida. http://www.ylajarvis.se)

lycka till...

(och på draghundsport.se får du inga svar...)
mvh "malina"....

Ja varför inte renras direkt? Vet inte, har fått för mig att sh är så självständiga = halvtråkiga.. vill ju ha en hund som är någorlunda intresserad av mig.

Men det är klart att de flesta hundar går att forma, men inkallningen verkar ju hopplös att få till med en sh.

(ne draghundsport.se är det tristastaste intressanta forumet jag vet)
 
Re: Re: Re: Re: Alaskan Husky

MW; sa:
Rayban; sa:
(och på draghundsport.se får du inga svar...)
mvh "malina"....
Jag har också ställt en fråga som blev obesvarad där. Läser man en del av de andra inläggen så verkar debatten lite konstig ibland. Tråkigt att de med längre erfarenhet inte vill dela med sig.

En fråga du kan ställa dig är, vill du ha hundar för att köra drag (snabbt) eller vill du låta dina draghundar dra. Om du bara är ute efter snabbhet bör du inte titta på polarhundar (AH undantaget).

När du val din ras kommer du (precis som vär du köper bil) vara övertygad om den rasens fördelar. Man börjar umgås med folk som har samma ras och anpassar sitt live genom att hägna in tomten, köpa större bil, husvang, släp, ännu mera hundar osv.

Mina hundar är SH scond hand utan papper, nackdel om man vill tävla seriöst då de inte kan vara med bland de renrasiga. Inkallning har diskuterats, en SH kan du definitivt inte räkna med att du ska kunna släppa lös. Den kommer nog tillbaka med eller utan får katter eller kaniner. Jag skulle nästan vilja påstå att du inkte ska kunne räkna med att släppa en AM, AH eller Grönlandshund heller.

Vi har bekanta som har två riktigt husanpassade SH en av dem kan hon släppa loss. Men den drar inte ett smack.

Mit helt subjetiva råd är altså. Planera för 4 stycken SH som du köper från en kennel eller ser till att du har papper på. Peronligen instämmer jag också med tippset att de ska vara vinterdugliga. Börja med två som passar ihop och utöka med valpar senare. Vuxna hundar kan vara svårare att integrera in en 'Rudel' / flock. Med fyra SH som drar kan du köra släde och tränings vagn på riktigt. Med två kan du börja träna och låta de dra dig på cykel. Men köp inte en sitt vagn 'dog kart' eller va de nu heter. Den kommer du ändå sälja senare.

Tänk på att du eventuellt kommer att skaffa ännu flera SH senare så köp inte en för liten bil.

Och till sist ännu en gång en SH kan du inte släppa lös där det fins andra djur som inte beter sig som människor eller riktiga hundar. Bjäfsande mopsar räknas som mat. När det gäller katter är de flesta agressiva nog att kunna bita ifrån sig eller snabba nog att klättra upp i et träd. Din SH kan vara snabbare och mera sugen.

Oj det är en "never ending road" man svänger in på alltså. ;)

Hur fungerar sh som ensamhund? Min nästa hund kommer nog att vara ensamhund åtminstone två år så det blir någorlunda åldersskillnad.

Hopplöst att ha lösa alltså.. trist, annars hade det inte varit något att snacka om. Har de verkligen så mkt mer jaktinstinkter är samojeder (om du har erfarenhet av samojed alltså)??

Jo en till fråga kom jag på: Aktiveringsnivå för sh som bor inne? Vet att man kan styra detta en hel del själv men generellt?


[Ändrat av hanfa 2006-03-06 kl 14:28]
 
Ja det är en väg utan återvändo, men en trevlig sådan :).

En i grannbyn hade länge en sh som ensampolar, hemma fanns en liten vit hund också. Huskyn följde alltid med när han cycklade och och rörde på sig i övrigt. Nu några år senare har han skaffat en till. Nu övade han inte drag så mycket men det verkar gå hyfsat ändå.

Min mening är subjektiv men ingen hund ska vara ensam hemma regelbundet. Men om det finns partner, barn och liv hemma så är det ok. En vanlig hund som är göralös blir letargisk (inte alla raser) en husky kan syselsätta sig själv. Ombyggnad av möbler och dörrar är en populär syslesättning. En sh behöver inte mer tid än en vad en vanlig hund borde ha däremot blir promenaderna mer intesiva och fysiska.

Vår första var en secondhand från en nödkennel, efter tre månader kom ytterligare en. Om du vill ha åldersskillnad, vilket är en bra ide, kan du kolla med secondhandförmedling hos polarhundsklubbarna.

När det gäller jaktdriften, mina är alltid i midjebälte när jag går. Två meter lina. Trots detta lyckades de fånga en kattj..el som gömt sig bakom en brevlåda. Lyckas jag inte distrahera hundarna och få loss katten tar det förmdligen 15-30 sekunder.

En SH spannägare på besök i Österrike använde sig av tricket, "släpp loss två hundar åt gången från din stake out så kommer de säkert tillbaka". Det fungerade denna gången inte så bra. De hittade ett stall med får och bet ihjäl 15 stycken.

Andra bekanta med 3 SH. En går lös utan lina. Men hon drar inte så bra.

Trots alla dessa men skulle jag inte vilja byta till en annan sort. Nja bodde jag rätt till skulle jag kanske kunna tänka mig kompletera med några grönländare.

Sh, tråkig? Nja, den rullar ju inte runt på golvet och gör konster direkt.
 
MW; sa:
Ja det är en väg utan återvändo, men en trevlig sådan :).

En i grannbyn hade länge en sh som ensampolar, hemma fanns en liten vit hund också. Huskyn följde alltid med när han cycklade och och rörde på sig i övrigt. Nu några år senare har han skaffat en till. Nu övade han inte drag så mycket men det verkar gå hyfsat ändå.

Min mening är subjektiv men ingen hund ska vara ensam hemma regelbundet. Men om det finns partner, barn och liv hemma så är det ok. En vanlig hund som är göralös blir letargisk (inte alla raser) en husky kan syselsätta sig själv. Ombyggnad av möbler och dörrar är en populär syslesättning. En sh behöver inte mer tid än en vad en vanlig hund borde ha däremot blir promenaderna mer intesiva och fysiska.

Vår första var en secondhand från en nödkennel, efter tre månader kom ytterligare en. Om du vill ha åldersskillnad, vilket är en bra ide, kan du kolla med secondhandförmedling hos polarhundsklubbarna.

När det gäller jaktdriften, mina är alltid i midjebälte när jag går. Två meter lina. Trots detta lyckades de fånga en kattj..el som gömt sig bakom en brevlåda. Lyckas jag inte distrahera hundarna och få loss katten tar det förmdligen 15-30 sekunder.

En SH spannägare på besök i Österrike använde sig av tricket, "släpp loss två hundar åt gången från din stake out så kommer de säkert tillbaka". Det fungerade denna gången inte så bra. De hittade ett stall med får och bet ihjäl 15 stycken.

Andra bekanta med 3 SH. En går lös utan lina. Men hon drar inte så bra.

Trots alla dessa men skulle jag inte vilja byta till en annan sort. Nja bodde jag rätt till skulle jag kanske kunna tänka mig kompletera med några grönländare.

Sh, tråkig? Nja, den rullar ju inte runt på golvet och gör konster direkt.

Det här med regelbundet ensam hemma, de flesta hundar måste ju lämnas ensamma dagligen av praktiska skäl. Menar du att en sh inte klarar av det eller att den hanterar det bättre om den inte är ensamhund?
Någon ombyggnad av möbler vill jag inte ha, har hört att de kan ta på sig designuppdrag med mindre lyckade resultat.

Det är ju det med jakten då.. det är ett gissel att få allt i en och samma hund alltså.

Förresten, nödkennel? = hundstall?


[Ändrat av hanfa 2006-03-06 kl 23:41]
 
Jag tror jag har missuppfattat vad Alaskan husky egentligen är, trodde att det var vilken draghundskorsning som helst men har nu läst på två ställen att det krävs viss procent av något (?????) som ska vara rätt. Siberianblandningar ska visst heller inte kallas för ah?

Kan någon reda ut detta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.